Laatste nieuws

Een stapje terug met een DAF

Octane Auto's / 23 december 2020

Frank en Jorrit Benus, vader en zoon, hebben besloten om samen de uitdaging aan te gaan een DAF 33 te restaureren. Hoewel de eerste stappen waren gezet doen ze nu eerst een stapje terug.

“Met het idee dat het mooi is om als vader en zoon samen aan een autoproject te werken, zijn we op zoek gegaan naar een passend en behapbaar project. Dat het een DAF 33 moest worden, stond vanaf het begin vast: de opa van Jorrit (mijn vader) had vroeger veel gesleuteld aan DAFjes en die liefde is kennelijk doorgegeven aan ons beiden.”

De DAF 33 kwam in 1967 op de markt als laatste model in de zogenaamde A-serie. Na de uitvinding van de Variomatic door Hub van Doorne besloot deze met zijn broer de volgende stap te zetten met een serie personenauto’s onder de merknaam DAF. De eerste auto’s werden voorzien van een zelf ontwikkelde tweecilinder viertaktmotor, gekoppeld aan een continu variabele transmissie die een traploze overbrenging realiseert door middel van twee duwriemen tussen twee schijven. De DAF 600 was in 1959 de eerste auto in de serie en na de DAFfodil was de DAF 33 de laatste variant. In 1969 werd een bijgewerkte versie gepresenteerd, die veel luxueuzer was dan de eerste 33. De productie stopte in 1974. Inmiddels had DAF in 1966 de grotere, door Michelotti ontworpen B-serie geïntroduceerd met de DAF 44 als eerste model.

“Op 22 mei 2020 startte ons vader-zoon avontuur. Via een kennis kreeg ik een tip over een DAF 33 die te koop stond. De auto was 16 jaar daarvoor gekocht door de toenmalige eigenaar met de bedoeling om het DAFje volledig te restaureren. Vol goede moed was deze zeer kundige man gestart met zijn project door de DAF compleet te demonteren, op de linker achterlichtunit na. Het leek hem een goed idee om alles te demonteren en de onderdelen op te slaan in één van de schuren op zijn boerderij. In deze volledig gedemonteerde staat troffen wij de DAF aan. Mijn enthousiasme werd ter plaatse getemperd omdat het me opeens duidelijk was wat het project zou gaan omvatten. Ondanks mijn auto-technische achtergrond (IVA Driebergen) heb ik geen enkele ervaring met het sleutelen aan auto’s, laat staan het restaureren daarvan. Maar Jorrit overtuigde me en had binnen een paar tellen de deal met de eigenaar rond. Niets stond de start van ons project meer in de weg.”

“Begin juni zijn we met een auto-ambulance naar de schuur gereden om de DAF op te halen. Maar hoe zet je een auto zonder remmen vast op een aanhanger? Gelukkig kregen we hulp van de eigenaar en werd het gevaarte met sjorbanden goed vastgezet. Alle losse onderdelen hebben we vervolgens in de DAF geplaatst en de korte reis naar huis kon beginnen. Thuis aangekomen hebben we de DAF de garage ingerold en de deuren gesloten. Ons trotse bezit stond thuis!”

“We hebben de auto leren kennen door al het vuil en roest weg te poetsen zodat we met een bevriende expert goed konden bekijken wat er gedaan moet worden aan het plaatwerk om de DAF weer toonbaar te maken. Een poetsdoek helpt al veel, maar er zal waarschijnlijk toch ook geslepen en gelast moeten worden. Hierdoor krijgen we beter inzicht in wat we zelf kunnen doen en welk herstelwerk we door externe partijen laten aanpakken. Het einddoel is natuurlijk om de auto rijdend krijgen en veel veilige en leuke kilometers mee af te leggen. Dat zou over drie tot vijf jaar het geval moeten zijn.”

“Een rationele evaluatie van de kosten heeft ons inmiddels geleerd dat de opknapkosten de uiteindelijke waarde van het DAFje ver gaan overstijgen. Natuurlijk mag de liefde voor een hobbyauto geld kosten maar we willen het ook wel vanuit een economisch perspectief blijven bekijken. Daarom hebben we het project nu even geparkeerd om te bedenken wat verstandig is. Eén van de opties is om de DAF in delen te verkopen om zo geld te genereren voor een al rijdende versie. Dat zijn onze gedachten tot zo ver.”

Het begon zo mooi…

De voortgang en wederwaardigheden van Frank en Jorrit zijn nu ook te volgen op Instagram: @theDAFproject

Een eerder besproken DAF in Octane Auto’s is de DAF 66 van Rikkert Koelewijn: (link)

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

DAF 33 (1974)

Frank en Jorrit Benus

 

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Herinneringen aan de Ferrari 599 GTO

Volgend bericht

Een espresso, tranen en een bankoverschrijving





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Herinneringen aan de Ferrari 599 GTO

Dik 10 jaar geleden reed ik voor het eerst in de 599 GTO en was toen diep onder de indruk van Ferrari’s nieuwste supermachine....

21 December 2020