Laatste nieuws

Een espresso, tranen en een bankoverschrijving

Man & Machine / 24 december 2020

Honderd kilometer ten noorden van Rome heeft Mike van Leeuwen de Fiat 850 Familiare gevonden waar hij driftig naar op zoek was. Een espresso, wat tranen en een bankoverschrijving verder was de koop gesloten.

“De eerste Fiat 500L van mijn vader, die hij gekocht had in 2005, toen ik 13 jaar was, heeft een zaadje in mijn hoofd geplant waardoor ik ben gaan sparen voor mijn eigen klassieke Fiat. Samen met mijn vader heb ik veel evenementen bezocht en mooie ritjes gemaakt om de droom levend te houden. Toen ik jaren later mijn studie had afgerond en mijn dagelijkse auto uit 1996 mij geen speciaal gevoel bezorgde, ben ik op zoek gegaan naar een mooie klassieke Fiat.”

“Na avonden speuren op Marktplaats kwam er geheel onverwacht een Fiat 900T op het scherm tevoorschijn en ik keek mijn ogen uit! Het was een erg gaaf busje maar voordat ik tot aanschaf over kon gaan was de auto al verkocht. Na deze eerste domper ben ik op Marktplaats verder op zoek gegaan naar een alternatieve 900T, maar omdat dit model slechts beperkt geleverd is geweest in Nederland, is het mij niet gelukt om een ander exemplaar te vinden.”

“Via een Italiaans familielid ben ik op een Italiaanse marktplaatswebsite terecht gekomen, Subito.it, waar het aanbod een stuk groter bleek te zijn. Het leek mijn vader niet verstandig om een auto helemaal in Italië op te gaan halen, maar ik ben blijven zoeken en speuren totdat ik tegen de voorloper van de 900T aanliep, de 850 Familiare. Dit model, in feite de opvolger van de Fiat 600 Multipla, heeft in plaats van de moderne voorkant met vierkante koplampen een prachtige verchroomde grill met daarin vier stoere ronde koplampen. Voor mij stond het vast dat dit de auto was die ik wilde hebben. Nog ruim een jaar heb ik de Italiaanse website afgezocht om uiteindelijk in de zomer van 2019 plannen te maken voor de reis naar Italië.”

“Met hulp van ‘Google Translate’ ben ik in contact getreden met een aantal eigenaren van een 850 Familiare en heb ik via email ladingen met foto’s gekregen; de ene 850 was nog slechter dan de andere of de prijs lag ver boven mijn budget. Uiteindelijk zijn er twee overgebleven die wat mij betreft een kans maakten op een reis naar Nederland. Na een goede voorbereiding zijn mijn vader en ik in de auto gestapt om op reis gegaan naar het plaatsje Viterbo in de regio Lazio, ongeveer 100 kilometer ten noorden van Rome. Daar stond mijn eerste keuze te koop: een prachtige, groene 850 Familiale. Bij aankomst herkende ik de gebouwen die ik tijdens mijn Google Streetview onderzoek had opgezocht en we zagen dat er een hele groep mensen ons stond op te wachten: de man waarmee we contact hadden gelegd, de vrouw en zoon van de eigenaar en de buurman die automonteur bleek te zijn.”

“De sfeer leek een beetje grimmig en mijn vader kreeg de vraag wat zijn plannen waren met de auto. Na onze uitleg dat mijn vader al twee Fiats in bezit had en dat deze auto voor mij zou zijn, brak het ijs omdat het gesprek al snel verder ging over de wederzijdse verzamelingen en ervaringen met klassieke Fiats. We deelden stroopwafels uit en we werden uitgenodigd voor koffie, vanzelfsprekend een sterke espresso. De Fiat voldeed aan mijn verwachtingen en om het wachten op de bankoverschrijving te overbruggen werden we uitgenodigd om de collectie van de buurman te bewonderen. Met vier mensen in een Fiat Panda reden we door Italiaanse straatjes totdat we bij een halletje aankwamen dat tot de nok vol stond met klassiekers, buizenradio’s en auto-onderdelen. Er stonden een Lancia Appia en drie Fiats, een 500 Giardiniera (1961), een 1100 en een Topolino, allemaal modellen van de eerste serie en allemaal in topstaat. Het was net een klein museum, dat gold trouwens ook voor de garage van onze contactpersoon, die een Fiat 500D en tientallen Vespa’s huisvestte.”

Lancia Appia in het kleine halletje

“Toen het het geld op de rekening stond kon de auto op onze ambulance geladen worden. Na de groepsfoto waren we klaar om te vertrekken en toen ik de vrouw had verzekerd dat ik de volgende 50 jaar voor de auto van haar overleden man zou zorgen kreeg ik nog een warme omhelzing met tranen in haar ogen, omdat ze blij was dat de auto goed terecht zou komen.”

“Na een goede terugreis zijn we in Nederland meteen aan de slag gegaan om de Fiat na tien jaar stilstand rijdend te krijgen. De radiator zat vol met roest en zooi en we hebben een aantal slangen, de bougies, brandstofpomp en banden vervangen. Na de eerste kilometers zijn er nog wel wat andere aandachtspuntjes genoteerd maar dat had ik ook wel verwacht van een 50 jaar oude, nooit gerestaureerde auto. Inmiddels zijn we een jaar verder en ik krijg nog steeds een grote glimlach op mijn gezicht als ik de garage open.”

“Door de beperkende Corona-maatregelen heb ik de Fiat nog niet de grens over kunnen rijden, maar een weekje kamperen in eigen land heeft me toch al 600 kilometer  ervaring gegeven. De 843 cm3 watergekoelde motor heeft met 34 pk niet veel vermogen, maar toch heb ik een topsnelheid van 96 km/h kunnen aantikken, op de snelweg. Het geluid in de auto is dan niet heel comfortabel meer. Mensen hebben pas door hoe klein het busje is als ze ernaast staan, ik krijg vaak de opmerking dat het een leuk Volkswagenbusje is. Dat bevestigt alleen maar dat de 850 een zeldzame verschijning is op de Nederlandse wegen. Volgens mij rijden er nog vijf in Nederland, waarvan er twee op internet te koop staan; een voor 16.000 en een andere voor 32.000 euro. Het verplicht mij om, met veel plezier, te zorgen dat deze groene Familiare in perfecte staat behouden blijft.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Fiat 850 Familiare (1969)

Mike van Leeuwen


Tags: , , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een stapje terug met een DAF

Volgend bericht

Niet zomaar een oud Opeltje





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een stapje terug met een DAF

Frank en Jorrit Benus, vader en zoon, hebben besloten om samen de uitdaging aan te gaan een DAF 33 te restaureren. Hoewel...

23 December 2020