Laatste nieuws

Een Jensen GT met een verhaal

Octane Auto's / 18 augustus 2019

Een van de aanmeldingen voor het concours van Octane Magazine is de Jensen GT van Frank Soors d’ Ancona. Het is een auto met een verhaal, zoals zijn onderstaande relaas bevestigt.

Het was in augustus 1992 dat ik met mijn vriendin op vakantie was in Californië. We hadden een ‘fly-drive’ geboekt met een tussenstop in Palm Springs. Mijn leeftijd was 28 jaar en mijn eigen vervoermiddel in Nederland was een Citroën DS Special uit 1974. Dat vertel ik om aan te geven dat ik meer dan gemiddeld geïnteresseerd was in auto’s. We reden over een doorgaande weg langs een dealerbedrijf van het extravagante automerk Excalibur, waar de uitgestalde Amerikaanse auto’s mijn aandacht trokken. Om onze nieuwsgierigheid te bevredigen, draaide ik onze huurauto om en reed het terrein op. Een afwijkende, coupé-achtige auto viel mij meteen op.

De Jensen GT viel meteen op tussen de Amerikanen

Het bleek een Jensen te zijn, een merk waar ik op dat moment nog nooit van had gehoord. De verkoper, Anthony Coyne, zag onze belangstelling en na het plichtsmatige ‘Where are you guys from?’ begon hij meteen de auto aan te prijzen als een ‘handgebouwde klassieker uit Engeland, echt iets voor Europeanen’. Terugkijkend zie ik hem nog steeds zijn verkoophok in lopen en vanuit de deuropening roepen: ‘Here are the keys, guys, take it for a ride!’ De Jensen startte meteen en alles leek het te doen, behalve de airconditioning, hetgeen in Californië een groot nadeel is. Het zal wellicht de reden zijn geweest om de auto te koop aan te bieden. De GT was van de vriendin van Anthony en had maar een eigenaar voor haar gehad. We wisselden gegevens uit en wij vervolgden onze vakantie in onze huurauto.

Hier zou het verhaal kunnen stoppen, ware het niet dat het bij mij bleef kriebelen. Terug in Nederland heb ik contact opgenomen met het Jensen Genootschap Holland. De leden vertelden mij dat een Jensen Healey zeker een goede auto is en ook de vraagprijs en gegeven omschrijving werden als zijnde positief beoordeeld. “Let wel goed op de staat van de cabriokap!”, was een tip die ze mij nog meegaven. Toen ik vertelde dat het een coupé was, werd het even stil. De conclusie werd getrokken dat het een Jensen GT moest zijn. Een linksgestuurd exemplaar, in goede staat, voor die prijs, dat was zeker een aanrader volgens de experts. Op dat moment was er maar één andere Jensen GT in Nederland bekend.

Na mijn besluit om de Jensen te kopen, begon een avontuur met risico’s, zeker gezien mijn onervarenheid met regelgeving, importeren en transporteren van auto’s uit de Verenigde Staten. Anthony bleek inmiddels niet meer bij Excalibur te werken, maar uiteindelijk heb ik toch de koop kunnen sluiten. Voor een goede prijs en met de afspraak dat er ook nog vier nieuwe banden op gezet zouden worden. Voor meer advies heb ik contact opgenomen met de douane en ik vond een geschikte transporteur in Almere. Betaling werd afgesproken volgens het principe payment against agreement. Dat houdt in dat pas als de auto bij de douane conform het opnamerapport blijkt te zijn, de bank het geld overmaakt aan de verkoper.

Ik weet nog hoe enthousiast ik was toen ik hoorde dat de Jensen GT op 16 oktober 1992 zou worden ingescheept, op de ‘Cho Yang Victorie’ in de haven van Los Angeles. Toen ik echter begin december nog niets van de auto had vernomen, besloot ik om maar eens te bellen met de vervoerder. Eind december kreeg ik te horen dat ze de vermiste container hadden gevonden: de Jensen was in Japan beland! Het is toch nog goed gekomen en in januari 1993 werd mijn GT afgeleverd in Almere. Bij controle bleek dat de deur was opengebroken, het stuur was gebroken en al het gereedschap was verdwenen. Bovendien zat er veel modder op de auto en waren er vreemde sneeuwbanden van een onbekend merk gemonteerd. Het lukte ook niet om de auto aan de praat te krijgen. Onderzoek wees uit dat de startonderbreker door het transport was geactiveerd. De schade aan de dorpel was dan ook het gevolg van het feit dat ze met een vorkheftruck de Jensen uit de container hadden gehaald. Toen ook nog bleek dat dit allemaal onder mijn eigen risico viel, was mijn enthousiasme compleet verdwenen.

