Laatste nieuws

Fantastische Fantuzzi onder de hamer

Nieuwsberichten / Slider / 14 juni 2019

Een mooiere competitiemachine dan deze door Fantuzzi van een prachtige carrosserie voorziene Maserati A6GCS zul je niet gauw vinden. Dit race-raspaard van 1954 vormt een van de toppers van RM Sotheby’s driedaagse veiling (15-17 augustus) tijdens de immer volgepakte Monterey Car Week.

Chassis #2078 is voor Maserati’s fabrieksteam in 1954 gereden door Luigi Musso, die ook voor Ferrari racete. Het mooiste resultaat behaald met deze A6GCS, is een derde plek algemeen in de Mille Miglia. De auto is ook als derde over de finish gekomen van de Imola Grand Prix en is eerste in zijn klasse geworden in de Targo Florio. Daarmee is de lijst overwinningen en podiumplaatsen overigens nog lang niet ten einde.

De Maserati heeft ook een leven achter de rug in Zuid-Amerika, in handen van de privérijder Ricardo Grandio. Hij heeft met de #2078 in de seizoenen 1955 en 1956 een aantal races gereden en is er derde mee geworden tijdens de 1000 Kilometer van Buenos Aires in ’55.

Daarna heeft de A6GCS meerdere eigenaren in Zuid-Amerika gekend en is in de vroege jaren ’80 terug in Europa beland, in de garage van een Italiaanse industrieel.
In de jaren 1987 tot en met 1992 is de Maserati te bewonderen geweest in de Mille Miglia en ook in 1995.
In ‘98 is hij in het bezit gekomen van de huidige eigenaar, een Amerikaanse enthousiast, die de auto heeft gebruikt voor klassieker-evenementen als de Monterey Historics, Mille Miglia en Colorado Grand.

In 2013 heeft de Maserati een zodanige restauratie ondergaan dat hij de Gran Turismo Award won tijdens het Pebble Beach Concours van 2014. De prachtige A6GCS is startklaar, ready to race, en heeft de originele ‘matching ­numbers’ zescilinder onder de kap.
Het is de eerste keer dat deze Maserati ter veiling komt en RM Sotheby’s verwacht dat hij in Monterey voor $ 3.250.000 tot 3.750.000 verkocht gaat worden.

RM Sotheby’s, Monterey USA
15-17 augustus

rmsothebys.com


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

‘De verbetenheid en moed waarmee hij weer instapte, zijn ongeëvenaard’

Volgend bericht

Touring raspaard met racebloed




Uitgelicht

‘De verbetenheid en moed waarmee hij weer instapte, zijn ongeëvenaard’

Het is een merkwaardig toeval dat het bericht van het overlijden van Niki Lauda zo onmiddellijk gevolgd is op het nieuws...

14 June 2019

Webdevelopment Passionate Bastards