Laatste nieuws

Fly A112 Alitalia

Man & Machine / 3 juni 2022

Rik van der Vlugt is in de ban van de nalatenschap van Carlo Abarth. Zijn eigen Autobianchi A112 is nu een opvallende auto met Alitalia bestickering, die op evenementen en onderweg menig hoofd doet omdraaien.

“Voor de verjaardag van mijn schoonzus waren we op zoek naar een leuke klassieker; compact en betaalbaar, een auto met lage vaste lasten maar die wel voor haar klaar zou staan indien nodig. Het is een rode Autobianchi A112 geworden met ATS wielen en omdat haar verjaardag nog twee weken op zich liet wachten, heb ik er eerst zelf maar eens in rondgereden. En ik was verkocht!

Twee schuurvondsten en rechtsonder de eerste rode A112

Dus toen de rode rakker weg was, ben ik zelf op zoek gegaan naar zo’n leuke Autobianchi. We vonden twee projectauto’s ergens in een stalling. De een was een oude rallyauto, volledig gepakt door de roestduivel en de andere was een originele Nederlandse A112 uit 1971. We hebben beide auto’s gekocht en onderhanden genomen. Het was fijn dat het bouwjaar 1971 was, omdat je dan mee mag doen met historische rally’s.  De origineel Nederlandse auto hebben we omgebouwd naar de rallyauto die ernaast stond, inclusief het Alitalia gevechtstenue.
De A112 is eerst naar BC Moto Service gegaan in Dortmund voor een totale aanpak. Daar heeft Sebastian Chedor (Basti) veel ervaring omdat hij zelf racet met een Autobianchi A112 en we hadden elkaar al een paar keer gezien tijdens meetings die ik organiseer met de club Abarth & Friends.  Met Sebastian ben ik eens rustig gaan zitten en na wat overleg waren we er snel uit; we konden aan de slag.

Verbreden en waterstralen (voor en na)

We zijn begonnen om de hele auto te waterstralen, tot op het kale ijzer. Verrassend genoeg kwamen er, zeker voor een auto uit 1971, weinig gebreken aan het licht. Die paar dingen die er wel waren hebben we aangepakt en ook hebben we de achterkant verbreed. Nu passen er 7” wielen onder zonder dat er aftermarket verbreders nodig zijn. Het is echt mooi gedaan en nu is niet meer te zien waar we het hebben aangepast. Als een kenner mijn auto ziet, met de brede banden, dan zie ik hem kijken hoe het mogelijk is.


Best bijzonder zijn de koplampwissers. Ze draaien rond en functioneren daardoor ook als het sneeuwt. De eerste keer zag ik ze op een Zweedse Autobianchi en ik vond het zo ingenieus dat ik ze ook wilde hebben. Na een lange zoektocht heb ik ze uiteindelijk gevonden op eBay. Om het dashboard niet kapot te maken hebben waar normaal de asbak zit twee nieuwe knoppen gemaakt, voor de verstralers en voor de koplampen.

Eerst had ik er een getuned raceblok in liggen. Daarmee werd de A112 heel erg snel, maar ook erg nerveus in het gebruik. Rustig achter elkaar aan rijden op een dijkje was er niet bij, altijd moest ik, voor mijn gevoel, vol gas iedereen inhalen. Erg leuk, maar ook vermoeiend en uiteindelijk niet de bedoeling. Die motor heb ik toch maar verkocht en daarna is er een licht gekietelde motor in gemonteerd. Het vermogen zal nu ongeveer 75 pk zijn en dat is meer dan genoeg. In theorie haalt hij een topsnelheid van 170 km/h. Er zijn mensen die ermee racen in de Coppa Mille (1000 cm3) en die halen er met twee dubbele Webers bijna 100 pk uit. Dat is leuk sturen in een autootje van 600 kilo.

