Laatste nieuws

Een marathon met de 55 Coupé

Man & Machine / 17 september 2021

Al vanaf zijn prille jeugd is Dion Walet door Dafjes omgeven; zijn opa en zijn vader hebben hem de liefde voor het merk met de paplepel ingegoten. Zijn 55 Coupé ging mee op vakantie naar Spanje.

“Waar in het verleden de Dafjes een wat ‘tuttig’ imago hadden, merk ik dat er onder mijn leeftijdsgroep (22 jaar) een groeiende aanhang  is ontstaan. Zelf heb ik inmiddels vier Dafjes. Het is allemaal terug te leiden tot mijn opa die ooit begonnen is met zijn eerste Daf, als dagelijkse auto. Als hij kapotging, dan kocht hij een nieuwe Daf en zo heeft hij er meerdere gehad. Vanaf zijn 16e vond mijn vader het leuk om de Dafjes van mijn opa voor hem op te knappen en toen hij zelf zijn rijbewijs kreeg kocht hij, vanzelfsprekend, zijn eigen Daf. Waarna er meer volgden.

Vanaf de kleuterschool mocht ik af en toe bij pa op schoot sturen en tijdens zijn reparaties gaf ik graag het gereedschap aan. Dat leidde tot zelf sleutelen en op mijn 17e kocht ik mijn eigen Daf 66 1300 Marathon Combi. Die heb ik in mijn studententijd beetje bij beetje opgeknapt en geschikt gemaakt voor kaartleesritten. De 1100 cm3 motor heb ik vervangen voor een 1400 cm3 en aan die motor hebben we nog een aantal aanpassingen gedaan om er meer vermogen uit te krijgen.

Daarna volgde mijn tweede auto, wederom een 66 Combi. Na een half jaar heb ik die verkocht om ruimte te maken voor een 55 Coupé. Eigenlijk was deze auto toen ik hem kocht een bouwpakket; de carrosserie was gestript, maar al wel gespoten en alle onderdelen waren er los bij. In een maand tijd heb ik de hele auto opgebouwd, geheel naar eigen smaak. In deze 55 ligt de Marathon-motor van Daf, de BR110, met af fabriek al 10 pk meer dan standaard. Na mijn aanpassingen heb ik er nog meer pk’s uit kunnen halen, waardoor het vermogen nu bijna gelijk is aan dat van de 1400.

Een heel jaar lang heb ik mogen genieten van de 55 door er elke dag mee te rijden, door weer en wind en zelfs door de sneeuw! In dat jaar zijn er veel dingen stukgegaan en nadat ik bijna alles wel een keer vervangen heb, is de Daf nu onverwoestbaar en sterker dan ooit. Het vertrouwen in de auto was zo groot, dat we we deze zomer mee op vakantie zijn gegaan. De reis ging naar Empuriabrava aan de Spaanse baai van Roses, op ongeveer 1500 kilometer van huis.

De 55 heeft het bijna de hele reis perfect gedaan, ook bij hoge temperaturen in lange files. Onderweg kregen we veel leuke reacties van mensen die het een geweldig autootje vonden. We hebben er een heel leuke vakantie mee gehad, totdat we op de terugreis tegen een klein probleem aanliepen. Net voor Lyon ging de koppakking lek, waarna de motortemperatuur langzaam maar zeer zeker bleef stijgen. Een slechter punt om pech te krijgen dan in de tunnel van Lyon bestaat er niet en precies daar sloeg de meter uit toto in het rode gebied. Stoppen zou verstandig zijn geweest maar dat was op dat punt onmogelijk. Enkele kilometers verderop kon ik de Daf veilig langs de kant van de weg zetten. Er was veel koelvloeistof verdwenen en ik hoorde de motor borrelen, wat me bevestigde dat het de koppakking moest zijn. Gelukkig had ik koelvloeistof bij me en nadat de motor was afgekoeld heb ik meteen alles bijgevuld. Daarna zijn we verder gereden en na een uur weer gestopt om bij te vullen. Dat hebben we volgehouden tot we op de camping waren en twijfelde ik of we de reis moesten doorzetten op deze manier, of dat ik op de camping de pakking zou vervangen. We hebben de gok genomen; de thermostaat werd verwijderd en met om de twee uur stoppen en bijvullen heeft de 55 ons veilig thuisgebracht. Terugkijkend kan ik alleen maar heel blij zijn met de prestaties van de Daf; volgend jaar mag hij zeker weer mee.

Naast mijn 66 en de 55 Coupé heb ik nog een hele bijzondere 55 Cabrio. Deze cabriolet is nooit af fabriek geleverd, maar Hans van As maakte een 55 Havas versie en onze 55 Cabrio’s (mijn vader heeft er ook een) zijn beide zelfbouwautos met typegoedkeuring; in 1991 kon men het cabrio-pakket aanschaffen, de auto aanpassen en dan naar de RDW voor goedkeuring.

Ook ben ik druk met een Daf 55 die omgebouwd wordt tot driftauto. Daar kan ik helemaal op los gaan, want de auto is verlaagd, heeft heel stijve vering gekregen, alles is doorgelast, er zit een rolkooi in, het differentieel is gelast en de steering angle kit heb ik zelf gemaakt. Het is mijn plan om er de motor uit een Renault 5 Turbo in te zetten. Na de vakantie ga ik daar weer mee verder, maar ik heb natuurlijk eerst nog een koppakking te vervangen.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Daf 55 Coupé (1970)

Dion Walet

In een eerdere publicatie van Octane Auto’s, presenteerde Rikkert Koelewijn zijn Daf 66.


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

La dolce vita met een Alfa Spider

Volgend bericht

J Mays, design-goeroe met impact





Bezoekers lazen ook


Meer historie

La dolce vita met een Alfa Spider

Roadtrippen met een oude Alfa Romeo kan prima, blijkt na de vijfduizend kilometer lange reis die Michael Oudman en zijn vrouw...

13 September 2021