Laatste nieuws

Een jaren-’80 coupé uit San Diego

Man & Machine / 13 augustus 2021

De strikte criteria die Paul hanteerde tijdens het zoeken naar een leuke auto hebben geresulteerd in de import uit Amerika van een auto met veel potentie, de BMW 635CSi.

“Al op zeer jonge leeftijd draaide bij mij alles om auto’s; vooral  de grote auto’s die mijn vader destijds voor zijn werk reed zoals een Opel Senator, BMW 5-serie (E28), Volvo 740 en een Audi 100. Maar ook de BMW 7-serie (E23) van mijn opa maakte indruk. Fantastisch waren die, zoveel mooier dan een ‘normale’ gezinsauto. Toen ik 18 werd heb ik meteen een auto aangeschaft; een voor mij toen betaalbare Opel Kadett. Aan deze auto, maar ook aan de daaropvolgende, heb ik veel gesleuteld en aangepast. Na vele jaren dagelijks sleutelen, tunen en restaureren kwam na de geboorte van onze zoon een periode van rust. Jaren later kriebelde het echter weer en ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe hobbyauto.”

Net in Nederland aangekomen (2019)

“Door mijn eerdere ervaring met sleutelen en restaureren, wist ik precies wat ik wilde. Mijn zoektocht naar een redelijk roestvrije auto van 1987 of ouder – dit in verband met de overgangsregeling – was begonnen. Voorts moest de auto plaats bieden aan vier personen zodat we met het hele gezin op pad zouden kunnen. Bovenaan mijn wensenlijstje stond de BMW 6-serie (E24), op de voet gevolgd door de Mercedes SLC en de Opel Monza GSE. Het liefst wilde ik een auto met een origineel Nederlands kenteken en met een handbak. Het bleek geen gemakkelijke zoektocht te zijn, want de betaalbare exemplaren waren veelal in slechte staat met veel roest. Oudere auto’s waren wel mogelijk, maar omdat ik niet hou van de klassiekere uitstraling van auto’s uit de jaren ’70, moest ik doorzoeken naar een jaren ’80 auto, het liefst ook met een zwart interieur.”

“Na ruim een half jaar zoeken kwam ik mijn huidige auto tegen; geen origineel Nederlandse auto maar wel een die een hoop andere wensen vervulde: handbak, zwart interieur, vrijwel geen roest, betaalbaar. En ook nog eens de bovenste regel op mijn wensenlijstje. De 635CSi uit 1987 uit Californië was net geïmporteerd en wachtte op de eerste Nederlandse eigenaar. Na onderzoek bleek ik de vierde eigenaar te zijn. De BMW heeft een zeer goede historie, is vrij van ongevallen, is garageonderhouden en heeft een kloppende kilometerstand. Vrijwel zijn hele leven heeft hij doorgebracht in het zonnige San Diego. Helaas is het me niet gelukt contact te krijgen met vorige eigenaren, maar dat gaat misschien nog wel lukken. Dat zou wel leuk zijn.”

“De lak van de 6-serie was verweerd, de stiknaden van de stoelen waren losgekomen, het dashboard was gescheurd, er lekte versnellingsbakolie, de auto stonk naar uitlaatgassen, de airco werkte niet, hij trilde en maakte bovendien een hoop herrie. Maar daar kon ik doorheen kijken. Wat ik zag was een perfecte basis: een keiharde carrosserie, met een compleet interieur en in het algemeen toch in zeer nette staat. Buiten dat was de auto helemaal compleet, inclusief alle onderdelen zoals de verchroomde randjes en de rubbers. De schokdempers, veren en alle rubbers, stangen en bussen van de stuurinrichting en wielophanging waren door de vorige eigenaar nog recentelijk vervangen. Zelfs de nummers op plaatwerkdelen, motor en versnellingsbak waren kloppend!”

