Laatste nieuws

Eendenspul

Man & Machine / 26 november 2021

Toen bleek dat de Citroën 2CV van vader Perry na 27 jaar opslag in een schuur veel meer dan een project zou worden, hebben broers Thomas en Reinout Kruisifikx met hem besloten om drie andere 2CV’s aan te schaffen. Die vierde komt wellicht in de toekomst ook nog uit de schuur.

(Beelden Citroën website)

Citroën besloot in 1935 een kleine auto te ontwikkelen die geschikt voor het ruige Franse platteland en in staat om twee boeren, 50 kilo aardappelen of een vat met 50 liter wijn en eventueel nog een schaap te vervoeren. Het doel was een zuinige en goedkope auto te bouwen. De beroemde eis dat de auto zo comfortabel moest zijn dat eieren in een mand niet zouden breken wanneer de Eend over omgeploegd land zou rijden, is wel bekend. De 2CV werd geproduceerd van 1949 tot en met 1990 en in die periode zijn er meer dan vijf miljoen exemplaren gebouwd, zonder de Dyane, Ami en Méhari mee te tellen. Het ontwerp is van de hand van Flaminio Bertoni, die ook de DS en de Traction Avant heeft getekend.

“Het rijden in een 2CV is ontspannend; elk ritje dat we erin maken, doen we vrolijk en lekker op ons gemak. We denken dan even nergens anders aan en wuiven vrolijk terug naar de voorbijgangers die zwaaien, lachen of een duimpje omhoogsteken. Andere 2CV-rijders seinen altijd even als ze ons tegenkomen, een goed gebruik onder liefhebbers van de Citroën. De auto is super-functioneel en met het gehele dak open komt het erg dicht bij het rijden in een cabriolet.

Wij zijn Thomas en Reinout Kruisifikx en we hebben, samen met onze vader, op dit moment drie rijdende 2CV’s in ons bezit: een AZ uit 1959, een 2CV uit 1984 en een uit 1989. De auto van onze vader Perry, een zwarte 2CV uit 1981, kocht hij bijna 30 jaar geleden als eerste auto. Hij sleutelde er zelf aan maar op een bepaald moment is de auto in de schuur beland en er niet meer uitgekomen. Het leek ons een mooi idee om zijn 2CV het daglicht weer te laten zien en de auto zodanig op te knappen dat we er mee konden gaan rijden.

Maar op het moment dat we hem uit de schuur haalden, bleek pas hoe slecht de auto was. Veel van het plaatwerk was weggeroest en er was zoveel werk aan dat we hebben besloten dat project maar even uit te stellen tot later. Omdat we wel alle drie gek zijn op de 2CV hebben we besloten tot aanschaf van de bovengenoemde auto’s. De 2CV uit 1959 hebben we paar jaar geleden gekocht. Het is een mooie, originele AZ en we hebben er zelf aan gesleuteld en wat zaken vernieuwd, waardoor hij nu echt prima rijdt. In deze auto zit de 12 pk motor, terwijl in onze nieuwere Citroëns 34 pk beschikbaar is; toch een groot verschil.

Op een beurs liep mijn vader tegen de 2CV uit 1989 aan, die werd aangeboden door Eendenspul in Esbeek (www.eendenspul.nl). De 2CV uit 1984 hebben wij later ook daar gekocht. Het is een goed adres voor gerestaureerde en opgeknapte 2CV’s en ze bieden daar ook een grote hoeveelheid onderdelen aan via hun webshop.

De auto’s zijn inmiddels onze gezamenlijke hobby geworden. We weten veel van de techniek van de 2CV en restaureren en repareren waar nodig alles zelf. De hobby is met vier auto’s in bezit misschien wel een beetje uit de hand gelopen, maar naast het sleutelen beleven wij veel plezier aan het rijden. De extreem goede vering zorgt ervoor dat de 2CV in scherpe of lange bochten onwaarschijnlijk ver overhelt, zonder om te vallen. Toch komt de auto ondanks zijn vermogen en andere beperkingen nog vrij goed mee in het dagelijkse verkeer. Het rijden met een 2CV wordt nog leuker als je in gezelschap bent van andere mensen met hun Eend – met ons wagenpark is dat snel te regelen!

www.instagram.com/citroen2cv_fam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Ferrari, Porsche and automotive family history

Volgend bericht

De toekomst van benzine – en onze klassiekers





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Ferrari, Porsche and automotive family history

After we posted a Ferrari 308 GTS QV in a photo series about the Targa Florio on our Instagram page, the owner of the car quickly...

19 November 2021