Het project heeft ook veel zoekwerk omvat om aan de correcte onderdelen te komen. We hebben acht jaar nodig gehad tussen aanschaf en afbouw van de A112, dus we hebben ruim de tijd genomen om ook alle zeldzame onderdelen te vinden, vooral in Italië. De RVS grill is moeilijk te vinden, net als de juiste meters in het dashboard. Om te zorgen dat ik niet de hoofdprijs zou betalen, heb ik veel gekocht via de Italiaanse website Subito.it, via een lokale vriend. Zodra iemand door had dat ik uit Nederland kwam, verdubbelde de prijs.

De stickers zijn uiteindelijk gemaakt in Engeland, waar een bedrijf de Autobianchi en de Alitalia logo’s in het bestand had. Voor het geval er ooit iets misgaat, heb ik meteen twee sets besteld. De reserveset ligt tot nu toe gelukkig nog steeds onaangebroken onder in de smeerput.

Mijn steun en toeverlaat op technisch gebied is ‘lange Jan’. Hij is techneut en verzint telkens weer nieuwe updates om onderdelen te verbeteren. Zo zitten er op mijn A112 motor-stabilisatoren die eigenlijk niet bestaan. Deze zorgen ervoor dat de motor minder kantelt bij het optrekken. Een ander voorbeeld is de aanpassing van de schakelpook zodat er geen plastic deeltje kan slijten. En hij maakt zelfs remklauwen met logo’s erin.

We racen er eigenlijk niet veel mee, maar bezoeken vooral meetings van de Autobianchi Club Nederland. En veel festivals met Italiaanse auto’s en bijeenkomsten van allerlei merken, zoals recent natuurlijk de Octane Scramble in Amersfoort, waar we een prominent plekje kregen in de Paddock. Vaak maken we er met vrienden een leuk weekend van, wat een mooie manier is om de dames mee te lokken. Heel erg leuk was de vijfjaarlijkse Abarth bijeenkomst bij het kasteel in Savigny-lès-Beaune; oude auto’s met vaak oudere eigenaren, een klein groepje mensen met allemaal dezelfde interesse. Dus het gaat op dat soort evenementen over Abarth, auto’s, benzine etc. De heer Pont woont in zijn kasteel, verbouwt eigen wijn en heeft een verzameling auto’s, motoren, brandweerwagens opgebouwd. Mocht je in de buurt zijn dan is een bezoek zeker aan te raden.


We waren een keer aanwezig op een internationale Autobianchi bijeenkomst bij het Como-meer in Italië. Daar wilde een medelid graag in mijn auto rijden en zo geschiedde. Zelf mocht ik in een cabrio er achteraan rijden. Toen we door een tunnel reden en hij vol gas gaf, schrok ik wel van de hoeveelheid decibellen die er in de tunnel loskwamen. Daar moet ik misschien nog een keer wat aan doen. Of niet. De A112 heeft wel eens een prijs gewonnen, maar zelf zijn wij meer bezig met de afleidingen tijdens een meeting: een zonnig terrasje, een gelateria of een bitterballen garnituurtje.

Deze A112 doen we niet meer weg. Er komen eerder nog wat auto’s bij. Op een bepaald moment hadden we een verzameling zodat elk kind er een kon hebben, maar bij gebrek aan interesse van die kant zijn we daarmee gestopt. Op dit moment hebben twee kinderen wel interesse om mee te gaan naar meetings en wil er een zelfs automonteur worden, dus wie weet wat de toekomst brengt. We hebben nog twee projecten staan: een Autobianchi Transformable uit 1953 en een Fiat 124 Spider uit 1976. We gaan eerst met de Fiat aan de slag en daarna zien we wel wat er volgt. Leuk dat we weer als autoliefhebbers bij elkaar kunnen komen. Mocht iemand mijn groen/rood/witte A112 zien staan, aarzel niet om een praatje te komen maken!

Man & Machine

Autobianchi A112 Alitalia (1971)

Rik van der Vlugt

Nog een Man & Machine verhaal lezen over een Autobianchi A112? Link


Tags: , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een frisse kijk op de toekomst

Volgend bericht

Met drie nationaliteiten op pad





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een frisse kijk op de toekomst

De DeLorean Motor Company heeft de eerste foto’s onthuld van de nieuwe Alpha5, een elektrische sportwagen die niet teruggrijpt...

31 May 2022