Laatste nieuws

Een trol uit Zweden

Octane Auto's / 9 juli 2021

Op zoek naar een bijzondere Saab vond Hendrik-Jan Brands in Zwitserland zijn Zweedse wolf in schaapskleren: een 9-5 Troll R, een speciale versie van huistuner Hirsch uit St. Gallen.

“Toen ik jong was, vond ik auto’s van Saab eigenlijk maar vreemde creaties. De Turbo had wel iets aantrekkelijks, maar pas toen ik een 99 Special bij een winkelcentrum in de buurt tegenkwam, is de liefde voor het merk begonnen. Na de 99 kocht ik een 900 ‘Red Arrow’, gevolgd door een 900 T16S om daarna uit te komen bij een 9-5 Aero. Na negen jaar en ruim 140.000 km rijplezier, waarmee de totale kilometerstand uitkwam op 320.000, begon het eind 2019 weer te kriebelen; hoogste tijd om iets anders te zoeken. Na wat nadenken kwam ik toch weer uit bij een 9-5, want ‘het voelt pas als een Saab als er Saab op staat’ maar ik koos ervoor om voor een bijzondere versie te gaan. Zoals een late ‘Dame Edna’ 9-5 met alles erop en eraan, of iets geks zoals een ‘Hirsch Troll R’.”

“Wat is een ‘Troll R’ en wie of wat is ‘Hirsch’? Op het internet kon ik er bitter weinig over vinden, maar liefhebbers weten wel dat het Zwitserse Hirsch Performance uit St. Gallen de huistuner van het merk was. Ook na het verdwijnen van Saab is het bedrijf zich blijven toeleggen op het aanpassen en opwaarderen van Saab’s. Dat gaat verder dan alleen motortuning, want het bouwt ook speciale ombouwversies op basis van diverse modellen, met als topper de 9-5 Troll R. De basis werd gevormd door een 9-5 Aero met een 2,3-liter viercilinder die door montage van een andere turbo, een grotere tussenkoeler, grotere downpipe en uitlaatsysteem, aangepast motormanagement en nog een paar aanpassingen opgewaardeerd werd naar 305 pk en 420 Nm. Daarnaast kreeg de Troll R een verlaagd onderstel, grotere voorremmen van Brembo, diepere voorbumper, grotere skirts en lip onder de achterbumper, spoiler op de achterklep, en 18” 5-spaaks Hirsch wielen. Ook waren er allerlei interieurdelen beschikbaar, zoals aluminium pedalen, een koolstofvezel dashboard en nubuck-lederen stoelen met bijbehorende deurbekleding.”

“Nadat deze keuze gemaakt was, ben ik op zoek gegaan naar een ‘Troll’ met een lage kilometerstand. In Zwitserland stond een exemplaar uit 2003 te koop; duur en geen schuifdak, maar wel slechts 120.000 km gelopen. Het interieur was een standaard Aero uitvoering met verwarmde- en geventileerde stoelen, hetgeen vanaf 2003 de standaard levering van Hirsch was. Uiteindelijk heb ik in april 2020 contact gezocht met de verkoper en afgesproken dat, zodra het mogelijk was, mijn vrouw en ik naar Zwitserland zouden komen om de auto te bekijken. De tijd van de lockdown heb ik gebruikt om uit te zoeken wat er zou moeten gebeuren om een auto uit Zwitserland te importeren en dat bleek zeker niet ingewikkeld.”

