Laatste nieuws

Fiat Abarth 600 R1 (1971)

Octane Auto's / 18 oktober 2019

Jelle Albers uit Zeewolde koestert een zelfgebouwde Abarth 600, die hij voorzien hebben van een motor van een Yamaha. Het resultaat is een compact bommetje dat bij 15000 toeren een fantastisch snerpend geluid produceert.

(onderaan dit artikel staat een video waarbij wij aanbevelen om het geluid vol aan te zetten!)

Jelle en Tom, de zoon van een goede vriend, staan bij een imposant uitgebouwde ‘Fiat 600’ in geel/zwarte uitmonstering al voor de deur te wachten. De auto oogst veel sympathie en bewondering van voorbijgangers en het lijkt zelfs alsof de hele wijk er een beetje van opfleurt. Bij een kop koffie vertellen de heren meer over hun passie voor de Abarth.

Jelle begint: “Van jongs af aan was ik al gek van auto’s. Eind jaren zestig kwam ik in contact met Hans Kievit, de sportverslaggever van Studio Sport. Hij racete samen met Rob Dijkstra, onder meer op Zandvoort. In 1970 won hij met zijn Fiat Abarth de klasse tot 850 cm3. Met mijn technische achtergrond en kennis lukte het om als monteur in zijn team aan de slag te gaan, waardoor ik veel technische ervaring heb opgedaan met de racende Abarths. Sindsdien is er voor mij niets leuker dan werken aan de technische hoogstandjes van Abarth. Ik heb veel in de offshore gewerkt en daar leer je snel oplossingen te bedenken zonder de benodigde reparatieonderdelen. Daardoor leerde ik te improviseren met wat er voorhanden was. Iets uitvinden en maken dat nog niet eerder door iemand anders is gedaan, is mooi werk. Al was het alleen maar om aan mijzelf te bewijzen dat het wél kan!”

Tom lacht om het enthousiasme van Jelle. “Je begrijpt natuurlijk wel dat ik door deze man aangestoken ben. Hier beneden in de garage is een werkplaats waar we echt bijna alles zelf kunnen produceren. Je wilt niet weten wat we daar al bedacht en gebouwd hebben. Zelf ben ik nu, samen met Jelle, bezig met het opbouwen van een replica van zijn auto, met eenzelfde motorblok van Yamaha erin.”

De rondleiding begint in de garage. Daar staat een redelijk kale Fiat 600, gespoten in helder oranje, met op het dak en eromheen verspreid onderdelen en uitbouwkits, waaronder de beroemde voorbumper van Abarth met de grote oliekoeler erin .Naast de auto staat het motorblok van een Yamaha R1 klaar.

Jelle: “We hebben geen originele Abarth gekocht als start van het project maar een standaard Fiat 600. Een Abarth 600 kost vandaag de dag al snel tussen de veertig- en zestigduizend euro. Voor een goede 1000 TCR gaan de prijzen al richting de ton. Dus wij pakken liever een standaard Fiat 600 en bouwen die helemaal zelf op. Echte puristen hebben wel eens commentaar op onze ‘upgrades’, maar de meeste reacties op wat wij doen zijn heel erg positief.”

Jelle loopt naar het motorblok en legt uit: “Dit is een 998 cm3 blok van een Yamaha R1. In de auto die buiten staat levert deze motor 190 pk. Bij 140 km/h gaat het toerental al over de 10000 toeren heen. De topsnelheid is 235 km/h. Bij 15000 toeren weet je niet wat je hoort. Er zijn wel een paar technische uitdagingen te overwinnen voordat een motorfietsblok zoals dit in een kleine auto als de Abarth past en functioneert.. Een motorfiets heeft bijvoorbeeld geen achteruitversnelling. Om dat op te lossen plaatsen wij een versnellingsbak met sperdifferentieel van Quaife, waardoor we eigenlijk zes versnellingen vooruit en zes versnellingen achteruit krijgen. In mijn auto is het motorblok omgekeerd gemonteerd, omdat het dan goed past in de originele motorruimte achterin, achter de achteras.”

“Wat ik bij andere projecten heb gezien is dat de motor op de plek van de achterbank is geplaatst. Dat vind ik een minder mooie oplossing omdat het de oorspronkelijke rijdynamiek van de auto verandert. Grappig is wel dat, door het omdraaien van de motor, onze Abarth eigenlijk vooral achteruitrijdt. Althans, de motor dan. De standaard kettingaandrijving heb ik vervangen door een getande riem, omdat een ketting met die hoge toerentallen te veel onderhoud vergt. De steunen voor de tandriemafstelling hebben we zelf gemaakt. Ook heeft onze Abarth elektrische stuurbekrachtiging, afkomstig van een Opel Agila, en ook rembekrachtiging. Als we onderdelen nodig hebben, zoeken we altijd bij andere kleine auto’s of er iets te gebruiken is. Gebrek aan ruimte is namelijk onze grootste zorg.”

