Laatste nieuws

Fiat 127 A (1975)

Octane Auto's / 4 december 2019

Op de vraag wat de praktische bezwaren zijn van het bezit van een Fiat 127 uit 1975 is het antwoord van Niko Bloemendal overduidelijk: roest, roest, roest! Desondanks zijn hij en zijn vrouw Claudia verliefd op hun rode Fiatje.

“Eigenlijk was het gewoon toeval. Met mijn andere auto’s en met auto’s van vrienden had ik al rally’s gereden. Een goede vriend van mij heeft, net als ik, ook een 2CV en daarmee hebben wij twee keer de Wintertrial gedaan. Met succes, want we zijn zelfs tweede geworden in onze klasse! Dat heeft mij het idee gegeven om het vaker te doen. Zelf rijden in plaats van als fotograaf de rally’s van langs de zijlijn mee te maken. Claudia vond dat ook een leuk idee en dus zijn we op zoek gegaan naar een goedkope klassieker om mee te beginnen. Bij de Stelling van Amsterdam Rally had ik een mooie Fiat 127 voorbij zien komen en het prijsniveau, de vormgeving en jeugdsentiment gaven de doorslag: we waren verliefd op een Fiat 127.”

“We hebben onze Fiat gekocht in 2018, maar ik kende deze auto al sinds 2016. Het jeugdsentiment komt voort uit de Fiat 127’s die mijn ouders hadden in de jaren zeventig, voordat ik geboren was. Daarna heeft mijn vader echt heel lang een Volkswagen Derby helemaal afgereden en na het behalen van mijn rijbewijs was de beschikbare auto in het gezin een Volvo 340 Special uit 1984. De Fiats die ik gemist had, zijn mij blijven intrigeren. Tijdens mijn stage aan de MBO Autotechniek heb ik gesleuteld aan een nieuwere Fiat 127 en ook aan de opvolger, de Uno. In die tijd vond ik het verschrikkelijke auto’s, maar met de tijd zag je er steeds minder en zo werden ze voor mij aantrekkelijk. Het ontwerp van de 127 is, net als veel Italiaanse en Franse auto’s uit die tijd, erg mooi, strak en eenvoudig.”

“Er is door mijzelf enorm veel werk gedaan om de Fiat in goede staat te krijgen. Toen we hem kochten, lekte er een beetje olie. Althans, dat dachten we.  Van het westen van het land naar de oostgrens heb ik de motor bijna drooggereden door olieverlies, terwijl ik toch tussentijds de olie steeds bijgevuld heb. Er lekte zoveel olie dat de complete onderkant zwart was. Zodra ik boven de 90 kilometer per uur kwam ontstond er een enorme blauwe oliewalm achter de auto. Er zit een standaard 900 cm3 motor in met een vermogen van ongeveer 45 pk. De topsnelheid zou 140 kilometer per uur zijn, maar eerlijk gezegd is het geluid bij 120 kilometer per uur al een aanslag op de oren. We hebben alle pakkingen in de motor vervangen evenals alle rubbers in het onderstel. Ook het stuurhuis, de banden, de remmen en de uitlaat zijn vervangen. Eigenlijk is alle techniek aan de onderkant van de auto nu compleet nieuw, op het koelsysteem na. Dat komt deze winter aan de beurt. Onderdelen zijn relatief goed beschikbaar, omdat veel techniek nog in de Uno en zelfs nog in de Seicento toegepast zijn.”

“Een praktisch probleem van de 127, maar eigenlijk van alle auto’s uit die periode, is roest, roest en nog eens roest! Als je de auto altijd binnen stalt in een verwarmde garage, dan kan je het proces afremmen, maar zelfs gerestaureerde auto’s roesten na verloop van tijd. Mijn origineel Nederlandse Fiatje roest eigenlijk overal: dorpels, bodem, spatborden, plaatwerk en deuren. Er is al heel veel laswerk in de auto gegaan en we hebben nieuwe voorspatborden en ook goede stukken voor de achter-zijkant klaarliggen in de garage. Nieuw plaatwerk is moeilijk te vinden maar ik heb bij iemand heel veel delen op kunnen halen. Een nadeel is dat de onderdelen per type 127 (A, B, C) kunnen afwijken. Onderdelen voor een type B passen niet zomaar op een A of een C.  Op termijn wil ik ook de complete voorkant van de 127 nog vervangen. De Fiat is zeker niet gerestaureerd. Dat vind ik het verkeerde woord voor deze auto. De 127 is ‘behouden’ door alles waar nodig aan te pakken. Misschien kunnen we, als alle nieuwe carrosseriedelen aangebracht zijn, zeggen dat de 127A gerestaureerd is.”

“De auto is aangeschaft voor deelname aan historische rally’s. Wij hebben de Fiat daartoe geprepareerd, maar dat beperkt zich toch tot montage van een Tripmaster en het opnieuw inrichten van het interieur zodat we pennen, kompas, stopwatch en dergelijke kwijt kunnen. Op de bumper prijken trots een paar verchroomde Lucas verstralers en er is een sportstuurtje gemonteerd. Eigenlijk willen we nog betere stoelen zien te vinden en een rolbeugel, voor verhoogde veiligheid. We hebben met de ‘Classic 500’ meegedaan, over twee dagen in totaal ongeveer 700 kilometer rijden.”

“Helaas zijn we niet heel hoog geëindigd want het blijkt dat we nog veel moeten leren – en de sportklasse is erg competitief. We hebben er allebei wel heel veel lol in, dus we buffelen gewoon door, met of zonder prijzen. In de historische rally’s is de Fiat 127 echt een witte raaf en dat maakt het extra leuk. Voor het komend jaar staat het ‘Schloss Dyck’ evenement hoog op de agenda. Een 127 is in Duitsland een zeldzaamheid dus het lijkt ons leuk om daar naartoe te gaan.”

“Het valt mij op dat oude auto’s zoals deze, veel sympathie krijgen van vrienden, familieleden en van mensen die je onderweg tegenkomt. Net als bij de 2CV, de Fiat 500, de Kever en de Mini is de herkenning groot en lijkt iedereen wel iemand te kennen die ooit eens een 127 heeft gehad. En toch zijn er nog slechts 350 exemplaren over in Nederland!”

“Naast de Fiat 127 hebben wij nog een Fiat 500, een Citroen 2CV en een Saab 900 als ‘hobby’. En rijden we dagelijks in een vrij recente DS3, om niet alleen van oude auto’s afhankelijk te zijn. De 127 willen we nu eerst roestvrij maken, daarna de veiligheid aanpakken en misschien op termijn zelfs de auto helemaal kaal maken en compleet restaureren. Financieel gezien is het dat allemaal niet waard, maar de liefde maakt ons blind!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Fiat 127 A (1975)

Claudia en Niko Bloemendal

Foto’s: Niko Bloemendal


Tags: , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Ben Pon (1936-2019)

Volgend bericht

Porsche 912, elektrisch aangedreven





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Ben Pon (1936-2019)

Ben Pon heeft ons verlaten, op 82-jarige leeftijd, en ik heb hem goed genoeg gekend om te durven zeggen dat hij weinig...

4 December 2019

Webdevelopment Passionate Bastards