Laatste nieuws

Een klassieker als eerste auto

Octane Auto's / 5 februari 2021

Justin Knelange is nog niet oud genoeg om zelfstandig te mogen rijden maar dat heeft hem er niet van weerhouden om een klassieker als eerste auto aan te schaffen. Onder begeleiding heeft hij al veel plezier gehad van zijn Kever 1200 uit 1983. 

“Je bent zeventien jaar, je hebt net je rijbewijs gehaald en je bent een echte autoliefhebber. Wat doe je dan? Al jaren breng ik veel tijd door rondom mooie, dure en luxe auto’s en  het moment was gekomen voor mijn eerste eigen auto. Het is duidelijk dat ik niet op zoek was naar een dagelijkse doorsneeauto, maar naar iets speciaals. Het leek mij leuk om een auto te gaan rijden die veel bekijks oplevert onderweg, waar mensen een foto van maken als je langsrijdt. Maar welke auto dan?”

“Voor mij stond de keuze al een lange tijd vast. Al vanaf mijn zestiende wist ik welke auto ik wilde. De planning was dat ik rond mijn achttiende verjaardag wel een aanschaf zou kunnen doen. In de voorgaande jaren heb ik mijn interesse in auto’s wel kenbaar gemaakt aan vrienden en familie; wekelijks mooie auto’s fotograferen, deze vervolgens op Instagram plaatsen en elk jaar meerdere bezoeken aan auto-evenementen. Op de vraag welke auto’s ik het liefste fotografeerde of waar ik het meest in geïnteresseerd was, kwam ik vaak met het antwoord dat ik vooral werd aangetrokken door de moderne supercars. Tijdens mijn bezoek aan evenementen binnen deze categorie, raakte ik ook steeds meer in de ban van de somsklassieke auto’s. Tussen de Ferrari F40, klassieke Jaguars en een prachtige Wiesmann MF3 viel één auto mij echt op, en dat was de Volkswagen Kever.”

“Een collega op mijn werk was in het bezit van een oranje Kever. Toen ik deze op een foto zag, kreeg ik direct herinneringen aan Herbie, vroeger een van mijn favoriete films. Aansluitend begon ik onderzoek te doen naar de Volkswagen Kever en ik kwam er al vrij snel achter dat de aanschafprijs geen reuze-uitgave hoefde te zijn. Onderdelen zijn ruimschoots beschikbaar en worden zelfs nog nieuw geproduceerd. Bovendien zie je een Kever niet heel vaak meer rijden op de Nederlandse wegen, dus moest een Volkswagen Kever mijn eerste auto worden!”

Een klassieke auto is voor de meeste mensen van mijn leeftijd niet de eerste keus. Maar ik zag mezelf al lekker toeren op de warme zomerdagen met het kleine raampje een beetje open. Hoewel ik net zeventien was geworden en mijn ouders nog overtuigd moesten worden speurde ik online alvast naar Kever-advertenties. Het was grappig om te zien dat eerst mijn vader, maar daarna al snel ook mijn moeder enthousiast ging meezoeken naar een geschikte Kever. De auto’s van bouwjaar 1960 tot 1970 trokken mij het meest aan, met een mooi blauw kenteken, kleine achterlichten en goed onderhouden. Al snel kwam ik erachter dat deze Kevers moeilijk te vinden waren, dus ik besloot breder te zoeken.”

“Op zondag 29 november 2020 zag mijn moeder op haar tablet een mooie Kever te koop staan; donkerblauw, verlaagd en verbreed. De auto was gerestaureerd, perfect onderhouden en al negenentwintig jaar van dezelfde eigenaar. Omdat ik zelf die dag moest werken, nam mijn vader contact op met de eigenaar. Toen ik thuiskwam stond mijn opa in de woonkamer om mij, wat hij noemde, ‘een bijdrage’ te geven. Meer goed nieuws volgde want we konden al de volgende dag komen kijken. Vol spanning reden we vanuit Edam richting Hilversum om de Kever in een ondergrondse parkeergarage te bekijken. Hij stond dus droog opgeslagen wat altijd een goed teken is. De eigenaar vertelde mij dat het ooit ook zijn eerste auto was en dat hij daarom mijn interesse in de auto erg leuk vond. De inspectie en testrit bevestigden dat dit de auto was die gekocht moest worden.”

“Twee weken later ging ik, samen met mijn vader en mijn opa, de Kever ophalen. Omdat ik zeventien was kon de auto niet op mijn naam gezet worden, waardoor mijn vader als eigenaar werd genoteerd. Ik ben er zelf mee naar huis gereden, via een zo groot mogelijke omweg. Onderweg kreeg ik al leuke reacties; een bestuurder van een oude BMW toeterde, mensen zwaaiden en sommigen wezen. Thuisgekomen wachtte de hele familie mij op met een versierde garage inclusief een lint dat ik mocht doorknippen. Hierna parkeerde ik, met wat moeite, de Kever in de garage. Hij was thuis!”

“De Kever komt uit 1983 en is dus bijna 38 jaar oud. Toch ben ik pas de vierde eigenaar. Het is een ‘1200’ met de originele motor, matching numbers. De kleur is donkerblauw metalliek, oorspronkelijk een kleur van BMW, die erop gekomen is tijdens de restauratie tussen 1994 en 1997.”

“In de weken die volgden, heb ik vooral veel gereden. Ik bezocht familie en vrienden en gebruikte de Kever voor schoolprojecten en ik hoop dit jaar nog de Keverdag in Schagen te bezoeken. Als ik achttien ben en er zelfstandig mee mag rijden ga ik ook zeker met mijn Kever naar school. Mijn avonturen deel ik op Instagram, via @blueskybeetle. Het is leuk dat ik het fotograferen van auto’s nu op mijn eigen eerste auto kan toepassen!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Volkswagen Kever 1200 (1983)

Justin Knelange


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

De winkel van Octane Magazine is open

Volgend bericht

P66, de laatste hoop van Jensen





Bezoekers lazen ook


Meer historie

De winkel van Octane Magazine is open

Onze nieuwe webwinkel is nu geopend! Er is geen lockdown en er zijn geen beperkingen in deze winkel, waardoor nu al onze...

5 February 2021