Laatste nieuws

Een Zündapp naar eigen smaak

Octane Auto's / 18 juni 2021

Hans Haan rijdt vanaf zijn zevende jaar brommer en heeft er inmiddels meer dan 50 in bezit gehad. Als eerbetoon aan de nieuwe Zündapp die hij in 1981 reed, heeft hij er nu een naar eigen smaak opgebouwd.

Wie rond het begin van de jaren ’70 en ’80 de zestienjarige leeftijd bereikte, weet nu waarschijnlijk nog steeds welke brommers op zijn of haar verlanglijstjes stonden. Waar de een ging voor de Puch MV50 of Tomos 4L met hoog stuur, kozen anderen voor ‘buikschuivers’ van Yamaha en Kreidler of voor de Zündapp KS50. Een meer alternatieve uitzondering werd gevormd door de keuze voor een 50 cm3 Honda scooter. Zündapp is een historisch Duits merk dat onder meer auto’s, bromfietsen, grasmaaiers, motorfietsen en naaimachines maakte. De naam Zündapp is een samentrekking van de bedrijfsnaam Zünder-Apparatebau-Gesellschaft mbH Nürnberg. Het bedrijf werd in 1917 opgericht. In 1980 kwam het merk met de Sprinter type 448-05 op de markt, een rijwindgekoelde 49,9 cm3 bromfiets in de kleuren racing-rood en strato-zilver, deze moest het hoofd  bieden aan de goedkopere Japanse concurrentie. Klassieke Zündapp brommers zijn nu gewild en worden steeds zeldzamer. Het feit dat Hans Haan een ‘als nieuwe’ en compleet aangepaste  ‘bijna af’ heeft, was voor ons reden genoeg om in Octane Auto’s weer eens een tweewieler te laten zien.

“Het is een Zündapp Sprinter uit 1981, uitgevoerd met vier voetversnellingen en een cilinderinhoud van 66,4 cm3. Het motorblok is een getuned 280 blok met 12,5 pk vermogen. De topsnelheid ligt hierdoor rond de 105 km/h. De Zündapp is door mij opgebouwd uit losse onderdelen en ik heb veel zaken naar mijn eigen smaak aangepast. De fiets heeft nu een getunede Athena 66,4 cm3 cilinder, de cilinderkop is van het merk Sachs en is aangepast, de carburateur is van het merk PWK en het 28 mm spruitstuk heb ik zelf ontworpen. De ontsteking is een raceversie van Hpi en er zitten een Topracing volle krukas en een expansieuitlaat op die zijn aangepast aan de cilinder. Inmiddels staat de Zündapp op een motorkenteken. Al vanaf mijn zevende ben ik bezig met het sleutelen en rijden van brommers en terwijl ik er wel 50 heb gehad van verschillende merken, is het Zündapp altijd populair geweest. Het merk leverde goede en degelijke brommers die eenvoudig opgevoerd kon worden.  In 1981 had ik de Sprinter als nieuwe brommer en ik wil nu als restauratieproject er een geheel naar eigen smaak opbouwen. Het meeste werk voer ik zelf uit, maar het uitdraaien van de cilinderkop en het aanpassen van de  uitlaat heb ik laten doen. De uitlaat is speciaal ontworpen op deze door mij getunede cilinder door Rvrt en hij is gelast door VTS, beide enthousiaste tuners van Zündapps. De cilinderkop is op maat gemaakt aan de hand van mijn specificaties, ook door VTS. Eigenlijk zou de typenaam nu Sprinter HHT moeten zijn, van Hans Haan Tuning.”

“Er staan nog wel andere aanpassingen op stapel, zoals het aanpassen van het blok van vier naar zes versnellingen, en het overspuiten in de Red Bull kleuren van Max Verstappen. Zoals ik al zei, geheel naar eigen smaak. Er zijn nog veel onderdelen beschikbaar bij verzamelaars in Nederland. De prijzen voor een goede Sprinter variëren van 2500 toto 3850 euro. Een koper moet goed opletten dat het serienummer van het frame en de typegoedkeuring 100% in orde zijn, andere wordt hij door de RDW afgekeurd. Mijn eigen plannen omvatten nog het bouwen van een 50 cm3 classic Zündapp crosser en later nog een racer.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Zündapp Sprinter (1981)

Hans Haan


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Autoshampo en -parfum van Saint Michel

Volgend bericht

Debuut GR 86 tijdens Goodwood FOS





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Autoshampo en -parfum van Saint Michel

In editie 49 van Octane Magazine kondigden Antoon en Marijke Michielsen aan met een eigen autoshampoo en ook parfums op de markt...

15 June 2021