Laatste nieuws

Een prille relatie met een Fairlady

Octane Auto's / 30 april 2021

De Nissan Fairlady Z van Max Heidekamp is, zeker met het stuur aan de rechterkant, een zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen. De relatie tussen Max en zijn Z is nog pril, maar lijkt zeker bestendig.

De eerste generatie ‘Fairlady Z’ S30, ook bekend als Datsun 240Z of gewoon ‘Z’, werd in december 1969 geïntroduceerd en was meteen wereldwijd populair en gewild. Dat wordt bevestigd door de meer dan 520.000 verkochte exemplaren in de negen jaar dat Nissan de auto heeft geproduceerd.

De Z is daarna per model steeds een beetje groter en dikker geworden, waarmee hij als lichtvoetige sportwagen voor puristen wat van zijn oorspronkelijke charme verloor. De vierde generatie (Z32), gelanceerd in juli 1989, was meer een GT met brede proporties, een schuin aflopende neus en een ‘cab-forward’ ontwerp.

Z32

De ‘Z’ verdween in 2000 tijdelijk uit het leveringsprogramma van Nissan. Onder leiding van de later in opspraak geraakte ‘redder’ Carlos Ghosn kwam Nissan tot de conclusie dat het erfgoed van de Z-serie te goed was om niet te gebruiken en op de North American International Auto Show in 2001 werd een nieuwe conceptauto voorgesteld met een vormgeving die duidelijk teruggreep op het ontwerp van de eerste serie, echter zonder al te ‘retro’ te zijn. In totaal verkocht Nissan van deze Z33-serie meer dan 250.000 exemplaren en dat was veel meer dan de verkoopaantallen van zijn voorganger.

Z33

“Terwijl ik eigenlijk op zoek was naar een Mazda MX-5 voor dagelijks vervoer, ben ik nu al zes maanden de trotse eigenaar van een rechts gestuurde, parelmoer witte Nissan Fairlady Z uit 1997 met een 3,0-liter V6 motor met een vermogen van 226 pk. Het is een echte Japanner, als tweedehandsauto geïmporteerd uit het land van oorsprong. Deze Z’s werden vanaf 1997 alleen nog geproduceerd in Japan. De prestaties van de auto zijn best goed: 0-100 km/h in 7,1 seconden en een topsnelheid van 250 km/h. Mijn exemplaar is motorisch nog helemaal origineel en daar gaat  niets aan veranderen.”

“Begin oktober was ik op zoek naar een leuke auto voor dagelijks gebruik, en nadat ik op een MX-5 had geboden wees mijn vader me op een advertentie voor een Nissan Fairlady Z op Marktplaats. Een zeldzame en bijzondere auto dus ik was meteen geïnteresseerd. Na het sturen van een bericht aan de eigenaar kreeg ik snel een reactie en was een afspraak snel gemaakt. De vraagprijs van 3.850 euro vond ik aan de lage kant, dus met enige argwaan gingen we op weg. De Fairlady stond net onder Amsterdam in een schuur en was twee jaar geleden geïmporteerd door de eigenaar. Hij had hem alleen nooit geregistreerd en ook nog niet gekeurd. Bij aankomst nam een zeer vriendelijke eigenaar ons mee naar een schuur ergens achter wat oude huizen. De Z stond droog, binnen onder een zeil en het leek erop dat de auto al een tijdje stilstond.”

“Het bleek echter dat de man de Nissan elke maand uit de schuur had gehaald om er een stukje mee te rijden op het eigen terrein. Toen hij de Z startte was ik op slag verliefd op het geluid van de brommende V6 en twijfelde ik geen moment. Toen ik de koop gesloten had zei de eigenaar dat ik de eerste geïnteresseerde bezoeker op die dag was en dat er nog veel mensen gepland stonden. Helaas voor die mensen; de Z was van mij.”

“Twee weken na de eerste kennismaking heb ik de Nissan opgehaald om er meteen mee naar de RDW te rijden voor de importkeuring. Natuurlijk kwam hij niet door de keuring heen en kwamen er een aantal dingen naar boven die ik moest aanpassen. De lampen stonden verkeerd en de accu was ondeugdelijk bevestigd. Weer twee weken later liet ik hem opnieuw keuren en kwam de Z er zonder kleerscheuren doorheen. Vanaf dat moment besefte ik pas dat de Fairlady Z echt van mij was. Nu ik de auto inmiddels zes maanden in bezit heb, zijn er wel een aantal zaken duidelijk geworden zowel positieve als negatieve dingen maar niets dat niet op te lossen is. Het verbruik van de auto is erg hoog, waarmee de maandelijkse benzinerekening behoorlijk is. Maar dat wordt gecompenseerd door het dagelijkse rijplezier.”

“Doordat de Fairlady Z een rechts gestuurde auto is lijkt het rijden en instappen elke keer weer een bijzondere ervaring. Overal waar ik rijd kijken mensen om en zijn ze gefascineerd door de Japanner. Ik noem het dan ook altijd een nekbreker, letterlijk op elke hoek van de straat staat er wel iemand te kijken; wekelijks worden er ook foto’s en filmpjes gemaakt van de auto. In het weekend gebruik ik de Fairlady Z het vaakst en rijd ik hele einden om gewoon heerlijk te toeren, verder rijd ik er af en toe mee naar mijn werk. Op het verlanglijstje staat een rit naar de bergen om te kijken waar de auto echt toe in staat is.”

“De Z zou ik eigenlijk nooit meer weg willen doen want zoiets zeldzaams zal ik niet snel meer in bezit krijgen. Bovendien schiet de waarde van deze Japanners de laatste tijd de hoogte in. In Nederland is het een erg zeldzame auto; vaak weten mensen niet eens wat het is. Ik ben lid geworden van de ZX Club die geregeld meetings organiseert. Vanaf jongs af aan ben ik al een autofanaat; toen ik acht jaar oud was wist ik al alle automerken en was ik al geïnteresseerd in wat oudere en unieke auto’s. Dat is niet veranderd en met mijn voorliefde voor Japanse auto’s is er voor mij met deze Fairlady op 21-jarige leeftijd al een droom uitgekomen.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Nissan Fairlady 300ZX (1997)

Max Heidekamp


Tags: , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Afscheid van drie oude liefdes - en een huis

Volgend bericht

Racen met je zelfgebouwde Alfa Tipo184





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Afscheid van drie oude liefdes - en een huis

Drie kanjers van Bentley’s en een monumentaal huis in Heusden, super-aantrekkelijk voor een auto-enthousiast. De tijd is gekomen...

30 April 2021