Laatste nieuws

Escort RS2000 (1973), Cortina GT (1965), Transit (1970)

Nieuwsberichten / Octane Auto's / Slider / 15 maart 2020

Het Ford-virus waarmee Triny van Rooij uit Veghel behept is, heeft ertoe geleid dat hij inmiddels drie klassieke Fords tot in de puntjes heeft gerestaureerd.

“Voor mij is de besmetting met het virus begonnen in 1987. Met een aantal vrienden heb ik een aantal jaren deelgenomen aan autospeedway-evenementen in Gendt, een dorpje in de buurt van Nijmegen. Nadat die baan gesloten was, ben ik alleen verder gegaan met deze sport, op een ‘circuit’ in Baarlo. We reden in de standaard-klasse en die bestond toen vooral uit Ford Escorts. Wat als ‘standaard’ begon eindigde met compleet geprepareerde auto’s met veel aanpassingen die hen sneller en beter te hanteren maakten. Na een paar jaar ben ik overgestapt naar de F2 Stockcars, auto’s met een zelfgebouwd chassis waar een 2,0-liter motor van Ford in was gemonteerd. Hier had ik veel minder plezier in want in plaats van een beetje duwen en trekken zoals we met de Escorts deden, was dit meer een ‘ijzer op ijzer’-strijd en dat is niets voor mij.”

Ford Escort Mk1

 “Samen met een goede vriend heb ik toen besloten om ons te gaan toeleggen op het opknappen van een Escort Mk1. De basis was een Ford Escort 1300 uit 1973, maar wij hadden het plan opgevat om er een RS2000 van te maken. Met veel uitzoekwerk en met hulp en kennis van onze vrienden is het gelukt om na een jaar lassen en slijpen de Escort klaar te krijgen voor het spuiten. Vanzelfsprekend hebben wij de kleur wit gekozen met de karakteristieke blauwe RS-striping. Het is een plaatje van een auto geworden. We hebben er een 2,0-liter motor ingezet met dubbele Webers. De motor, opgebouwd door Izaak de Haas, levert nu ongeveer 185 pk en daarmee staat de Escort echt zijn mannetje, ook op het circuit.”

Ford Cortina GT

“Toen we de Escort een aantal jaren met veel plezier hadden gereden, waren we klaar voor een volgend project. Op mijn verlanglijstje stond al jaren een Ford Cortina GT, maar deze auto’s komen zelden te koop.Doordat ik een eigen zaak was begonnen werd mijn tijd schaars en duurde het even voordat ik een goed exemplaar, met het stuur links, vond in Engeland. Met bestelbus en aanhanger zijn we het kanaal overgestoken en hebben de auto gekocht. De Cortina was voor 80% in goede staat, maar ik ben pas tevreden als een auto 100% goed is. De motor in de auto was een 1.600 cm3 exemplaar terwijl er origineel een 1.500 cm3 motor in hoort te zitten. Nadat we een goede motor gevonden hadden, is deze helemaal gereviseerd om daarna als nieuw in de Cortina gemonteerd te worden. Ontevredenheid over de staat van de carrosserie bracht ons ertoe om de Ford helemaal kaal te maken voor een complete spuitbeurt. We kwamen vreemde dingen tegen zoals een kabelboom waar niets van klopte en ook meters en tellers die niet meer functioneerden. Alles is vervangen, zodat deze Cortina nu in topstaat is. Na een paar jaar rijplezier vinden we de Cortina nog steeds een geweldige auto om in de collectie te hebben.”

 

Ford Transit

“Het ‘probleem’ deed zich nu voor dat we twee mooie klassieke Fords in bezit hadden, maar dat we naar evenementen niet beide auto’s mee konden nemen. Een leuk probleem, want het betekende dat we op zoek moesten gaan naar een derde project. De oplossing die wij voor ogen hadden was om een Ford Transit ‘chassis-cabine’ te kopen en deze naar autoambulance om te bouwen. Na veel online speurwerk hebben we een Transit Mk1 met 2,0-liter V4 ‘Essex’ motor gevonden in Denemarken. Met mijn maatje Frank ben ik naar Kopenhagen gevlogen en daar troffen wij een in goede staat verkerende Transit uit 1970 aan. De verkoper was de tweede eigenaar en hij vertelde dat de auto oorspronkelijk uit Zweden afkomstig was. Gelukkig strooien ze in Zweden niet met zout, dus dat verklaarde de hardheid van de auto. Na een grondige inspectie hebben we de deal gesloten en is de Transit naar Nederland getransporteerd. Bij de RDW hebben we de Ford op een Nederlands kenteken gezet en na het rijden van een paar inventarisatierondjes zijn we met de demontage begonnen. De auto bleek echt goed want het chassis was na het afspuiten met een hogedrukspuit op 150 graden als nieuw. De auto is tot op het laatste schroefje uit elkaar gehaald en chassis en carrosserie zijn naar een straalbedrijf gegaan.”

“Daar kwamen ze ook tot de conclusie dat dit een lot uit de loterij was omdat er niet één gaatje in de carrosserie te vinden was! Na het aanbrengen van een epoxy primer was de Transit klaar voor de spuiter. Over de kleuren hebben we even goed nagedacht en uiteindelijk hebben we het besluit genomen om de Transit in oude originele kleuren van Ford terug te brengen, een combinatie van lichtblauw met wit.”

“Door een vakman is mooie handgeschilderde reclame voor ons eigen bedrijf aangebracht. Zo maken we reclame op een manier die helemaal past bij de auto. Dergelijke reclameletters zie je nog wel in Engeland, maar niet zoveel meer in Nederland. Na het spuiten van de auto is de laadbak geconstrueerd en een trekhaak gemonteerd waardoor we de aanhanger kunnen aankoppelen waarop de Cortina kan worden meegenomen. Het plaatje is bijna compleet. We zijn op dit moment nog een huif op de Transit aan het maken en dan is het helemaal af.”

“Als ik de drie auto’s bij elkaar, of eigenlijk, op elkaar zie staan, ben ik erg trots dat ik dit levenswerk heb gerealiseerd. Het plezier van het zoeken, het bepalen hoe je de auto’s naar je eigen smaak en inzicht kunt aanpakken en het hele restauratieproces samen met andere liefhebbers, dat is echt een geweldige ervaring geweest. Verslavend bijna!”

“De auto’s zijn mede gerestaureerd door mijn vriend van MCC Sport in Veghel www.mccsport.nl, die vakwerk heeft geleverd in elke fase van het project. Op mijn Facebook-pagina www.facebook.com/Fordmk1 is meer informatie te vinden over deze auto’s en over wellicht toekomstige projecten”.

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Ford Escort RS2000 (1973), Ford Cortina GT (1965), Ford Transit (1970)

Triny van Rooij

 


Tags: , , , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Adventum Coupé

Volgend bericht

Honderd  jaar Jinba Ittai





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Adventum Coupé

Coachbuilding herleeft in een tijd waarin vermogende autoliefhebbers behoefte hebben aan een unieke en onderscheidende auto....

13 March 2020

Webdevelopment Passionate Bastards