Laatste nieuws

Ford Explorer PHEV, een sterke nieuwkomer

Rij-impressies / 8 december 2020
Als je geregeld je klassieke raceauto of een leuk bootje op een aanhanger moet vervoeren, dan is er nu een nieuwe trekhaak waaraan je hem kan koppelen, van een hybride nota bene. Ford’s nieuwe Explorer kan namelijk een geremde aanhanger van 2500 kilo trekken, dus je kunt er zelfs een Galaxie mee vervoeren.

De Explorer is in de USA al vele jaren op de markt, we spreken inmiddels over de zesde generatie, en deze is speciaal aangepast voor ons Europeanen. Met zijn meer dan vijf meter lengte is het is een kanjer van een auto – je kunt er dan ook met zeven personen inzitten, want hij heeft twee extra stoeltjes achterin, die zich met een druk op een knop gehoorzaam aanbieden of stilletjes in de wagenbodem verdwijnen. De achterbank is verschuifbaar, dat maakt de instap naar de derde rij wat gemakkelijker – en je kunt de mensen daar iets meer beenruimte gunnen. Inderdaad, dat kan bij andere SUV’s ook, maar de Explorer heeft als een van de weinige nog flinke bagageruimte over als je met zeven man aan boord bent. Indrukwekkend!

Ondanks dat het een kloeke verschijning is, is het een mooie automobiel, imposant aan de voorkant en elegant en profiel met zijn naar beneden aflopende daklijn. Qua uitstraling benadert hij zelfs een Range Rover, en dat is nogal wat, wat die Brit is nog altijd het schoolvoorbeeld hoe een grote en luxueuze SUV van stand eruit hoort te zien.

De cijfers vertellen het verhaal, ondanks zijn 2,5 ton lichaamsgewicht sprint hij in zes seconden naar 100 km/h

Om de Explorer een brave Europeaan te laten zijn, stuurt Ford hem naar onze contreien als hybride. De hoofdrol is echter voor zijn mooi sonoor klinkende V6 met ‘slechts’ 3,0 liter slagvolume. Pas op, dankzij turbolading levert deze toch maar even 363 pk. De elektromotor is goed voor 100 pk en als je het gas op de plank trapt, krijg je de beschikking over een systeemvermogen van 457 pk, wat meer is dan een Mustang met V8. Het koppel is 825 Nm, bijna net zoveel als een Rolls-Royce Ghost.

Zonder elektrische assistentie is de V6 al behoorlijk pittig, met E-Boost (dat ook helpt het turbogat te overbruggen) is het een krachtpatser van formaat, zeker in standje ‘sport’. Dan reageert hij zelfs ronduit bruut op het gas en schrikken je passagiers van de kracht waarmee ze in hun stoelleuning worden gedrukt. De cijfers vertellen het verhaal, ondanks zijn 2,5 ton lichaamsgewicht sprint de Explorer in zes seconden naar 100 km/h. Qua topsnelheid vindt hij het bij 230 km/h wel welletjes. Het schakelwerk wordt gedaan door de tientraps automaat van de Mustang en die is er heel goed in het beste uit de aandrijflijn te halen. Bij het terugschakelen slaat hij zelfs stapjes over om je zo snel mogelijk het juiste verzet te presenteren.

Het interieur ziet er uitstekend uit, maar het bereikt niet het niveau van een Audi Q7 of Range Rover – troost: dat doet zijn prijs ook niet. Ruimte is er volop, maximale bagageruimte is 2274 liter. Bekerhouders ook: twaalf stuks. Qua moderne elektronica zit er in de vorm van Ford’s Syn3-systeem alles op dat je maar kunt wensen, navigatie, muziek, spraaksturing, ga zo maar door. Als je hem kwijt bent – de auto – kunt je hem met je mobiele telefoon terugvinden, afsluiten en zelfs starten.

Je hebt de keuze uit vier mogelijkheden hoe je met het Plug-in-Hybrid systeem wilt omgaan. Als je voor EV hebt gekozen, beweegt de Explorer zich voort met alleen de 74-kW elektromotor die tussen de V6 en versnellingsbak is gebouwd. Dat houdt hij overigens maximaal 42 kilometer vol en dan neemt de benzinemotor het werk over. Ondertussen laadt hij de accu op door kalmpjes te regenereren tijdens het remmen – dat doet hij niet zo sterk dat je het rempedaal geregeld met rust kunt laten. Uiteraard kun je de accu snel opladen om opnieuw 42 elektrische kilometers ter beschikking te hebben. Dat vraagt enige discipline want voor het elke weer tevoorschijn halen van dat snoer vormen die weinige kilometers geen echt grote beloning.

De vierwielaangedreven Explorer is niet alleen ruim en snel, hij ligt in het algemeen goed op de weg. De besturing is een tikje indirect en als het wat rapper gaat, heeft hij enigszins de neiging tot overhellen. Dat is de prijs die je voor een goed comfort betaalt als er geen actieve dempers of luchtvering aan boord zijn. Comfortabel cruisen is vooral zijn ding, oneffenheden worden met gratie geabsorbeerd en talrijke assistentiesystemen zijn bereid een zich ontspannende bestuurder bij te staan, gelukkig op subtiele wijze. Parkeren? Dat valt mee met de 360-graden camera die je precies laat zien waar je wat dreigt te raken. Verbruik? Officieel zou het drie liter per 100 kilometer zijn, maar daarvoor moet je een zuinigheidskampioen zijn. Reken op 1 op 10, dan word je niet teleurgesteld.

Een opvallende en sterk in zijn schoenen staande nieuwkomer, dat is de nieuwe Explorer PHEV zeker. Ford doet er afstand van voor een tarief dat bij € 77.851 begint, dat is heel veel minder dan een Range Rover met vergelijkbaar vermogen. Okay, die heeft nog meer status en luxe, maar voor het verschil in prijs kun je een aardige klassieker of een mooi bootje bij je Explorer kopen. En als die er is, komt die aanhanger er ook wel.

FOTO’s Louis Blom


Tags: , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Een ongelikte beer met 500 pk

Volgend bericht

Mazda MX-30, beschaafd onderscheidend





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een ongelikte beer met 500 pk

Ondanks een structureel drankprobleem heeft deze 500 pk sterke partner veel rijplezier geleverd. Inmiddels heeft Peter Gevaert...

4 December 2020