Laatste nieuws

FORD ESCORT 1600 GT MEXICO

Reportages / 16 januari 2020

“Onwaarschijnlijk? Ja dat is het, maar toch waar. Een origineel Nederlandse Ford Escort Mk1 1600 GT Mexico in ongerestaureerde staat, afkomstig van de tweede eigenaar, de hele historie bekend inclusief aankoopnota… Waar vind je ze tegenwoordig nog? In dit geval bij ons in de showroom.”

Met die woorden prijst Dick Bloemendaal een Olympic Blue Escort Mexico uit zijn showroom aan. Reden om in de auto te stappen en naar Bloemendaal Classic & Sportscars in Rijssen te rijden voor een nadere kennismaking. En ja hoor, daar staat hij dan, een knappe blauwe Escort, op 2 august 1973 besteld bij Auto Könings in Sittard, voor de somma van 11.850 gulden. Dat waren nog eens tijden. Detail: op het bestelformulier staat als leveringsdatum genoteerd ‘hoe het uitkomt’.

Enige verbazing is er als Dick Bloemendaal een exemplaar van Autovisie laat zien, editie nummer 6 van 1994. Daar staat een reportage in met een 1600 GT Mexico, nota bene de 05-BA-88, de Escort die Dick in zijn showroom heeft staan. Het is een dubbeltest, waarin de Mexico door redacteur Dick Braakhekke vergeleken wordt met een Triumph Dolomite Sprint. Verdorie – voor sportsedans heb ik een zwak, waarom heb ik dat toen niet zelf gedaan? Druk geweest met de test van de Audi RS2 misschien, in diezelfde editie?

Eerst even in een notendop de historie van de Escort 1600 GT Mexico. Zijn bestaan heeft alles te maken de RS 1600 waarmee Ford in de rallysport successen boekte, met als grootste klapper het megasucces in de London-Mexico World Cup Rally van 1970. Aan dit 20.000 kilometer lange monsterevenement deden meer dan 100 auto’s mee en hij werd gewonnen door Hannu Mikkola en Gunnar Palm – in een Escort. De Fords eisten overigens ook de derde, vijfde, zesde en achtste plek voor zich op.

Deze succesvolle Escorts waren speciale versies van de RS 1600, Fords rallywapen. De RS 1600’s hadden een door Cosworth geprepareerde viercilinder aan boord, met een lichtmetalen zestienkleps cilinderkop. Hij droeg de naam BDA, wat niets meer of minder betekende dan ‘Belt Drive, A-type’. Deze motor was goed voor 120 pk en daarmee kon de slechts 870 kilo wegende RS 1600 in 9,1 seconden van 0 naar 100 sprintten en haalde een top van 180 km/h. Overigens, de Escorts die London-Mexico ‘deden’ waren weliswaar gebaseerd op de RS 1600, maar ze hadden een grote 1,85-liter motor onder de kap, wellicht vanwege een iets grotere betrouwbaarheid.

Ford wilde die glorieuze overwinning uiteraard te gelde maken, en introduceerde daarom de 1600 GT Mexico. Een speciaal model, afgeleid van de RS 1600, echter met een minder exotische motor van 1,6 liter, met ‘maar’ acht kleppen, maar wel met een cross flow cilinderkop, één dubbele Weber en een vermogen van 86 pk (DIN). Dezelfde motor was ook te vinden in de Cortina GT en in de Formula Fords.

Dick Bloemendaal heeft een originele brochure bij de auto en daarin valt te lezen dat de topsnelheid ‘om en nabij’ de 160 km/h bedroeg en dat de Mexico in staat was in 10,7 seconden van 0 naar 100 te accelereren. Er staat ook in dat de Escort is uitgerust met ‘knaldempers’, een woord dat nu volkomen in onbruik is geraakt.

De Mexico is niet zomaar een Escort met een rappere motor, er is door Ford Advanced Vehicle Operations méér aan gedaan. Zo heeft hij licht uitgebouwde spatschermen, verzwaarde kokerbalken en verzwaarde bevestigingspunten voor de voorwielophanging en voor de geleide-armen van de achteras. Verstralers en dempers van Bilstein behoorden ook tot de uitrusting. In het interieur zijn een toerenteller, wat extra meters, een sport-stuurwiel en kuipstoelen de onderscheidende elementen.

