Laatste nieuws

Nieuwe interpretatie van de Abarth 1000 SP

Nieuwsberichten / 15 mei 2021

De naam Abarth 1000 SP doet de harten van liefhebbers van het merk met de schorpioen nog steeds sneller kloppen. Ontworpen in 1966 door de Milanese ingenieur Mario Colucci, was de Abarth 1000 Sport Prototipo een krachtige lichtgewicht, waarvan er slechts een beperkt aantal exemplaren gebouwd zijn. Centro Stile kwam al in 2009 met het idee om een moderne interpretatie van de 1000 SP te produceren, maar dat plan wordt nu pas werkelijkheid, 55 jaar na het debuut van het historische model. Helaas blijft het vooralsnog een ‘one-off’.

In de tweede helft van de jaren vijftig werkten Alfa Romeo en Abarth samen om een ​​sportwagen met een beperkte cilinderinhoud te produceren. Het project werd toevertrouwd aan Mario Colucci – een Milanese ingenieur en Alfa Romeo-medewerker. De auto bestond uit een buizenchassis met een carrosserie van Bertone naar een ontwerp van Franco Scaglione.

Aan het einde van deze samenwerking werd Colucci door Carlo Abarth ingehuurd als technisch directeur, waarna hij hem in 1966 het ambitieuze project van de Abarth 1000 SP toevertrouwde. De naam van de auto geeft de cilinderinhoud aan – afgeleid van die van de Fiat 600 – en de Sport Prototipo-klasse. Ontworpen voor succes in zowel korte heuvelklimmen als in lange-afstandsraces, heeft de 1000 SP eenvoudige, lage en strakke lijnen. De auto behaalde een groot aantal internationale overwinningen – waarvan de eerste in zijn klasse op de Nürburgring 500 km in september 1966. Ingenieur Colucci zag hiermee de voltooiing van zijn concept van enkele jaren eerder met de Alfa Romeo Abarth 1000.

De ontwerpers van het Centro Stile Fiat & Abarth hebben nu een eigentijdse interpretatie van de iconische Sport Prototipo uit de jaren 60 geproduceerd: een middelgrote sportwagen met een opvallend silhouet en essentiële lijnen waarbij de kenmerken en lijnen van het ontwerp van de originele auto moesten worden gerespecteerd.

De Abarth 1000 SP volgt drie fundamentele ontwerpprincipes die al te zien waren in het model uit de jaren ’60. Eerst en vooral de lichtheid in vormgeving, omvang en gewicht. Het tweede principe is aerodynamica: moderne ontwerpmethodes hebben het mogelijk gemaakt om de iconische lijnen van de 1000 SP te combineren met een aerodynamische coëfficiënt die bij een moderne sportwagen past. Ten slotte ergonomie, gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring, om de controle en wendbaarheid van de auto te optimaliseren.

De Abarth 1000 SP weerspiegelt inderdaad de lijnen en esthetiek die kenmerkend zijn voor zijn voorganger, een spider met middenmoter. De kleur is vanzelfsprekend rood en ook de koplampen volgen minimalistische ontwerp van de historische 1000 SP. Het buizenchassis van de historische Sport Prototipo is verruild voor een hybride frame, met een centrale cel in koolstofvezel en een aluminium front. De Abarth 1000 SP heeft een krachtige 4-cilinder turbomotor met een cilinderinhoud van 1.742 cm3, die volgens Abarth een vermogen van 240 pk levert. Precies 55 jaar na het debuut van zijn voorganger, is de Abarth 1000 SP – waarvan er tot nu toe slechts één model is geproduceerd – opnieuw klaar om in de herfst deel te nemen aan klassieke auto-evenementen.


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een Simca 9 Sport opwelling

Volgend bericht

Tranen gedroogd met een Evo 8 RS





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een Simca 9 Sport opwelling

‘Ik kocht hem in een opwelling’ zegt Alexander Snijdewind over zijn Simca 9 Sport uit 1953. Simca, dat was toch ooit...

14 May 2021