Laatste nieuws

Een plaatje uit een schoolagenda

Man & Machine / Slider / 9 september 2022

De R5 is de enige Renault die de naam Alpine heeft mogen dragen. Robert van Ieperen koestert een liefde voor beide merken en heeft een beter dan nieuwe Renault 5 Alpine Turbo in zijn garage staan.  

“Op de middelbare school plakte ik in mijn schoolagenda autoplaatjes uit tijdschriften, zodat ik tijdens de lessen die niet heel interessant waren, kon wegdromen over de auto’s die ik ooit zou rijden of kopen. Het staat me nog zeer goed bij dat op een daarvan een blauwe Renault 5 Alpine Turbo stond, dat plaatje had ik uit de Renault Revue geknipt. Die Revue moet ik zelfs nog ergens hebben liggen.

Toen ik in 1999 in Den Haag woonde, hadden we een Renault 16 in de garage staan. Er werd mij toen een Alpine A110 aangeboden voor 35.000 gulden, maar omdat wij op het punt stonden een huis te kopen, heb ik die auto aan me voorbij laten gaan. In 2002 stond bij garage De L’Est in Vlaardingen een zwarte Renault 5 Alpine Turbo te koop, voor 6.500 euro, en ik heb geen moment getwijfeld. De enige Renault die ooit een Alpine label heeft mogen dragen was de R5, dichter bij Dieppe dan dat kon ik toen niet komen.

De eerste rit die ik samen met mijn broer Jeroen gemaakt heb, is de drie-passentocht, over de Sustenpas, Furka en Grimsel. Onderweg kwamen we wat motorrijders tegen en met jeugdige overmoed daagden we onszelf uit om sneller dan de motoren over de bergpassen te vliegen. Toen we bijna in het dal aankwamen kwam er echt veel rook uit de remmen en het enige advies dat ik mijn broer kon geven was gas geven en rijden, want dan koelt de rijwinde de remmen wel weer af.

In 2013 hebben mijn vrouw en ik met de R5 Alpine Turbo een mooie reis gemaakt naar Dessau om daar de prachtige Bauhaus architectuur te bewonderen. We zijn verder gereden via Tsjechië, Slowakije en Oostenrijk, waarbij opviel dat de auto extreem veel olie verbruikte. We hebben op die reis wel tien liter olie bijgevuld. Uiteindelijk bleek de oorzaak te liggen in een niet aangedraaide carterplug, wat kennelijk over het hoofd was gezien bij het garagebezoek voorafgaand aan de reis. We komen nu nog graag op de biologische boerderij in Oostenrijk waar we toen ook verbleven en de vaste grap van de boer is nog steeds dat hij blij is dat we niet met de Renault 5 gekomen zijn want ‘dat geeft zo’n rotzooi’.

“De enige Renault die ooit een Alpine label heeft mogen dragen was de R5, dichter bij Dieppe dan dat kon ik toen niet komen”

Toen ik in 2017 met mijn vader terugreed van een evenement in Groningen klapte op hoge snelheid de koppakking eruit en kwam de Alpine Turbo bij Gerard in Brabant te staan. Voor een reparatie, maar ook voor wat andere zaken die nog moesten gebeuren. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een complete restauratie, waarbij letterlijk geen schroef onberoerd is gebleven. Een paar weken geleden heb ik hem opgehaald en ik kan niet anders zeggen dan dat ik er heel erg blij mee ben. De restauratie heeft me in totaal 25.000 euro gekost, maar ik vind dat de auto het meer dan waard is.

Het was in de basis een goede auto toen ik hem in Vlaardingen kocht. De Renault was afkomstig van de eerste eigenaar in Verona, dus de carrosserie was zeker niet door roest aangetast. Maar toch is de hele carrosserie op alle punten strakgetrokken en helemaal overgespoten. Niet origineel, maar wel mooi, zijn de bumpers, die ik in de kleur van de carrosserie heb laten meespuiten. Nu we het toch over afwijkingen hebben: de eerste eigenaar heeft de pookknop en het originele stuurwiel vervangen door exemplaren van Momo Corse en hoewel ik de originele hier wel heb liggen, laat ik dat bewust ongewijzigd. Het zijn juist die zaken waar een auto karakter van krijgt. Je kan er geen concours mee winnen, omdat het niet geheel origineel meer is, maar het vertelt wel het verhaal van het leven van de auto en dat is voor mij veel belangrijker.

