Laatste nieuws

Een prima combinatie

Octane Auto's / 27 november 2020

Ed van Ingen vindt klassieke auto’s en motoren een prima combinatie, want met eenkennigheid onthoud je jezelf mooie ervaringen. Zijn eerder besproken Alfa Romeo Duetto Spider verkeert in het goede gezelschap van een paar klassieke tweewielers van BMW.

In de serie ‘Commedians in Cars drinking Coffee’ verteld Jerry Seinfeld een mooie anekdote die de zogenaamde scheiding tussen auto- en motorliefhebbers zou moeten bevestigen. Op een dag dat de regen uit de hemel gutste stopte er bij het tankstation naast hem een motorrijder, doornat met druipende kleding. Op de vraag van Jerry: “On a day like this, you probably wish you had a car?”, antwoordde de motorrijder: “No, I just wish it didn’t rain.”

“Het is niet vreemd voor een autoliefhebber om ook een groeiende liefde voor motoren te ontwikkelen. Dat is ook bij mij het geval. Mijn motorrijbewijs haalde ik pas rond mijn 45ste levensjaar, maar in mijn hoofd was ik al veel langer bezig met de keuze van de motor ik ooit graag wilde bezitten. In lijn met mijn voorliefde voor oudere auto’s was het voor mij vrij logisch om naar oudere motorfietsen te kijken.”

“Met belangstelling las ik over de geschiedenis van het ontstaan van zogenaamde caféracers. Dit zijn tot sportmodel omgebouwde standaardmotoren, helemaal naar eigen smaak van de eigenaar samengesteld, met wel aanzienlijke concessies ten aanzien van het comfort. De benaming is terug te leiden tot het beroemde The Ace Cafe, in de jaren vijftig een ontmoetingspunt voor motorrijders in Engeland. Het is een voormalig wegrestaurant in Stonebridge in het noordwesten van Londen, dat in 1969 gesloten is maar in 1997 weer geopend als dé plek voor iedereen die van motoren houdt. De term ‘racer’ is ontstaan uit het feit dat er destijds flink werd geracet met de omgebouwde motorfietsen die daar rondhingen. Het is uiteindelijk een begrip en een eigen soort geworden waarvan veel ombouwfilmpjes op Youtube zijn te vinden en waaraan Discovery Channel een hele serie heeft gewijd.”

“De pure functionaliteit van deze motoren sprak mij aan en ik ging op zoek naar een betrouwbare, solide donor. Dat werd een BMW R60/6 uit 1976 in originele staat die ik van een collega kon overnemen. Het ontwerp had ik al in mijn hoofd en de ombouw besteedde ik uit aan Custom Cafe-Racer in Hilversum. Nadat ik de motor daar gebracht had zijn ze begonnen met het ontmantelen en verbouwen van de motor. Helaas is de eigenaar van Custom Cafe-Racer bij een motorongeval om het leven gekomen en heb ik mijn motor in gedemonteerde staat opgehaald. Vervolgens is hij naar Ace13 in Zeeland gebracht (ace13.nl), waar eigenaar John de motor heeft afgebouwd. Om meerdere redenen was ik erg blij dat John dit wilde doen. Een ontwerp van een ander afbouwen is niet gemakkelijk, minder leuk en daarom ook niet zo uitnodigend. Maar John is een relaxte man die al de nodige schitterende ‘custom’ motorfietsen had gemaakt. BMW’s hebben geen geheimen en hij kon zijn eigen ideeën over hoe een custombike eruit moet komen te zien volledig kwijt. Hij heeft er een bijzonder coole motor van gemaakt, precies zoals ik hem hebben wil: een vette, dikke caféracer.”

“De motor hangt lekker aan het gas, het zwaartepunt ligt vanwege de boxermotor mooi laag waardoor bochten een feestje zijn. De looks zijn goed, het comfort is een stuk minder. Omdat ik nogal op het stuur hang, blijkt steeds weer dat het een zwaar en log apparaat is. Maar het blijft leuk om op deze motor een uurtje door het landschap te toeren.”

“De goede ervaringen met de R60/6 bracht me ertoe om een motor voor ‘erbij’ te zoeken. Er was nog wel wat plek over in de schuur naast de Duetto en de andere BMW. Mijn liefde voor het merk was inmiddels groot, dus het moest weer een BMW worden en bij voorkeur een oudje. En wederom ‘custom’, natuurlijk. Al snel kwam ik op het spoor van een BMW R51/3 uit 1953, omgebouwd door Jan Beck uit Wijhe (becksmotoren.nl). Jan is een bekende bouwer van klassieke BMW-racers en hij was bezig om een 51/3 om te bouwen waarvan ik mijn ogen niet af kon houden. Het was liefde op het eerste gezicht. In Wijhe aangekomen was de deal met Jan snel rondgemaakt. Het is een unieke R51/3 uit bouwjaar 1953 die in 1958 in Nederland op kenteken is gezet. Jan Beck heeft al zijn creativiteit en kennis op deze motor uitgeleefd. De motor en versnellingsbak zijn volledig gereviseerd en voorzien van hoge drukzuigers, grotere DelOrto carburateurs en een speciaal geslepen nokkenas. De benzinetank is met de hand geklopt tot een zogenaamde Hoske Race tank en de spatborden zijn aangepast. Het uitlaatsysteem is veranderd en het frame en de wielen zijn gepoedercoat. Het motorblok is gestraald. Er is te veel gedaan om alles te kunnen noemen, maar de BMW is nu tot op het laatste schroefje nieuw.”

“Deze motor is geen allemansvriend, je met hem echt leren rijden; double de-clutchen van de eerste naar de tweede versnelling en het vliegwiel goed in toeren laten zakken bij het verder opschakelen. De top ligt rond de 115 km/h, met de kin op de tank. Deze motor gebruik ik alleen voor routes binnendoor, over dijkweggetjes en dat soort werk. Hij trekt veel bekijks en dat snap ik want het is echt een juweeltje, al zeg ik het zelf. De combinatie die ik nu heb met een mooie Alfa Romeo Spider en een paar prachtige Duitse motoren is fantastisch. Motoren en auto’s gaan voor mij prima samen!”

Het verhaal van de Alfa Romeo Spider van Ed is hier te vinden: Duetto Spider

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

BMW R51/3 uit 1953

Ed van Ingen


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Afscheid na 10 jaar succes

Volgend bericht

Meteen naar de Oberhausen Straight?





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Afscheid na 10 jaar succes

Met de presentatie van een gelimiteerde 3 Wheeler P101 kondigt de Morgan Motor Company het einde aan van de productie van deze...

23 November 2020