“In juni konden we eindelijk naar Zwitserland en zijn we in de nachttrein (een aanrader) gestapt met in een weekendtas een ontstekingscassette (DI), krukassensor, oliefilter, diagnosetool, wat gereedschap en ook nog de noodzakelijke kleding. De volgende ochtend stond de verkoper ons bij het station in de auto op te wachten. Vandaar zijn we naar zijn garage gereden om de auto eens goed te onderzoeken. Met nodige Saab ervaring wist ik waar ik op moest letten. Een Saab kan, net als vele andere auto’s uit die periode, last hebben van zogenaamde ‘black sludge’. Daarom wilde ik per se met een endoscoop in het carter kijken, want je kan toch moeilijk even snel een carter onder de auto vandaan schroeven. Wat ik aantrof, gaf vertrouwen en hoewel de auto minder mooi was dan gehoopt, viel hij ook zeker niet tegen. Over de prijs waren we het snel eens, en ‘s middags zijn we al naar de ‘Bundesambt’ gegaan om de auto over te schrijven en exportplaten te regelen. Dat gaat heel eenvoudig in Zwitserland dus was de Troll R nu echt van ons! Twee dagen later hebben we de auto aan de grensovergang ‘geëxporteerd’ en zijn we door Duitsland naar huis gereden. Wat een geweldige reiswagen is de 9-5! In Nederland moest de auto op audiëntie bij de RDW, moest de BPM betaald worden en moesten tal van andere zaken geregeld worden. Helaas had de RDW pas zes weken later tijd, maar de tussentijd heb ik gebruikt om de auto weer eens heel goed te bekijken, onderdelen te bestellen, en om wat kleine reparaties uit te voeren.”

“Het motormanagement heb ik uit de auto gehaald om de door Hirsch aangebrachte sticker met het serienummer te vinden. Via het serienummer heeft Hirsch de gegevens van de auto en de afleverspecificaties bevestigd en mij ook een aantal TÜV-certificaten toegestuurd. De afspraak met de RDW bleek een formaliteit en de BPM-bepaling werd gedaan op basis van een standaard 9-5 Aero, omdat deze toeslag wordt berekend over de fabrieks-opties; de ombouw van Hirsch is niet af-fabriek. Met enige trots bekeek ik het kentekenbewijs waar een mooie 225 kW werd vermeld in plaats van de 184 van de Aero. Toen ik ook de verzekering geregeld had met een aangenomen nieuwwaarde, heb ik daarna alle filters vervangen, alle vloeistoffen ververst, nieuwe bougies gemonteerd en het carter er onderuit gehaald om te constateren dat er inderdaad geen sprake was van ‘black sludge’, waarna de Saab klaar was om haar verdere leven als ons vervoermiddel te dienen.”

“Wat in het dagelijks gebruik opvalt is dat ik erg veel omwegen neem. Bij het boodschappen doen, kinderen van en naar de club brengen en alle andere gezinstransporten wordt zelden de snelste route gekozen. Mijn vrouw en ik rijden af en toe leuke ANWB-autoroutes; even een dagje eruit en je komt nog eens ergens waar je anders niet zo gauw komt. De auto rijdt als een über-Saab-Turbo; door Hirsch onderstel en wielen wat stugger dan de Aero. Het flinke vermogen en koppel is in combinatie met de vijftraps automaat geweldig, vlot en gemakkelijk. Het is wel uitkijken bij verkeersdrempels, want ik moet er niet aan denken om de speciale voorspoiler aan gruizels te rijden.”

“Mensen reageren nauwelijks op deze auto, omdat niemand door heeft dat het een wolf in schaapskleren is. Kenners zien dat er iets bijzonders aan de hand is maar de Troll R benaming zegt niet veel mensen iets. Naast veel gebruiken en goed onderhouden staat er op mijn wensenlijstje een Alpine-installatie die aan het AS3 Harman-Kardon systeem moet worden geknoopt, want de fabrieksnavigatie met een kaart van 2002 is verouderd. En misschien ooit nog een schuifdak en een Hirsch-interieur. Al deze zaken leveren direct plezier op voor mij als eigenaar en dat laatste ben ik van plan nog heel lang te blijven.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Saab 9-5 Troll R (2003)

Hendrik-Jan Brands


Tags: , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Liefde voor een groene monospace

Volgend bericht

Het tragische einde van auto en coureur





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Liefde voor een groene monospace

Als tienjarige waste Timo van Vuurde op zaterdagen de rode Renault Espace van de buren. De liefde voor het model laaide opnieuw...

2 July 2021