Ford leverde er ook optionele pakketten voor, een voor de man die hem nog iets sportiever wilde en een voor diegene die iets meer comfort wenste. De eerste kreeg een rolbeugel, andere dempers en veren, een oliekoeler, M+S banden en extra lampen, de tweede werd verwend met zwart hoogpolig tapijt, meer geluiddempend materiaal, een verwarmde achterruit, een middenconsole met een klokje erin en drie dunne biesjes op de flanken in plaats van een brede. Als je met je Mexico heel serieus rally’s of races wilde gaan rijden, had Ford nog veel meer in huis om je bij te staan. Er was zelfs een speciale catalogus met een heleboel lekkers waaronder magnesium huizen voor koppeling en differentieel, een inlaatspruitstuk voor de montage van twee dubbele Webers, een ‘vrijer’ uitlaatspruitstuk, diverse eindoverbrengingen, een sperdifferentieel, een directer stuurhuis, zwaardere veren en dempers, stevigere motorsteunen en sterkere bevestigingspunten voor de ophangingen.

Zoals het exemplaar bij Bloemendaal kom je er niet veel tegen. Er zijn zo’n 10.000 Mexico’s gemaakt – waarvan er slechts rond de 200 naar Nederland zijn gegaan – en veel van die auto’s hebben een hard leven gehad en zijn er niet meer. De 05-BA-88 moet echter van begin af en aan gekoesterd zijn – zo mooi en goed staat hij er bij. Alles is origineel en in goed werkende staat, er valt niet of nauwelijks iets aan te verbeteren.

Je voelt je onmiddellijk thuis in de Mexico – en welkom. De motor slaat meteen aan en met een lekker ronkend geluid laat hij meteen horen er zin in te hebben. Alles is goed voor elkaar in de kleine Ford. Je zit prima, de pedalen staan precies goed en het stuurwiel ligt goed in de hand. Het is een zogenaamd deep dish stuurwiel, de naaf ligt veel dieper dan de rand, waardoor het stuur fijn dichtbij staat – dat geeft een fijn en actief ‘zitje’. Je hebt een uitstekend zicht rondom en je plaatst hem op de weg met gemak op precies de lijn waar je hem wilt hebben.

Het lijkt niet veel, die 86 pk, maar de Mexico weegt maar 850 kilo, dus vaart zit er zeker in. Hij schakelt snel en licht, de viercilinder luistert over het gehele bereik goed naar het gas en hij wil je voortdurend laten weten dat hij er zin in heeft – als een jonge hond aan een leiband. Het is rumoerig in de Mexico, maar zeker niet hinderlijk. Je hoort de techniek goed, niet alleen de motor maar ook de versnellingsbak, maar storend is dat niet. Integendeel, het past goed bij het onderstel dat ook heel nauwgezet laat weten wat het allemaal doet en meemaakt. Het contact gevoel met het wegdek is groot – ook via het stuurwiel. Het kost daardoor niet veel tijd de Mexico te doorgronden en voor je het weet rijd je er een straf tempo mee, vlot door de vierbak schakelend en genietend van het aanzuiggeluid van de Weber die je ondanks het dempende luchtfilter toch nog enigszins kunt horen.

De Escort is rapper dan je op basis van zijn vermogen zou denken – het is zo’n auto die uitblinkt doordat hij zo goed in staat is snelheid vast te houden. Doordat hij licht is, kun je er laat mee remmen en hij ligt goed genoeg op de weg om veel tempo mee een bocht door te nemen – en er dus ook snel uit te komen. Je voelt goed waar de grenzen liggen, precies waar je intuïtie het je al vertelde, wat de Mexico tot een transparante auto maakt. In vroegere tests werd hij dan ook geroemd als een heerlijk doorzichtige gooi- en smijtauto waarmee je goed kon driften. Het heeft er overigens alle schijn van dat dit exemplaar altijd keurig behandeld is. Er is geen piepje of kraakje te horen, niet uit de carrosserie en ook niet uit de wielophangingen. Ook is er geen speling of meestuureffect voelbaar op de langsarmen die de starre achteras in het gelid moeten houden. Een strakke en gezonde auto, waarmee je geen hoge snelheden hoeft te rijden om rijplezier te hebben.

Je kunt deze Escort gerust een time-machine auto noemen – hij is zo puur en echt en in zo’n ongewoon goede conditie dat het lijkt alsof hij uit een tijdmachine komt, na van 1973 naar het heden te zijn verplaatst. Er staan nog geen 60.000 kilometer op de teller en het zou me niet verbazen als deze Escort daadwerkelijk niet meer dan dat heeft gereden – hij voelt in elk geval aan alsof hij pas nieuw ‘uit het doosje is’ gekomen. Nu maar hopen dat hij, net zoals de E-type elders in Overdrive – in Nederland blijft en dat hij niet alsnog voor rally’s of driftevenementen wordt ingezet.

FOTOGRAFIE Lilla Leopold


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Ghia's en behoud van vakmanschap

Volgend bericht

STIJGING AANTAL KLASSIEKE AUTO'S





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Ghia's en behoud van vakmanschap

Een onverwarmde boerenschuur, in het Gelderse dorpje Heteren. Daar wordt met vakmanschap gewerkt aan de restauratie van niet...

8 January 2020