De transporteur bood nog wel aan dat zijn zoon de Jensen wel even op een aanhanger bij mij thuis zou afleveren. Zoonlief had echter net zijn rijbewijs en met de Jensen op een te lichte aanhanger achter een oude Toyota Corolla ging hij op weg, met ons erachteraan. Onderweg begon de aanhanger steeds heftiger slingeren, duidelijk het gevolg van een te zware auto op een te lichte aanhanger. Na een noodstop langs de snelweg was de ANWB zo vriendelijk om het transport van de GT verder te verzorgen.

De volgende fase van ‘mijn project’ bestond uit het op kenteken zetten van een auto die in Nederland niet officieel bekend was. De RDW kende wel de Jensen Healey, met de Lotus 907 motor en een handgeschakelde versnellingsbak van Getrag. Voor het gemak werd aangenomen dat dit een ‘niet-cabrio-versie’ van de Healey moest zijn. Op het kentekenbewijs staat dan ook nu nog ‘Jensen Healey’.

De restauratie van de Jensen heeft zes jaar in beslag genomen. Ik wist erg weinig van de auto en de zoektocht naar kennis en onderdelen duurde lang, maar leverde natuurlijk ook heel veel plezier en leuke contacten op. Ik ben voor onderdelen naar Engeland gereden voor een bezoek aan de firma Jensen in Copredy Bridge. Ze hadden zelf een donor-GT staan, totaal verroest doordat hij al jaren buiten stond. Van Martin Robey uit het kleine Engelse plaatsje Nuneaton hebben ik ook veel onderdelen kunnen kopen. In 1999 heeft hij een nieuwe RVS benzinetank gemaakt aan de hand van het oude exemplaar uit mijn auto.

De firma AH Spares Ltd. uit Southam bleek nog een kleine voorraad originele schakelaars van het merk Lucas voorradig te hebben. Jensen-Healey Parts & Spares uit Foothill Ranch in Amerika leverde de vloermatten en de originele ‘Service Bulletins’ van de Healey en de GT.

Richard Calver uit Australië, een Jensen-expert, heeft de kleurcode achterhaald: ACR 26771-M-HV van General Industrial Paints, beter bekend als ‘Sebring Silver’. Zijn onderzoek naar alle Jensen GT’s die nog zijn overgebleven, heeft hem doen concluderen dat er wereldwijd nog maar 81 exemplaren in leven zijn.

De Jensen GT is vandaag de dag, twintig jaar na de restauratie, nog steeds in topconditie. Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk maakt hoe leuk het is om met hulp van internationale liefhebbers en vakmensen ervoor te zorgen dat een zeldzame auto weer in goede staat komt. En blijft! Tijdens het concours op Paleis Soestdijk licht ik graag verder toe wat ik zelf allemaal zo bijzonder vind aan deze Jensen GT!

Tot slot enkele feiten: de Jensen GT is geproduceerd van 1975 tot en met 1976. Totaal zijn er 511 exemplaren gemaakt, waarvan 293 linksgestuurd. Mijn chassisnummer is 1611.30437. Het cijfer 1611 geeft aan dat het om een auto gaat voor de Amerikaanse markt. Deze auto’s hadden airconditioning en waren aangepast aan de strenge emissiewetgeving in Californië. Het nummer 30437 is het volgnummer. De eerste twee prototypes hadden nummer 30000 en 30001. De laatste productieauto droeg het nummer 30510. Mijn auto blijkt geproduceerd te zijn op 30 juni 1976, de fabriek sloot zijn deuren op 21 mei 1976. Na het faillissement zijn er toch nog een paar GT’s afgebouwd en verscheept naar de Verenigde Staten. In Nederland was Smelt N.V. aan de Wibautstraat in Amsterdam de officiële importeur. Ze adverteerden in die tijd met de Jensen Interceptor en de Jensen Healey. Of er ooit een GT nieuw in Nederland is verkocht? Geen idee!

Frank Soors d’Ancona


Tags: , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Classic Mike in Zeewolde

Volgend bericht

De indringer die Europa veroverde





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Classic Mike in Zeewolde

Tijdens de Nationale Oldtimerdag raakte ik in de ban van een prachtige, donkerblauwe Siata. Een ongelofelijk stijlvolle auto,...

14 August 2019

Webdevelopment Passionate Bastards