Laatste nieuws

Een oer-Hollandse American Dream

Nieuwsberichten / 6 mei 2022

In het voorjaar van 1988 zag Dennis Koopmans de zwart-witte persfoto’s van de Chevrolet Corvette C4 35th Anniversary voorbijkomen. Het jubileummodel ter ere van het 35-jarige bestaan van Corvette is inmiddels al tien jaar zijn oer-Hollandse American Dream.

“Elke keer als ik aan het stuur zit van deze, in mijn ogen, sterk ondergewaardeerde klassieker, tovert zich een grijns van oor tot oor op mijn gezicht. Het voelt als het stille genieten, de cruise control op 100 km/h met een toerental van rond de 1600. De Corvette blijft mij boeien, met zijn extravagante, eigenzinnige karakter en het goed doordachte totale concept. De auto was tijdens de introductie in 1983, toen de Ford Sierra nog maar net de Taunus had afgelost, zeer vernieuwend. Als kind al spaarde ik de ruilplaatjes van de Corvette van ‘womanizer’ Face van The A-Team, voor in mijn A-team plakboek, dus de liefde begon vroeg.

De auto straalt helemaal de jaren ’80 uit met futuristische gadgets als de koplampen die om hun lengteas draaien om zo in gekantelde toestand een betere stroomlijn te bewerkstelligen, een boordcomputer met informatievoorziening die werkelijk niets te wensen over laat en natuurlijk het digitale dashboard in ‘Atari’-stijl. In zijn tijd was de C4 met een spanwijdte van 1,80 meter een serieus brede auto, maar nu oogt hij naast een hedendaagse SUV haast compact en slank.

Deze Corvette is zijn leven begonnen in Fort Lauderdale (Florida) en heeft in 1990 de oversteek naar Europa gemaakt. Hij was te koop bij een GM-liefhebber in het pittoreske Ulrum in het Noorden van ons land, waar hij terecht gekomen was via een veiling van Mercedes-dealer Van Dijk in Rotterdam. Meer informatie had ik niet, maar de staat van de auto was top en de reden van de verkoop, sporadisch gebruik met in twee jaar tijd slechts 200 afgelegde mijlen, was ook aannemelijk. Na de aanschaf heb ik contact opgenomen met Van Dijk, die mij heeft gekoppeld aan de vorige eigenaar, een enthousiaste vastgoedmakelaar. Hij had de Corvette gekocht tijdens een vakantie in Florida en aan Van Dijk gevraagd om hem te verschepen en te onderhouden. Naast meerdere auto’s van het merk Mercedes gebruikte hij de Corvette voor zomerritten met zijn vrouw naar Scheveningen. Dat verklaarde ook de lage mijlenstand van 45000. Na een echtscheiding heeft hij de Corvette ingeruild op een nieuwe SLK, een afscheidscadeau voor haar. Tijdens mijn bezoek heb ik nog wat reserve-onderdelen van hem overgenomen, waaronder een setje NOS zwarte einddempers. Al met al erg leuk om zo het verhaal achter mijn auto te ontdekken!

De 35th Anniversary editie is te herkennen aan de roomwitte kleur met bijpassende 17-inch wielen, deurgrepen en body moldings in kleur, glanszwarte targabeugel, verchroomde emblemen en Anniversary badges. Van binnen bijpassend wit lederen stoelen met geborduurd 35th logo en wit lederen stuur (!), witte deurpanelen en een genummerd plaquette (mijn nummer is 1988 van 2050) op de brede middenconsole. Alle mogelijke fabrieksopties waren standaard in het Z01 Package, de ‘code name’ van de 35th Anniversary.

Mijn auto is al diverse keren in de prijzen is gevallen, waaronder de derde prijs op het Youngtimer Event in Ulft, eerste prijs bij Corvette-Fame in Valkenburg en de mooiste prijs die ik me kan bedenken: ‘Best of show’ klasse C4 tijdens het 60-jarig bestaan van Corvette in 2013 op de meeting bij Hooper International te Arnhem; met de grootste opkomst van Corvettes in Nederland ooit: 280 stuks!

Voor mij is de C4 de ideale hobby-auto, waarmee het heerlijk ‘open’ toeren is op de vele dijkweggetjes die Nederland rijk is. Maar ook met het targadak gemonteerd leent hij zich uitstekend voor lange trips in alle luxe en comfort. Op de snelweg heb ik totaal niet het idee met een 34 jaar oude auto op pad te zijn; een groot compliment naar Corvette chief-engineer Dave McLellan en zijn team, die zich begin jaren ’80 ten doel stelden de Europese markt met de C4 te veroveren. Zo gaat het verhaal dat Porsche een fonkelnieuwe Corvette C4 vanuit Amerika richting Stuttgart liet verschepen als testcase voor de verfijning van de Porsche 928 facelift.

