Laatste nieuws

Een ongelikte beer met 500 pk

Octane Auto's / 4 december 2020

Ondanks een structureel drankprobleem heeft deze 500 pk sterke partner veel rijplezier geleverd. Inmiddels heeft Peter Gevaert de Mercedes SL 55 AMG R230 toch geruild voor een Aston Martin.

De Mercedes SL R230  is ontworpen door Bruno Sacco en Steve Mattin en bij introductie was alleen de SL 500 versie leverbaar. De auto was sportiever en lichter dan zijn populaire voorganger (R129) en werd geleverd met een 306 pk sterke 5,0-liter V8. In 2002 kwam de SL 55 AMG op de markt met een 5,4-liter ‘Kompressor’-motor die aanvankelijk 476 pk en 700 Nm leverde, maar die gedreven door interne concurrentie van de E55 AMG werd opgeschroefd naar 500 pk.

“Het gaat om een Mercedes SL 55 AMG van 2005 met een bijzondere Chromaflair kleurstelling. De sterke compressormotor is echt een onbeschrijfelijk genot. Door de vorige Duitse eigenaar is de begrenzer officieel versteld naar 300 km/h en dat is naar mijn mening een leuke snelheid om op verjaardagen over te praten, maar niet om zelf te rijden. Het uitlaatgeluid van de AMG was standaard al prachtig en een beetje boos, maar dankzij nieuwe inlaatfilters van D&W en een uitlaatsysteem van Eisenmann rijdt en klinkt het allemaal nog net iets lekkerder.”

“Eind 2017 had ik de auto al een tijdje in de gaten vanwege de relatief gunstige prijs waarvoor hij in Duitsland werd aangeboden. De voorzijde toonde nogal wat cosmetische oneffenheden door steenslag en de kilometerstand was met 162.000 ook hoger dan vergelijkbare auto’s. Op dat moment had ik ook een 500 SE (W140) in zeer mooie staat in mijn bezit en één ‘drankorgel in de familie’ leek mij eerst wel genoeg. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en op een gegeven moment heb ik toch een afspraak gemaakt en ben ik samen met mijn zoon naar Duitsland afgereisd om de auto te bekijken. De SL zag er redelijk goed uit maar vertoonde zoals verwacht wel wat gebruikssporen. Het onderhoud was perfect uitgevoerd en gedocumenteerd en na een grondig onderzoek hebben we een proefrit gemaakt. Als taxateur voor de Mercedes S Klasse Club ben ik kritisch, maar deze auto leek het proberen zeker waard.”

“Als je niet gewend bent aan het rijden in auto’s met 500 pk dan is dat wel even een opwindende en nieuwe ervaring. Op die mistige en vochtige dag begon bij het invoegen op de Autobahn de achterkant al te kwispelen. Daarmee was de toon gezet en met het verstrijken van het aantal kilometers zakte de brandstofmeter terug en nam het plezier alleen maar toe. De SL is een soort ongelikte beer; vermogen en een flinke brul zijn altijd aanwezig. Bij het inleveren na de proefrit hebben we besloten om alle indrukken te laten inwerken totdat we na zeer onrustige kerstdagen en een – met behulp van een goede vriend met schadeherstelbedrijf – gemaakte budgetbepaling voor het ‘mooi maken’ een bod hebben uitgebracht.”

“Na het gebruikelijke handjeklap is de knoop doorgehakt en was de SL 55 AMG van mij. Met een tijdelijk kenteken hebben we de Mercedes op een van de laatste dagen van het jaar opgehaald waarna de pret kon beginnen. De auto werd ingevoerd, de BPM werd betaald en daarna was de cosmetisch chirurg aan de beurt. Door de Chromaflair lak die vrij kostbaar is hebben we het budget naar boven bijgesteld. De gehele voorzijde is op vakkundige wijze voorzien van een nieuwe laklaag, de remklauwen zijn gespoten in een mooie goudachtige kleur en interieurdelen zijn voorzien van een geschuurd aluminium profiel folie. Naast eerdergenoemde uitlaat en luchtfilters heb ik ook een nieuwe set banden gemonteerd.”

“De SL is vooral door mij ingezet voor mooie ritten met een leuke bestemming. We zijn er tweemaal mee naar het Goodwood Festival Of Speed geweest en ook een keer naar de Goodwood Revival. In autominnend Engeland was de opvallende kleurencombinatie vaak aanleiding tot een praatje over de auto. De onderkoelde Engelsen wisten mijn opmerking over de auto wel te waarderen: “It’s like a perfect wife, with a beautiful body and not too smart. A drinking problem but never a headache”. Het is een fantastische rijmachine. Vooral de vrijheid en het comfort van het metalen cabriodak maken het een zeer prettige reisauto die met het groot gemak kilometers verslindt.  Buiten het gewone onderhoud dat ik voor een deel zelf doe en voor een deel uitbesteedt zijn er verder geen opvallende problemen geweest met de SL.”

“Toch is het nu weer tijd geworden om afscheid te nemen. Na dik twee jaar en veel plezier kriebelde het om iets anders te kopen. In een periode van dertien jaar heb een groot assortiment aan Mercedessen in bezit gehad – voor de kenners een W126, W124, R129, W108, W140 en deze R230 – en is het nu tijd geworden om in mijn droommerk te rijden. Sinds mijn 17e jaar ben ik zwaar onder de indruk van de auto’s van Aston Martin en na jarenlang twijfelen, sparen en denken heb ik nu de knoop doorgehakt en een Aston Martin Vantage V8 S in de prachtige kleur ‘Madagaskar Orange’ aangeschaft.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Mercedes-Benz SL 55 AMG R230 (2005)

Peter Gevaert

Nog een mooie Mercedes in Octane Auto’s? Mercedes-Benz E 220 Coupé

 

 

 

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een online cadeautje van Sint

Volgend bericht

Ford Explorer PHEV, een sterke nieuwkomer





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een online cadeautje van Sint

Om iedereen de gelegenheid te bieden om Octane Magazine te leren kennen, én omdat we in Sinterklaas stemming zijn, hebben...

3 December 2020