Laatste nieuws

Flying Spur V8: concurrentie is er niet

Rij-impressies / 15 april 2021

Zelden zo’n kanjer gereden als deze Flying Spur. Het is auto die je zeker in overweging moet nemen als je 2,5 ton kunt uitgeven voor een mooie sedan. Met volle bepakking kun je er tot royaal boven de 300 km/h mee doorstoten, en het is ook nog eens een bloedmooie auto. Akkoord, de achterkant is een tikje gewoontjes, maar en profile is het een schoonheid. Neem hem in Dragon Red, met matzwarte wielen, dan ziet hij er fantastisch uit, hoewel je incognito uitstapjes dan wel kunt vergeten. De grille is nogal fors, maar als hij matzwart is, past hij perfect in het vooraanzicht van de Flying Spur. Bestel ook de Flying B op de motorkap in matzwart en met verlichting, dat kost je 3,5 mille extra, maar als je toch veel geld aan het uitgeven bent… Mooi is het in elk geval zeker. Als je niet geporteerd bent van een knalrode Bentley die zich als Britse supersportsedan manifesteert en eerder iets deftigs zoekt zoals de Mulsanne die je vroeger had, kun je nog steeds bij de dealer voor een Flying Spur aankloppen. Die is daar namelijk met beschaafde kleuren en keurig chroom heel goed tot een deftig heerschap te configureren.

Het interieur is perfect, zoals we dat van Bentley gewoon zijn, met weelderig leer en hout, en zo goed als alles dat er uitziet als of het van metaal is, is dat ook werkelijk, inclusief de typische ventilatieroosters. Dat brengt een beetje meer gewicht met zich mee, maar dat is slechts een minuscuul aandeel van de 2,3 ton die de Flying Spur op de schaal brengt. Daarmee weten zijn 550 pk aan vermogen en 770 Nm aan trekkracht overigens heel goed raad mee. De Flying Spur is overigens ook nog altijd met de zeer verfijnde 6,0-liter W12 te bestellen, maar gezien het aanzienlijk dynamischere karakter van de V8, zien we de twaalfcilinder als eigenlijk overbodig, tenzij je pracht en praal opwindender vindt dan uitmuntende rijeigenschappen.

Wie passagiers met gevoel voor historie aan boord van zijn Flying Spur heeft, kan snaaks melden dat ‘eindelijk’ de viercilinder Bentley terug is, u weet wel, zoals de machtige 4½ -liters van vroeger die op Le Mans over het rechte eind van Mulsanne daverden. De 4,0-liter V8 voorin (die overigens ook in Audi’s, Porsche’s en een Lamborghini is te vinden) heeft namelijk cilinder-uitschakeling. Zodra je met weinig gas over ‘s heeren wegen zoeft, worden vier van de acht cilinders gedeactiveerd. Daar merk je overigens helemaal niks van, zo geraffineerd verloopt dat proces, mede dankzij nokkenassen die tot 50 graden verstelbaar zijn om de V8 zo uitgebalanceerd te laten draaien als hij op vier ‘pitten’ loopt.

Wie passagiers met gevoel voor historie aan boord heeft, kan snaaks melden dat de viercilinder Bentley terug is

Voor diegenen die precies willen weten, wanneer dat gebeurt: de vraag naar koppel moet beneden de 250 Nm liggen en het toerental beneden de 3500. De cilinders twee, drie, vijf en acht worden dan via de in- en uitlaatkleppen op non-actief gezet, en dat doet de Flying Spur in 20 milliseconden. De uitdrukking ‘in een oogwenk’ is hier niet op zijn plaats, want knipperen met je ogen duurt tien keer zo lang. Volgens Bentley kan de cilinder-de-activatie een brandstofbesparing van 30% opleveren, daarvoor moet je overigens wel sterk in je handgemaakte Crockett & Jones schoenen staan, want de verleidingen van deze Flying Spur zijn moeilijk te weerstaan.

De twee twin-scroll turbo’s bevinden zich in de vallei tussen de beide cilinderbanken van de geheel aluminium V8. De afstand die de uitlaatgassen moeten afleggen is daardoor tot een minimum teruggebracht opdat de turbo’s maximaal profiteren van de hete adem van de ‘Red Dragon’ Flying Spur. Het tempo waarmee hun schoepenwieltjes draaien, gaat je verbeelding te boven: 176.000 omwentelingen per minuut als er hard gewerkt wordt. Je nadert de verbijstering ook als je voluit met de Bentley accelereert, dat gebeurt met zo’n stuitend gemak, ongelooflijk. Zonder dat zijn banden het op een gekerm zetten, lanceert deze immense machine zichzelf richting horizon. In 4,1 seconden haalt hij de 100 km/h – als je launch control hebt ingeschakeld – en als je je voet dapper naar beneden blijft houden passeer je 4,7 tellen later de 160. En dan ben je nog maar op de helft van zijn snelheidspotentieel. Zijn top bereikt hij overigens in de zesde versnelling, de zeven en acht zijn voor cruisen en, jazeker, zuinig rijden.

