Laatste nieuws

Een klassieker in wording

Man & Machine / 15 januari 2021

Als Sales en Marketing Coördinator bij Porsche Centrum Twente ziet Bas Albers de nieuwste en mooiste Porsche’s voorbijkomen. Hij sloeg zijn slag bij de inruil van een unieke Boxster. 

“Tijdens mijn studententijd aan het IVA in Driebergen, maar ook al daarvoor, hebben bijzondere, vaak oude auto’s een belangrijke rol gespeeld. Op het  IVA steken studenten elkaar aan met het autovirus en op de jaarlijkse rally-dag staat het veld voor de school vol met bijzondere en dure auto’s. Mijn eigen autobezit begon met een leuke Fiat 500 R uit 1973 die een kennis van mijn vader in Italië bij zijn familie had staan. Daarna volgden een Mazda MX-5, een BMW 520 (E12) en meerdere Renaults Clio RS. De BMW 520 uit 1977 kocht ik van de eerste eigenaar en ik heb die auto gebruikt tijdens mijn stage bij MINI Nederland. Elke dag reed ik ermee van mijn kamer in Delft naar Rijswijk. Na mijn stage ben ik naar Wales verhuisd om in Cardiff een Master te volgen. Aan Wales heb ik goede herinneringen, vooral aan het enorme plezier dat ik met mijn Clio RS beleefde op de heerlijke wegen daar; elke bocht een nieuwe uitdaging!”

“Eenmaal terug in Nederland ben ik begonnen aan een baan bij Porsche Centrum Twente. Het werken bij Porsche is erg interessant; het merk heeft een lange historie van indrukwekkende en aansprekende sportwagens én een heldere visie op de toekomst. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Taycan bewijst dat elektrisch rijden heel veel plezier en nieuwe uitdagingen biedt. Een verstokte 911-rijder heeft hier wellicht nog wat moeite mee, maar inmiddels ruilen we ook veel sportwagens in op de Taycan. Voor mij is het deze combinatie van de toekomst en het verleden dat het interessant maakt.”

“Op de nieuwe Porsche’s worden veelal (voor mij althans) onbetaalbare auto’s ingeruild. Totdat afgelopen zomer een unieke Porsche Boxster binnenkwam. De auto was al vanaf 2002 van de huidige eigenaar, was onbeschadigd met een prachtige eerste lak en was altijd door de dealer onderhouden. Voor mij een unieke kans en daarom heb ik besloten deze Boxster voor mezelf te kopen. Na montage van vier nieuwe banden en het verversen van de olie was de Boxster meteen helemaal goed en klaar om mee weg te rijden. De auto is echt een plaatje met zijn zilvergrijze exterieur en roodlederen interieur. De 2,5-liter boxer levert een vermogen van 204 pk, de acceleratie van 0 – 100 km/h is 6,9 seconden en de topsnelheid is 240 km/h. Voor mij is het daarmee een perfecte roadster.”

Porsche introduceerde de Boxster, waarvan de naam een samenvoeging is van Boxer en Roadster, in 1996. Geïnspireerd door het succes van de Mazda MX-5, moest een goedkope roadster de productieaantallen opstuwen tot het niveau dat nodig was om Porsche te laten overleven. Het is nu moeilijk om voor te stellen, maar het bedrijf beleefde begin jaren negentig slechte tijden. Gelukkig zorgde het onverwachte succes van de Boxster, in combinatie met een kosten reducerende Toyota-aanpak van de productie, voor de winsten waarmee de toekomst van het merk weer verzekerd was. De Boxster staat dan ook bekend als ‘de auto die Porsche redde. Dit jaar viert Porsche het 25-jarige bestaan van de Boxster met een ‘Anniversary Edition’’.

Boxster 25 years

“Het ontwerp van de eerste generatie Boxster was lange tijd niet geliefd bij de puristen, maar naarmate het model ouder wordt groeit de belangstelling voor deze ‘klassieker in wording’. Het is een pure, simpele auto zonder al te veel overbodige toevoegingen. Het karakter van de zescilinder is grappig genoeg erg vergelijkbaar met andere modellen maar mist alleen vermogen ten opzichte van de snellere versies. De motor loopt soepel en maakt daarbij een mooi kenmerkend geluid.”

“De Boxster staat nu samen met een klassieke Volvo in de winterstalling bij een kennis van een collega. Na de winter hoop ik dat we er weer mee op vakantie kunnen! Dit jaar ben ik tussen lockdowns door nog met een vriend naar de Eifel geweest; hij in zijn mooi gele BMW 330 Ci en ik met de Boxster. Het is heel leuk om een dergelijke roadtrip te maken en met twee auto’s over de prachtige wegen in de Eifel te rijden. We hadden het geluk dat we niet alleen onze ronde op de Nordschleife hebben gereden, maar ook nog de Duitse Formule 1 Grand Prix vanaf de tribune konden meepakken. Het doel is om de Boxster voor meer van dit soort reizen in te zetten en om de auto zo origineel mogelijk te houden en er goed voor te zorgen.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Porsche 986 Boxster (1999)

Bas Albers


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Toyota's nieuwe wapen voor Le Mans

Volgend bericht

25 Jaar Boxster, de redder van Porsche





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Toyota's nieuwe wapen voor Le Mans

Toyota begint aan een nieuw hoofdstuk in het 2021 FIA World Endurance Championship (WEC) met een volledig nieuwe Le Mans...

15 January 2021