Laatste nieuws

Een perfect rijdende ‘Grön Groda’

Man & Machine / 20 november 2020

Na een crash die hij dankzij zijn Saab 96 overleefde is Ad van Beurden inmiddels al vijftig jaar trouw aan het Zweedse merk. Op dit moment is ‘Grön Groda’ zijn perfect rijdende rallyauto.

“Inmiddels ben ik 73 en gepensioneerd en de oorsprong van mijn liefde voor Saab ligt in een behoorlijke crash die ik 50 jaar geleden had met een Saab 96. Een omvallende boom versperde de weg en de ingebouwde rolkooi en verstevigde voorruitstijlen voorkwamen een onthoofding van auto en rijder. Een hele serie Saabs zijn inmiddels de revue gepasseerd. Het begon met een 96, nog een 96, een 99 Combi Coupe, een 900 EMS Combi Coupe (die ik niet had moeten verkopen), nog een 96, een 95 stationwagen, een 900 NG, een 9.3, een rode 96 die als rallyauto werd opgebouwd en naar Duitsland is verkocht en dan nu weer een 96, dit keer in kikkergroen. De naam ‘Grön Groda’ is dan ook Zweeds voor ‘groene kikker’. Die 95 stationwagen heeft het volgehouden tot 430.000 kilometer en 13 jaar dienst met één motor. Typisch Saab. Als dagelijkse auto heb ik een heel mooie Saab 9000 Aero 2.3 turbo (Hirsch Tuning).”

“Mijn huidige 96 is een Eklund/Blomqvist rally replica. Eigenlijk was ik op zoek naar een Alfa Romeo Giulia om voor de rallysport te gebruiken, maar in de showroom van een klassiekerspecialist liep ik recht tegen een mooie Saab 96 in rally trim aan. Geïmporteerd uit Zweden waar hij slechts twee rally’s had gereden. Ik heb de auto in 2019 aangeschaft met de belofte van de verkoper dat het ‘sleutel omdraaien en rijden’ zou zijn. Misschien ben ik een perfectionist, maar er kwamen al snel wel wat dingen naar boven die aangepakt moesten worden. Om een beetje vaart te verminderen moest ik met twee voeten op de rem trappen. Er was een akelige resonantie bij 100 km/h hoorbaar hetgeen veroorzaakt bleek te worden door een stuk hout dat tussen de motor en carterbeschermer was geklemd. Genoeg reden om een grondige inspectie en drastische maatregelen in gang te zetten.”

“Via een bevriende autosportliefhebber kwam ik terecht bij Bob Motorsport. Een eenmansbedrijfje, gespecialiseerd in rally- en raceauto’s. “Ik loop er wel even omheen” zei Bob. Dat ‘eromheen lopen’ heeft drie maanden geduurd en de hele Saab is door hem technisch nagelopen en aangepakt. De carrosserie en bodem waren al keihard en helemaal roestvrij. Dat was een voordeel. Het advies om alles goed te tectyleren hebben we meteen maar opgevolgd.”

Schijven en rubbers weer als nieuw

“Elk gedemonteerd onderdeel is schoongemaakt en in de Owatrol (antiroestmiddel) gezet. Alle ophangrubbers, motorsteunen en schokdemperrubbers zijn vervangen. De dempers van Bilstein waren in een excellente conditie. Het niet functioneren van de remmen hebben we teruggeleid naar scheef gemonteerde achterste remschoenen en schijfremmen die dringend toe waren aan verse remblokken. De achterremmen zijn voorzien van nieuwe remcilinders en -voeringen van Ferodo. De remschijven zijn nu uitgevoerd met competitieblokken en de slangen zijn vervangen door ‘brained hoses’, nylon met stalen ommanteling. Een nieuwe hoofdremcilinder, hulpcilinder en DOT4 remvloeistof, hebben naast het bovenstaande uiteindelijk in een perfect remmende Saab geresulteerd.”

“De gasgevulde Bilstein dempers zijn schoongemaakt en met nieuwe rubbers gemonteerd. Het motortje, een 1,7-liter V4, is gedemonteerd waarna bleek dat de krukaslagers en de balansaslagers als gruis onder in het carter lagen. Er liggen inmiddels nieuwe lagers in en ook zijn – nu we toch bezig waren – een nieuwe drukgroep en koppelingsplaat gemonteerd. De uitlaat is vervangen door een nieuw exemplaar van Simons, alleen het uitlaatspruitstuk van Sweedspeed bleek nog in goede staat, dus dat deel is behouden. Bob heeft een nieuwe carterbeschermer ‘à la Alfa Guilia’ gemaakt. Alle pakkingen van motor en versnellingsbak zijn vervangen en de benzineleidingen hebben plaatsgemaakt voor ethanolbestendige exemplaren. De kunststof tandwielen die voorop de motor prijkten zijn nu van metaal. Omdat Saabs de neiging hebben warm te lopen heb ik de standaard fan laten vervangen door een Kenlow elektrische fan met thermostaat, geplaatst voor de gril. De bestaande Fomoco carburateur maakte plaats voor een dubbele Weber met een filter van K&N. De Bosch Knick verstralers hadden gescheurde kappen en we hebben exemplaren van Cibië Oscar aangeschaft en deze met een warme föhn op maat gemaakt. De originele bestickering op de Saab werd door mij zelf in Photoshop nagemaakt met de juiste lettertypes en het juiste formaat. De techniek en het exterieur waren daarmee helemaal klaar!”

“Volgende stap was de aanpak van het interieur, toch de werkplek voor rijder en navigator. De Recaro stoelen hebben een stalen onderstel gekregen en voor de rollbar-aansluitingen laste Bob extra verstevigingen in. Omdat ik het vreemd vond dat er in de rallyauto geen toerenteller zat, is er een kleine VDO op de stuurkolom gemonteerd. De rallyuitmonstering is afgemaakt met een Big Digit stopwatch, een Wayfinder kompas en een Terratrip GPS 303 plus met voetschakeling. Uiteraard hebben we voor de veiligheid een brandblusser en EHBO doos aan boord. Als een van de laatste dingen is de benzinetank vervangen door een tank van 70 liter. Via Sweedspeed uit Neer heb ik een stel afgedraaide rallywielen kunnen bemachtigen, dezelfde die ook door het fabrieksteam van Saab gebruikt werden.”

“Mijn Saab 96 rally ‘Grön Groda’ is nu een perfect rijdende rallyauto, zeer betrouwbaar en met een fantastische wegligging. De taxatiewaarde is vastgesteld op 24.000 euro. De huidige waarde van een goede normale Saab 96 ligt ergens rond de 10.000 euro maar opknappers kan je al onder de duizend euro krijgen. De onderdelenvoorziening is prima, zeker als je lid bent van de Saab-club. Het Saab-bloed stroomt door mijn aderen, want ik ben lid van de Saab Club Nederland, voormalig hoofdredacteur van het clubblad Saabberichten en oprichter van het onlangs gevormde Dutch Saab Classic Rallyteam voor Saabs van 1980 en ouder (DSCRallyteam@gmail.com). Ik hoop op nog heel wat rallykilometers te maken met de 96.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Saab 96 Rally (1976)

Ad van Beurden


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Het Officine Classiche van FCA Heritage

Volgend bericht

Adverteren in Octane, van wederzijds belang





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Het Officine Classiche van FCA Heritage

Deze week heropende FCA Heritage, de afdeling van de FCA Group die de historische erfenis Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Abarth...

18 November 2020