Net zoals de Continental GT heeft de Spur een achttraps versnellingsbak (van ZF) met dubbele koppeling en adaptieve vierwielaandrijving. Er gaat alleen een beperkte hoeveelheid trekkracht naar de voorwielen als de omstandigheden daarom vragen, normaliter doen de achterwielen al het zware werk. Hij heeft ook het torque vectoring systeem dat Bentley in 2014 ontwikkelde voor de GT-3 R Supersports, het is echter speciaal afgestemd op de Spur. Het systeem varieert het koppel tussen twee wielen op één as onderling, waardoor de rijdynamiek wordt vergroot – daar is dan ook genoeg van. De Flying Spur heeft ook actieve anti-rolstangen, actieve dempers, vierwielbesturing en luchtvering.

Keramische remschijven hebben alleen zin voor trackdays en die doe je niet met een Flying Spur, maar je wilt natuurlijk wel heel goed kunnen remmen. Nu, daar is voor gezorgd: de geventileerde stalen schijven zijn vóór 42 centimeter groot en er zitten klauwen op met tien (!) zuigers. Achter meten de schijven 38 centimeter en zijn vierzuigerklauwen paraat om hen tot vertragen te dwingen. We reden de Spur met de optionele 22-inch wielen, geschoeid met Pirelli’s in de maten 275/35/22 en 315/30/22. De dubbele driehoekige draagarmen op de vooras zijn van aluminium evenals de multilink constructie achter. De carrosserie is van staal en aluminium, op de motorkap na, die is van composietmateriaal.

De stappen vooruit ten opzichte van de vorige generatie Flying Spur zijn enorm. Hij is rijkelijk voorzien van nieuwe technologie zoals matrix koplampen met intelligent automatisch groot licht, een nieuw navigatiesysteem met Apple Car Play, een 60 GB hard drive, een 1500 Watt geluidsinstallatie van Bang & Olufsen met 16 weergevers (of een 2200 Watt systeem van Naim met 19 speakers), Night Vison en een Head-Up Display. Maar dat is wat mij betreft allemaal ‘window dressing’, hoe hij rijdt, dáár gaat het om.

De Flying Spur is geen teleurstelling, verre van dat zelfs. Ik kan met niet heugen zo’n grote en zware auto te hebben gereden, die zo geweldig goed rijdt. Veel daarvan is te danken aan de luchtvering en de actieve dempers die er uitstekend in slagen die 2300 kilo in toom te houden. De Spur ligt prachtig vlak op de weg en luistert nauwgezet en rap naar je commando’s zonder dat je ooit het gevoel hebt dat er allerlei systemen onder je voor je aan het werk zijn. Hij stuurt eigenlijk als een heel goed afgestemde ‘passieve’ sedan met stalen schroefveren en normale dempers en hij communiceert op dezelfde wijze met zijn bestuurder. Daardoor kun je er ongehoord hard mee over spannende binnenwegen en kun je snel op onverwachte wendingen van het asfalt reageren. De vanzelfsprekende moeiteloosheid waarmee hij zich op snelheid laat rijden is echt verbazingwekkend, alsof je een sportsedan onderweg bent die een ton lichter is. Nooit verwacht dat je zoveel rijplezier uit zo’n grote machine kon halen – niet alleen de capaciteiten van het chassis zijn daar debet aan, ook de V8 met zijn tomeloze werklust levert een forse bijdrage, zonder dat ooit de gratie overboord wordt gegooid die bij een Bentley hoort.
Concurrenten? Die zijn er niet. Niemand levert een super luxueuze en supersnelle sedan die zo overtuigend sportief is. De Flying Spur V8 is Bentley’s beste sedan ooit.

TEKST TON ROKS

BENTLEY FLYING SPUR V8
MOTOR 3996 cm3 V8 met twee turbo’s VERMOGEN 550 pk bij 6000 min-1 KOPPEL 770 Nm tussen 2000 – 4500 min-1 TRANSMISSIE achttraps ZF met dubbele koppeling, vierwielaandrijving WIELOPHANGING voor dubbele driehoekige draagarmen, achter multi-link constructie, luchtvering, actieve demping REMMEN geventileerde schijven rondom 420/380 mm AFMETINGEN LxBxH 5316 x 1978 x 1483 mm, wielbasis 3194 mm, bagageruimte 420 liter, tankinhoud 90 liter GEWICHT 2330 kg  TOPSNELHEID 318 km/h, ACCELERATIE 0 – 100 km/h 4,1 seconden; 0 – 160 in 8,8 seconden PRIJS vanaf € 262.213 (NL), € 196.383 (B)


Tags: ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Peugeot 508 PSE: de uitdaging is aangegaan

Volgend bericht

Two American Dreams





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Peugeot 508 PSE: de uitdaging is aangegaan

De sterkste auto die Peugeot ooit in serie heeft gebouwd. Met die tekst boven zijn CV maakt de 508 Peugeot Sport Engineered...

12 April 2021