Laatste nieuws

Een nachtje doorhalen

Nieuwsberichten / 4 november 2019

De Nacht van Nederland kende dit jaar een primeur voor een kampioenschapsrally: de route werd gecontroleerd via een app op je smartphone. Nooit meer een controlebordje missen omdat je even niet oplette!

Nou ja, je moest natuurlijk wel de juiste route rijden om de virtuele controles aan te doen. Deed je dat, dan verscheen er een letter op je schermpje, begeleid door een bliep. Aan jou de keus om hem te accepteren, dan wel te negeren. Het systeem biedt veel voordelen. De organisatie is geen tijd meer kwijt aan het wegzetten en ophalen van de bordjes langs de route. Ze kunnen ook niet meer door onverlaten weggehaald worden. En je moet als deelnemer daadwerkelijk de plaats waar de virtuele controle ‘hangt’ aandoen, anders mis je hem. Vals spelen, het doorgeven aan een bevriende equipe, behoort tot het verleden.

Winnaars Expertklasse van Leuveren – Verhoeff

De eerste etappe, verdeeld in drie trajecten, ging zaterdagmiddag van start in een regenachtig Wijk bij Duurstede. Met een selecte groep deelnemers: 29. Maar dat zijn bij uitstek de liefhebbers van een nachtje doorhalen. De systemen pijlen-en-punten-kortste-route brachten ons over de Utrechtse Heuvelrug, langs Boswachterij Kootwijk over de Veluwe naar Vierhouten, waar het diner klaar stond.
De duisternis was inmiddels ingevallen en de rally werd hervat met punten-kortste-route en ingetekende lijn. Wel even opletten dat punt 2 net naast de weg getekend stond: parkeerplaats over en controle P lichtte op op het scherm. Zo nauwkeurig is die rallyapp, bleef je op de hoofdweg (vijf meter noordelijker), dan had je de P gemist. Verder ging het naar het noordoosten om rond middernacht de volgende pleisterplaats aan te doen: BCCP in Gramsbergen, het keerpunt van de rally. Daar was tijd voor soep, koffie en voor een kijkje in het bedrijf dat onder meer klassieke carburateurs restaureert.

Winnaars Sportklasse van Bussel – Opheij

Etappe 3 leidde de deelnemers naar het zuiden, met onder meer een traject punten-vrije-route, dat vooral in Den Ham hoofdbrekens veroorzaakte. Door een nieuwe rondweg (die niet op de kaart stond) raakten veel navigators behoorlijk gedesoriënteerd. Daarna voerde de route over een deel van de Luttenbergring, een voormalig stratencircuit waar vroeger mannen als Barry Sheene, Wil Hartog, Boet van Dulmen en Jack Middelburg in de motorsport furore maakten. De dag ervoor was er nog een klassieke racedemonstratie geweest met bijna 300 klassieke motoren. Nu geen brullende tweewielers, maar een handvol ronkende vierwielers op dat circuit. De laatste tussenstop was dit keer niet Café René, de mobiele snackkraam die altijd een vast ijkpunt was in de Nacht van Nederland, maar een goed geoutilleerd benzinestation in Rijssen. De koffie en het saucijzenbroodje smaakten er niet minder om!

Winnaars Tourklasse Bouwhuis – Westhof

Op naar de laatste etappe! Met pijlen-kortste-route en punten-één-na-kortste-route kwamen we uit bij Velp. Een (neutrale) ingetekende lijn leidde ons om Arnhem heen en opnieuw een pijlentraject bracht de karavaan op de vroege zondagochtend naar de finish in Wijk bij Duurstede, daar waar we een kleine 600 kilometer eerder en 14,5 uur vroeger gestart waren. Hoe beviel de rallyapp? Over het algemeen goed, maar hij behoeft nog wel een paar verbeteringen. Bij een enkeling pakte hij een controle niet, of pas toen ze er de tweede keer langs reden. De rally zelf verdient het om op de kaart te blijven als enige nachtrally in Nederland, Als de organisatie nog wat slordigheidjes, die er nu in zaten, weet te tackelen, zal dat zeker lukken.

Meer weten over de rallycheck app? Klik op https://rallycheck.com/nl/

UITSLAGEN

Expertklasse

  1. Wytze van Leuveren – Maurits Verhoeff (Alfa Romeo 1300 Junior) 570 strafpunten
  2. Fred Beckman – Arthur Denzler (Alfa Romeo Giulia) – 730
  3. Bart Pennekamp – Bas Inberg (Volvo 142) – 850

Sportklasse

  1. René van Bussel – Gijs Opheij (DAF 55 Marathon) – 540 strafpunten
  2. Hans van Winden – Margriet Scholten (Opel Manta A) 1050
  3. Frank Moonen – Peter Hoens (DAF 55 Coupé) 1650

Tourklasse

  1. Albert Bouwhuis – Jacquelien Westhof (MG B) 50 strafpunten
  2. Anne Kompier – Kees Kompier (Mini Cooper) 240
  3. Gerard van den Top – JanPieter Terlouw (BMW 2002 Tii) 280

TEKST Fred Hak | FOTO’S Peter Fischer


Tags: , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Historic Motoring Awards 2019

Volgend bericht

Citroën Dyane 6 (1981)





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Historic Motoring Awards 2019

Het Engelse Octane Magazine, ons zustermagazine, organiseert jaarlijks de Historic Motoring Awards. Een vakkundige jury,...

3 November 2019

Webdevelopment Passionate Bastards