Bij klassieke Renaults zie je vaak dat de bekleding van de stoelen een beetje loskomt en verfrommeld, en dat is ook een teken dat de stoelen niet heel fijn meer zitten. Dus in het restauratieproces is de complete bekleding aan bod gekomen. De afdekking van de kofferruimte is origineel in het mooi geribbelde rood afgewerkt, dus toen heb ik met de bekleder besloten om ook de deurpanelen van die stof te voorzien. Origineel zijn die bij de Alpine Turbo gewoon van skai, maar dit maakt het echt wel helemaal af. Een ander mooi klein litteken is een knikje in de vloer van de bagageruimte. Ooit heeft de auto een aanrijding van achteren gehad en dat knikje is er nooit helemaal uitgehaald. Prima om te laten zitten. Karakter.

We hebben overal de originele, maar nieuw gemaakte, stickers geplakt. Dankzij een levendige handel in dat spul zijn die in Frankrijk nog goed te krijgen. Het woord ‘Turbo’ had in die tijd een magische uitstraling, ook verwijzend naar de Renault Formule1-auto’s. Vijf stickers laten nu duidelijk zien dat ook Renault het belangrijk vond. De striping en stickers zijn aangebracht voordat de blanke laklaag erop werd gespoten, dus daarmee zijn ze beschermd tegen veroudering of beschadiging. De originele witte koplampen en verstralers heb ik vervangen door mooi gele exemplaren en ik heb ook nog twee soorten Cibié-kapjes voor over de verstralers liggen, witte en zwarte.

Voordat ik acte de présence geef op de Renault 5 bijeenkomt op zondag 11 september bij het Eemklooster in Amersfoort moet ik nog wel de lijsten op de dorpel erop zetten. Daar komen meer dan 150 Renaultjes 5 bij elkaar om het 50-jarige bestaan van het model te vieren.

Mijn broer en ik verzamelen interessante Renaults en Alpines. Hij heeft op dit moment een Renault 5L (met dashboardschakeling) die we ooit in Italië gekocht hebben toen we daar op vakantie waren met onze Renault 16 TX. We vonden de R5 in Lucca, waar hij onder het stof stond bij een Fiat dealer. We kochten hem onder de voorwaarde dat de dealer er nieuwe banden op zou zetten en ons kon verzekeren dat hij daadwerkelijk terug te rijden zou zijn. Na zijn advies om wel het rempedaal altijd twee keer in te trappen werden we wat voorzichtiger, maar uiteindelijk hebben we hem gekocht en bij een Renault dealer in het Franse Orange nog even laten repareren zodat we met goede remmen richting huis konden rijden. Jeroen heeft ook een best zeldzame handgeschakelde Renault 5 TX.

Het gele, onafgebouwde project in mijn garage is een Renault 5 LeCar automaat, die we een tijd geleden in de staat Washington in de Verenigde Staten hebben gekocht.

“Hoewel zo’n Renault 5 een echte tijdscapsule is als je erin stapt, zijn het ontwerp en de uitstraling eigenlijk tijdloos”

Mijn drijfveer achter het verzamelen van en rijden met klassieke Renault’s en (ook moderne) Alpines is dat ik hou van dingen die voor de eeuwigheid ontworpen zijn. Hoewel zo’n Renault 5 een echte tijdscapsule is als je erin stapt, zijn het ontwerp en de uitstraling eigenlijk tijdloos. De nieuwe Alpine A110 is in mijn ogen een van de weinige nieuwe auto’s die een mooie, niet agressieve uitstraling heeft. Mijn vrouw en ik hebben ook allebei een BMW i3, echt een duurzame auto en een heel slim ontwerp van BMW, bedacht vanaf een leeg wit vel. Bij veel moderne auto’s, maar ook bij andere consumentenproducten en bouwprojecten, denk ik wel eens ‘where along the way did we loose the value?’ Deze Renault 5 Alpine Turbo is een samensmelting van mannelijke en vrouwelijke eigenschappen. Het is een heel charmante auto waaraan ik nog lang veel plezier ga beleven. Afgelopen zondag deed hij al trots mee met auto’s van de Alpine Renault Club Nederland toen die een mooi parcours over de historische rallyproef op de Vlasakkers in Amersfoort reden. Ooit gemaakt in Dieppe en nu weer in volle glorie gerestaureerd. Prachtig!”

De Renault 5 bijeenkomst op het Eemklooster vindt plaats op zondag 11 september. In onderstaande video vertelt Jan Lammers alvast over zijn ervaringen met de Renault 5 Turbo:

Man & Machine

Renault 5 Alpine Turbo

Robert van Ieperen

 

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Autolook Week Torino 2022

Volgend bericht

Grazie mille, signor Michelotti





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Autolook Week Torino 2022

Van 7 tot 11 september is het Autolook Week in het centrum van Turijn waar het beste van de Formule 1, rallysport, Endurance...

6 September 2022