Laatste nieuws

Een innemende persoonlijkheid

Reportages / Slider / 11 mei 2022

RENAULT 4 SUPER FASA (1968)

Tekst: GLEN WADDINGTON

We rijden Parijs uit langs de fabriek van Renault in Flins en zetten koers naar het Parc Naturel Régional du Vexin Français. Mooie landwegen slingeren door de velden, bossen en pittoreske dorpjes. Het landschap is een schilderij waard, het is rustiek en charmant, stof voor een oude meester, Monet misschien? Het is ook het landschap waarin enkele grote Franse auto’s zijn geboren, auto’s die de boerenbevolking wielen hebben gegeven en die ook compact en handig genoeg waren om de bewoners van de snel groeiende voorsteden van Parijs te bekoren. We rijden in een Renault 4, om zijn 60ste verjaardag te vieren. Dit exemplaar is gebouwd in 1968, maar in Spanje in plaats van Frankrijk, vandaar dat FASA, wat staat voor Fabricación de Automóviles Sociedad Anónima.

‘De R4 is ontwikkeld met de nadrukkelijke intentie nieuwe wegen in te slaan, dat werd verlangd door de nieuwe baas’

De R4 is in niet minder dan 28 landen gebouwd en was in 100 landen op de markt. Toen de productie in 1992 in Frankrijk stopte, stond de teller daar op 8.135.424 stuks, maar in Slovenië en Marokko is de lopende band pas twee jaar later een halt toegeroepen. Geruime tijd heeft de R4 op nummer drie gestaan in de lijst van ’s werelds meest verkochte auto’s, achter de Volkswagen Kever en Ford Model T. Hij heeft echter naar de vierde plek moeten opschuiven voor de in 1998 geïntroduceerde Peugeot 206, die nog altijd in Iran wordt geproduceerd.

De R4 is ontwikkeld met de nadrukkelijke intentie nieuwe wegen in te slaan, dat werd verlangd door de nieuwe baas, Pierre Dreyfuss, die op 27 maart 1955 was aangesteld. “Zorg voor grote aantallen”, dat was zijn boodschap. Met Project 112 is in 1956 begonnen, en het was een welbewuste verwijdering van de traditionele sedan met een separate bagageruimte. De briefing was dat de nieuwe Renault vooral veelzijdig moest zijn, hij moest geschikt zijn voor in de stad en op het platteland, voor door de week en in het weekeinde en voor werk en vakanties. Hij moest bovendien aan de eisen van zowel mannen als vrouwen voldoen en solide en betrouwbaar zijn – je moest er overal mee naar toe kunnen rijden.

De motor was een evolutieversie van die van de 4CV. De R4 was overigens een stuk groter dan die kleine 4CV, maar het was zeker geen ‘luxe wagen’, hij had zelfs een zo vlak mogelijke vloer en een vijfde deur met een zo laag mogelijke dorpel om er maar zo gemakkelijk mogelijk dingen in te kunnen zetten. Bijzonder was dat de achterdeur, de porte de service, naar boven open scharnierde. De R4 was ook Renault’s eerste auto met voorwielaandrijving.

Mijn R4 voor vandaag heeft een 845 cm3 viercilinder met 30 pk en 54 Nm aan koppel, niet veel, maar de auto weegt dan ook maar 635 kilo. Ondanks dat voelt hij aan als een solide voertuig, licht en minimalistisch gebouwd, maar toch robuust.

‘Wat opvalt is hoe modern hij is ten opzichte van de Citroën 2CV en hoe groot hij is naast de originele Mini’

De stoelen zijn zacht, het interieur is eenvoudig maar geenszins saai, met een merkwaardige versnellingspook, die gebogen is als het handvat van een paraplu, en uit het midden van het dashboard steekt. De stang priemt door het schutbord heen en leidt over de viercilinder lijn-motor heen naar de neus van de auto, waar hij verbonden is met een ‘pook’ die uit de voorop geplaatste versnellingspak steekt. Het schakelschema is daardoor nogal onconventioneel. De I bevindt zich waar je de achteruit verwacht met de I er tegenover. De II vind je boven de III en voor de IV moet je de pook naar rechts draaien en dan naar voren duwen. Als je dat eenmaal door hebt, vormt het schakelen geen probleem.

De vijfmaal gelagerde vierpitter loopt mooi rond en heeft geen moeite met hoge toeren. Stil is hij niet, maar het is wel een vitaal, energiek machientje. Met een gangetje van 80 km/h op de landelijke wegen is de R4 een plezierige metgezel die je snel voor zich weet te winnen, ondanks dat luxigheden als bekrachtigingen voor besturing en remmen ontbreken. Heel erg missen doe je hen niet, de jubilerende Renault laat zich gemakkelijk mennen, ook in stadjes en dorpen met smalle straatjes waar hij de drempels met vergevingsgezinde gratie neemt.

Wat opvalt is hoe modern hij is ten opzichte van de Citroën 2CV en hoe groot hij is naast de originele Mini, die weliswaar klein was, maar zeker niet goedkoop om te fabriceren.

Om de intelligentie van het concept te benadrukken had Renault in Flint een kleine expositie ingericht (alleen voor geïnviteerde) waarin je de geschiedenis kon zien, van een extreem vroege R3 – een gestripte R4 met een 603 cm3 motor – tot en met de allerlaatste in Frankrijk gebouwde R4. Daar heb ik ook een aantal vroege rallyauto’s mogen bewonderen, die de e kracht en betrouwbaarheid van de R4 hebben mogen bewijzen, plus een aantal bestelauto’s met boven de achterdeur – speciaal voor lange, uitstekend objecten – een extra klep, welke de briljante naam ‘giraffeau’ had. Renault toonde ook een racer, speciaal gebouwd voor recordsnelheden op Bonneville en een auto voor Paris-Dakar, met de motor van een Renault 5 Turbo en een uitlaat op het dak.

Terugblikkend op die dag met de R4’s, vind ik de vroegste versies de beste. Een uitstapje in een R4 uit de jaren ’80 – met de verwarrende naam ‘Sixties’- leerde me dat de 1108 cm3 motor van 1978 en later een welkome hoeveelheid extra vermogen en koppel levert. Maar met die motor verliest de R4 ook een deel van zijn charme, wat voornamelijk komt door de interieur-updates waardoor hij werd vergezeld. De rest is hetzelfde gelaten, waardoor het – gelukkig – nog steeds een heel leuke auto is.

Niets blijft nu eenmaal voor altijd hetzelfde, vroeg of laat wordt er een nieuw hoofdstuk opengeslagen. In dit geval wordt dat de vol-elektrische Renault 4ever, die zijn debuut in 2025 gaat maken.


Tags: , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

De Tulpenrallye op Ecomaxx

Volgend bericht

POP POP, THE 8X JEFF KOONS





Bezoekers lazen ook


Meer historie

De Tulpenrallye op Ecomaxx

Gisteren zijn 200 klassieke auto’s van start gegaan voor de 68e Tulpenrallye. Bijzonder is dit jaar dat Ecomaxx zijn debuut...

9 May 2022