Laatste nieuws

Ferrari SF90 Stradale: V8 supersporter

Nieuwe auto's / 30 mei 2019

Ferrari introduceert zijn eerste serieproductie PHEV: de SF90 Stradale. Volgens de fabrikant is de nieuwe Ferrari op alle fronten extreem en zou een voor een productieauto ongeëvenaard vermogen van 1.000 pk leveren.

 

Se SF90 Stradale heeft een gewicht-vermogenverhouding van 1,57 kg/pk en ontwikkelt 390 kg aan neerwaartse druk bij 250 km/h. In de hele historie van het merk is het de eerste auto met V8 die de positie van topmodel inneemt. De naam van de nieuwe supersporter verwijst naar het 90-jarig bestaan van de Scuderia Ferrari en benadrukt de link tussen Ferrari’s race- en straatauto’s.

De SF90 Stradale beschikt over een 90o V8 met turbo, hij levert 780 pk, het hoogste vermogen ooit voor een achtcilinder van Ferrari. De overige 220 pk van de beloofde 1000 worden geleverd door drie elektromotoren. Eén van die drie – de MGUK (Motor Generator Unit, Kinetic), een afgeleide van de toepassing die in de Formule 1 wordt gebruikt – bevindt zich tussen de verbrandingsmotor en de nieuwe achttraps transmissie met dubbele koppeling op de achteras. De andere twee elektromotoren drijven de vooras aan.

Qua trekkracht is de SF90 Stradale goed voor 800 Nm, met een tijdelijke  overdruk naar 900 Nm. Ferrari monteert een achttraps transmissie met dubbele koppeling, die 10 kilogram lichter is geworden, onder meer door het verwijderen van de achteruitversnelling. Die taak komt nu voor rekening van de twee voorste elektromotoren.

De SF90 Stradale heeft vierwielaandrijving, dat de auto in staat stelt om het hoge vermogen effectief aan het asfalt af te geven: de sprint van 0-100 km/h vergt 2,5 seconden, vanuit stilstand naar 200 km/h zou in 6,7 seconden worden volbracht.

Een innovatie is de volledig elektronisch aangestuurde vooras, RAC-e, wat staat voor de regulering van het bochtengedrag. De aandrijfkrachten van de twee elektromotoren worden onafhankelijk van elkaar over de voorwielen verdeeld, ook wel ‘torque vectoring’ genoemd. Doordat de werking van het RAC-e volledig is geïntegreerd in de systemen voor de voertuigdynamiek, zou de auto eenvoudiger op de limiet te rijden zijn.

 


Tags: , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Super Woody's?

Volgend bericht

Tulpenrallye: magisch, maar met verbeterpunten





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Super Woody's?

Terug naar een houten toekomst? Over een 'duurzame houtrevolutie' stond een interessant artikel in de Volkskrant van zaterdag...

28 May 2019

Webdevelopment Passionate Bastards