“Het trillen kon ik snel oplossen, want de gereviseerde cardanas bleek verkeerd gemonteerd te zijn. Het dashboard heb ik met leer bekleed, in overeenstemming met de Highline versies van 1987 en jonger. De lekkage kwam door een versleten keerring en de airco bleek in het verleden al omgebouwd te zijn geweest van R12 naar R134a, dus opnieuw vullen was het enige dat nodig was. De stank en herrie heb ik aangepakt door het vervangen van de uitlaat en de lambda-sonde. Een vervangende uitlaat was helaas niet meer leverbaar en ik wilde vanwege het mindere geluid echt geen RVS-variant. Daarom heb ik de uitlaat helemaal zelf samengesteld uit nieuwe delen van verschillende BMW’s. De einddemper is van een E24 maar de middendemper is van een 5-serie (E34) en de katalysator is van een 7-serie (E38). Na wat passen, meten en lassen bleek dit bijzonder goed te functioneren en maakte mijn auto vrijwel een identiek geluid als toen hij de fabriek verliet. En dat is natuurlijk een prachtig geluid; heerlijk zo’n 3,5-liter zescilinder!”

“Hij reed ook meteen een heel stuk beter en zelfs naar moderne maatstaven is het nog best een comfortabele auto. De aanwezigheid van de airco, ABS, stuurbekrachtiging, elektrisch verstelbare stoelen, elektrische ramen en een elektrisch schuifdak dragen ook zeker bij aan deze fijne rijbeleving. De auto is afkomstig uit de Verenigde Staten en was als één van de laatste E24’s uit dit land uitgerust met de opvallende inschuifbare US-spec bumpers, als gevolg van een wettelijke verplichting in de jaren ’80 om schades als gevolg van botsingen op lage snelheid te voorkomen. Inmiddels heb ik hem volledig omgebouwd met de eveneens uit 1987 stammende nieuwere en veel modernere world bumpers.”

“Op dit moment is mijn BMW grotendeels gedemonteerd. Hij zal, als ik het voorwerk heb afgerond, gespoten worden in de originele BMW-kleur Royalblau. Een voor die tijd zeer chique kleur die naar mijn mening heel goed past bij de prachtige slanke carrosserie. Als de auto eenmaal is gespoten en opgebouwd wil ik hem zo compleet mogelijk afwerken, met alle details zoals originele stickers, een volledige gereedschap set, een originele verbanddoos en een zaklamp in het dashboardkastje.”

“Op diverse fora, zoals bigcoupe.com en bmwe24.nl, vind ik veel ondersteuning en informatie, wat onmisbaar is als je zelf aan dit soort, voor die tijd geavanceerde auto’s, wilt sleutelen. Ook ben ik lid van de BMW Coupé Club. Door de club en de fora kom ik in contact met andere E24-eigenaren, wat natuurlijk enorm leuk is. Mijn plan is om de auto nog vele jaren te blijven rijden; vrijwel uitsluitend hobbymatig met toerritten en het bijwonen van meetings en oldtimerdagen. Het is een unieke auto die je niet veel meer ziet en volgens de RDW zijn er nog 859 E24’s in totaal, waarvan er 517 ook daadwerkelijk op de weg komen. Het lijkt mij een goede investering want de prijzen zijn enorm gestegen in de laatste jaren. Wat de toekomst brengt is natuurlijk onduidelijk; mocht de benzinemotor ooit worden geweerd, dan heb ik me voorgenomen de auto uit te voeren met een elektromotor. Laten we hopen dat dit nog heel lang gaat duren!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

BMW 635CSi (1987)

Paul


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Maserati Trofeo Collection, een beleving rijker

Volgend bericht

Countach LPI 800-4





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Maserati Trofeo Collection, een beleving rijker

BMW heeft M, Mercedes AMG en Audi RS. Bij Maserati is Trofeo het toverwoord, begonnen met een ultrakrachtige versie van de Levante,...

6 August 2021