Wat mij betreft kunnen in geval van de C4 de bekende vooroordelen over Amerikaanse rijeigenschappen de prullenbak in. Zeker in mijn configuratie met het Z52 Sport Handling Package, bestaande uit Delco-Bilstein schokdempers, dikkere stabilisatoren, oliekoeler, directere besturing en 17-inch asymmetrische aluminium wielen met richting-gebonden Goodyear Eagle banden. Het is nu niet meer voor te stellen, maar in 1988 was de Corvette C4 de eerste productieauto ter wereld op 17-inch wielen; ongehoord, volgens de pers. Ter vergelijk: een Testarossa had 16 inch en een Countach 15″.

Ondanks dat de C4 bedoeld is als GT, kun je er zeker een fijn potje mee sturen en lijkt de auto om je heen te krimpen. Een perfecte zitpositie en onverwacht nauwkeurige en directe besturing dragen hieraan bij. Als de loop van een tank richt je de neus de bocht in, precies voelend wat de achterwielen doen. Initieel is er licht onderstuur, maar met het gaspedaal breng je het geheel mooi in balans.

sdr

Minpunten zijn spoorvorming en richels overdwars, die vindt een C4 niet leuk met zijn 275 mm brede walsen rondom. Het onverwoestbare L98 5.7 blok met aluminium cilinderkoppen blinkt vooral uit in koppel en gaspedaalreactie en doet in combinatie met de viertraps automaat met overdrive in relatieve rust zijn werk. Opvallend is verder het relatief lage verbruik bij normaal gebruik: 1 op 12 is goed haalbaar. Een gevolg van de strenge Amerikaanse emissie-eisen.

De Corvette is volledig origineel en dit blijft ook zo omdat zo het oorspronkelijke ontwerp het beste tot zijn recht komt. Wel heb ik een ‘original-look’ Delco/Bose CD-speler afkomstig uit een zeldzame GMC Typhoon, met gave 80’s equalizer en iPod aansluiting, gemonteerd op de plek van de standaard Delco/Bose cassettespeler. En een setje GM wind-deflectors van een C4 cabrio op de buitenspiegels verminderen de windturbulentie tijdens open rijden.

rhdr

In 2020 vond ik op Ebay een origineel dealerplaatje van Chevrolet Ed Morse, in Fort Lauderdale USA. Dat maakt de Corvette pas echt áf! Een Corsa uitlaatsysteem met glanszwarte eindtips staat nog op de wensenlijst. Het onderhoud is in vertrouwde handen bij Corvette-specialist Mark van Diepenbeek in Uden, iemand met een enorme kennis en knowhow, van C1 tot en met C4. Begin jaren ’90 kocht mijn moeder bij hem een goudkleurige C4 Crossfire uit 1984. De onderdeelvoorziening van de C4 laat niets te wensen over en de betrouwbaarheid is groot; de enige noemenswaardige gebreken in afgelopen 12 jaar waren de startmotor, de ruitenwissermotor en de dynamo. Vroegere modeljaren kampen wel eens met koelproblemen vanwege het dichte front. Een diepere spoilerlip die de lucht beter richting de koelopening in de bumper leidt, biedt dan uitkomst.

Zo nu en dan gebruiken we de Corvette voor clubdagen of een dagje Duitsland. We zijn uiteraard lid van Stingray ’82, de oudste Corvette-club van NL, gerund door de Corvette-familie Boer van The Dutch Corvette Collection in Wezep. De ultieme Corvette blijft voor mij de C4 ZR1 met de opzwepende hoogtoerige, door Lotus ontwikkelde, 32-kleps LT5 motor. Dat was in 1990 eventjes de snelste productieauto ter wereld, tot de Lamborghini Diablo ten tonele verscheen. De prijzen van een ZR1, en ook de onderhoudskosten, liggen inmiddels op een te hoog niveau; voor mij moet het wel leuk en betaalbaar blijven.

De liefde voor mijn Corvette zit diep. Na jaren van onderwaardering lopen de marktprijzen nu in een rap tempo op, maar dat is voor mij geen argument om een afscheid te overwegen. Men zegt wel dat je beter niet je ‘childhood dream’ kan ontmoeten, omdat dit meestal tegenvalt. In mijn geval is dat heel anders uitgepakt want elke rit blijft een bijzonder feestje!

Man & Machine

Chevrolet Corvette C4 35th Anniversary (1988)

Dennis Koopmans

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een avond om nooit te vergeten

Volgend bericht

De Tulpenrallye op Ecomaxx





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een avond om nooit te vergeten

Tijdens de Tulpenrally 2021 brengt Ron Nakken een gedenkwaardige avond door in een Jaguar werkplaats op het Franse platteland;...

4 May 2022