Inmiddels staan we buiten bij de auto van Jelle. Hij wijst aan: “Het schakelen kan met de pook, maar ik heb ook schakelflippers gemonteerd. Het stuurwiel kan met een simpele klik losgemaakt worden, net als in een F1-auto. We hebben veel moderne techniek toegepast. Het schakelen gebeurt via een ‘drive-by-wire’-systeem. Opschakelen gaat zonder koppeling, alleen bij het terugschakelen moet ik de koppeling gebruiken. Onder de voorklep bevindt zich de benzinetank met daarnaast de stuur- en rembekrachtiging. Het past allemaal net. Zoals de auto hier staat is hij volledig ‘straat-legaal’, gekeurd door de RDW en ook netjes voorzien van een geldige APK.”

Jelle eindigt zijn verhaal met een glimlach op zijn gezicht en stelt voor even een rondje te gaan rijden.

Wat er gebeurt als ik mezelf over de rolkooi in de krappe sportstoel van Recaro gepropt heb is bijna niet te beschrijven. Jelle drukt de startknop in en met een diepe brom komt de motor tot leven. We rijden redelijk rustig de straat uit, maar na de eerste rotonde geeft hij gas en schakelt snel op met de flippers aan het stuur. Het toerental schiet omhoog en daarmee ook het lawaai in de auto. Bij het versnellen word ik in de stoel gedrukt en bij het afremmen en terugschakelen hang ik vol in de riemen, terwijl achter me de knallen uit de uitlaat aangeven dat er onverbrande benzine wordt afgevoerd. Op de Instagram pagina van Octane Magazine staat een hoogtepunt video-impressie vanuit de cockpit waarmee direct duidelijk wordt wat ik bedoel. Het begint te regenen en Jelle wordt direct wat voorzichtiger. “Met deze auto heb ik op Zandvoort in de regen gereden en toen ik afstormde op de Tarzan hoorde ik bij het remmen een vreemd sissend geluid. Dat bleek het geluid te zijn van blokkerende wieltjes op het asfalt. Het is nog maar net goed gegaan! Als je in de regen iets te veel gas geeft, heeft de auto de neiging om onverwacht van achteren uit te breken. Echt niet fijn. Ik vergelijk de Abarth wel eens met een steen aan een touwtje: moeilijk om onder controle te houden.”

Bij terugkomst staat Tom grijnzend te wachten. “Ik hoorde steeds precies waar jullie reden en ik was, denk, ik niet de enige!”

De heren bezoeken met deze Abarth 600 R1 evenementen in binnen- en buitenland, zoals de Italië-dagen op Zandvoort. Afgelopen voorjaar hebben ze, een beetje illegaal, meegereden met de Mille Miglia. Tom moet er nog om lachen: “We reden gewoon tussen de deelnemers. De officials langs de weg hadden steeds te laat door dat wij er eigenlijk niet bij hoorden. Alleen bij de controlepunten werden we er steeds tussenuit gehaald. De Abarth heeft  in 1957 meegedaan aan de Mille Miglia, maar onze versie is verre van origineel, dus zal nooit worden toegelaten. Wij vonden geweldig door enthousiaste Italianen te worden toegejuicht, vooral omdat we veel meer aandacht trokken dan alle Lamborghini’s en Ferrari’s om ons heen. Helaas betekende een diep gat in de weg, na anderhalve dag Mille Miglia, een einde aan ons avontuur. Met een scheur in de carterpan konden we niet meer verder, dus hebben we de Abarth op een trailer moeten afvoeren.”

Bij het afscheid laat Tom me nog een foto zien van hoe zijn eigen Abarth 600 R1 eruit gaat zien: spectaculair gespoten in de Italiaanse driekleur. Jelle en Tom delen duidelijk deze passie en na nog heel wat noeste uurtjes in de kleine werkplaats hebben ze straks ieder hun eigen monstertje.

Een video-impressie van de Abarth op volle snelheid:

TEKST & FOTO’s Frank Goedhart

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Fiat Abarth 600 R1

Bouwjaar 1971


Tags: , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Battista, de droom van Pininfarina

Volgend bericht

Vantage AMR: fijner met een handbak





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Battista, de droom van Pininfarina

De droom van Battista Pininfarina, de oprichter van het beroemde Italiaanse ontwerphuis. Dat is wat er, op een maandagmorgen...

18 October 2019

Webdevelopment Passionate Bastards