Laatste nieuws

Een super-originele Triumph TR6

Showroomsterren / 6 januari 2021

Deze linksgestuurde TR6 van 1975 onderscheidt zich van de rest van het aanbod doordat hij zo origineel en ongeschonden is, maar dat niet alleen: ook doordat hij zo uitzonderlijk weinig gereden heeft, slechts 16.000 mijlen. Hij is te koop bij MRC, wat staat voor Marcel Roks Consultants – inderdaad, de broer van de hoofdredacteur van Octane.

Marcel: “Deze Triumph is gekocht door een verzamelaar die naar Californië vloog om daar een Porsche 356 te kopen. Hij is teruggekomen met niet alleen die Porsche, maar ook met deze TR6. Hij had nog nooit eerder zo’n originele TR6 gezien, met bovendien zo weinig kilometers en in zo’n uitzonderlijke staat – en hij kon het weten, want hij is een fervent verzamelaar van Triumphs, vooral de TR6, en hij weet wat de sterke en zwakke plekken zijn.”

De Triumph in kwestie is nooit gerestaureerd en het zou absoluut niet nodig zijn dat te doen. “De pasmaten zijn overal perfect, er is nergens roest te zien en hij staat nog in zijn eerste lak. Het chassis en het interieur zijn als nieuw, hij is zoals hij uit de fabriek is gekomen”, aldus de vinder.

De TR6 heeft recentelijk nog onderhoud gehad bij een specialist, waarbij de remmen vernieuwd zijn. De standaard Stromberg carburateurs zijn ooit vervangen door SU’s, maar ze zijn nog altijd bij de auto, voor het geval de nieuwe eigenaar voor absoluut 100% originaliteit wenst te gaan.

De auto is niet van een overdrive voorzien, maar doordat hij voor de Amerikaanse markt bestemd was, is af fabriek de langere overbrenging van de TR6 PI gemonteerd. Daardoor draait hij slechts 3200 toeren bij 140 km/h. Ter vergelijk: een standaard TR6 draait al 4000 toeren bij 120.

De Triumph staat op nieuwe banden, het reservewiel draagt nog altijd het rubber waarmee de auto geleverd is. De TR6 is al in België geregistreerd. En o ja, hij rijdt als nieuw, zo hoorden we. De prijs is € 29.500 bij MRC in Merksplas (B)

mroks.com


Tags: ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Een ingetogen GT 'boomerang'

Volgend bericht

In Nederland ontworpen én gebouwd





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een ingetogen GT 'boomerang'

Hoewel hij er zijn hand niet voor omdraait om zelf een complete auto te ontwerpen en te bouwen, is Frans Amsing ook in de ban van zijn...

6 January 2021