Laatste nieuws

Een short wheel base Chevrolet C10

Man & Machine / 7 oktober 2021

Brian McCarson imponeerde ons al eerder met zijn gerestaureerde BMW 2002 ‘roundie’ en Chevrolet Camaro V8 Rally Sport, nu stuurt hij ons het resultaat van zijn laatste inspanningen: een prachtige 1968 Chevrolet C10 Pickup.

“Mijn eigen auto’s komen altijd op de laatste plaats in de planning, want de auto’s en projecten van mijn klanten gaan vanzelfsprekend voor. Het is een wonder dat ook dit laatste project toch uiteindelijk tot een mooie afronding is gekomen en ik ben eigenlijk heel erg trots op het resultaat.

Dit is wat wij een Short Wheel Base (SWB) of Short Bed uitvoering noemen van de C10; een uitvoering die zeldzamer is dan de grote trucks die vooral als werkpaard gekocht werden. Daarmee zijn de Short Bed’s ook meer gewild, zeker ook omdat de verhoudingen en proporties mooier zijn dan bij de langere pick-ups. De C10 is een model uit de tweede generatie C/K-trucks van General Motors. Wat de F150 was voor Ford, was de C-serie voor Chevrolet.

De aandrijving wordt verzorgd door een ‘high output’ 327 cubic inch V8, afkomstig uit een Chevrolet Corvette van 1966 en ik heb daar zelf een drietraps automatische transmissie aan gekoppeld. De volgende aanpassingen zijn gedaan: keramisch gecoate uitlaatspruitstukken met flowmax resonators, een aluminium inlaat voor een betere doorstroming, een lichtgewicht aandrijfas uit de racerij, een performance ontsteking, viervoudige Holley Double Pumper carburateurs en airconditioning. En niet te vergeten een verbeterd remsysteem.

De auto is helemaal tot op het chassis gestript en we hebben ook in het plaatmateriaal wijzigingen doorgevoerd om de uitstraling te verbeteren. We zijn zelfs zo ver gegaan dat we de markeringslichten aan de voor- en achterzijkant hebben weggehaald en ook alle lasnaden in het cabinegedeelte hebben gladgeslepen en gepolijst. Alles voor een smooth look.

In de laadbak zaten vier grote gaten voor het vastzetten van een camperopbouw en die zijn inmiddels ook weggewerkt. Het interieur is opnieuw bekleed met rood vinyl (dashboard en stoelen) en mooi bijpassend rood tapijt. Voor de lak heb ik gekozen voor een kleur waarmee de 1969 Corvette leverbaar was: metalliek ‘Cortez Silver’. De diepte van de lak en de glans zijn het resultaat van twee verflagen in de kleur en vier lagen met transparante coating. Eigenlijk is het resultaat een heldere weerspiegeling en het lijkt of de C10 nat is terwijl het buiten toch echt droog is.

De originele wielen zijn vervangen door exemplaren van Riddler, met Yokohama racebanden. De wielmaten zijn 20 inch diameter met een breedte van 10 inch achter en 8 inch voor. De gehele elektrische installatie is vervangen en de koplampen zijn halogeen exemplaren geworden met een ring LED-licht voor overdag. De hele restauratie heeft me anderhalf jaar gekost en ik ben nu echt heel erg blij met deze unieke C10.

MAN & MACHINE

Chevrolet C10 Pickup (1968)

Brian McCarson (Arizona, USA)


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Neoclassicisme: Testarossa restomod van Fioravanti

Volgend bericht

Te mooi om mee te spelen





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Neoclassicisme: Testarossa restomod van Fioravanti

Officine Fioravanti presenteert, naar eigen zeggen, “een project dat de lat voor restomods een stuk hoger legt”; het ontwerpbureau...

7 October 2021