Laatste nieuws

Freude am Fahren met E21’s

Man & Machine / 4 maart 2022

Dat Jeroen de Laat helemaal weg is van de BMW 3-serie E21 is een understatement. Hij bezit er meerdere en is nu al 25 jaar via zijn website, www.bmwe21.net, wereldwijd een vraagbaak voor aanhangers van het model.

“Toen ik mijn rijbewijs had gehaald stonden er thuis al twee BMW’s 3-serie voor de deur. Ze waren van de allereerste generatie, voor liefhebbers beter bekend onder de ontwikkelingsnaam E21. Het waren de basismodellen 315 en 316 die ik al snel leerde kennen als betrouwbare auto’s met een sportieve inborst. De basis was gelegd voor een tot nu toe levenslange liefde en het is voor mij goed om te zien dat deze sharknoses, met hun verchroomde bumpers, al echte klassiekers geworden zijn.

Mijn eigen 3-serie was een 316, en toen het budgettair mogelijk was, kocht ik het topmodel, de 323i, herkenbaar aan de uitlaten aan weerszijden. Door de jaren heen heb ik er een groot aantal van in bezit gehad. Het waren de beginjaren van internet en ik kon nog maar weinig vinden over de E21 serie, dus heb ik toen besloten zelf informatie te gaan verzamelen om die vervolgens op een website aan te bieden. Die website, www.bmwe21.net, bestaat nu bijna 25 jaar en is voor velen nog steeds een bron van informatie. Via het forum, en via de Facebookpagina en -groep, wisselen liefhebbers van over de hele wereld kennis en ervaringen uit.

Een aantal jaren geleden werd een van de auto’s ‘restauratiebehoeftig’ en om te blijven rijden ging ik op zoek naar een andere auto. Dankzij een groter budget kon ik heel kritisch zijn en toen ik in Nederland, België en Duitsland niets naar mijn zin kon vinden, vond ik in 2009 in Zwitserland een ongerestaureerde en zeer nette zilvergrijze 323i uit 1981, uitgevoerd als Baur-cabriolet. De volledige historie van de auto was gedocumenteerd en hij kwam uit de privécollectie van de familie Frey, die overigens momenteel druk is met het overnemen van BMW-dealerschappen, onder meer in Nederland.

In mijn jonge jaren vond ik de Baur-modellen maar lelijke eendjes, zeker als ik ze vergeleek met bijvoorbeeld de fraaie volcabrio’s van opvolger E30, maar na er een paar in bezit te hebben gehad ben ik ze meer en meer gaan waarderen. Open rijden met de stijfheid van een gesloten auto, dat stuurt héérlijk! De combinatie van een targa-dak met daarachter een softtop maakt allerlei open variaties mogelijk zodat ik altijd open kan rijden, ook op de snelweg of als het iets minder warm is.

Zo is er dus een leuk speeltje bijgekomen waarmee we inmiddels enorm veel leuke dag- en vakantietrips hebben ondernomen; kap open, genieten van de klanken van die kleine zes-in-lijn, die met 143 pk voldoende sterk is voor het ouderwets lichte autootje.

Via het E21-forum heeft zich een groep van liefhebbers ontwikkeld die met enige regelmaat activiteiten onderneemt; toerritten, een technische dag en uitwisselingen van onderdelen. Deze groep brengt vaak enkele tientallen exemplaren bijeen op een meeting. De echte die hards sturen elk jaar ook wel een lang weekend in de Eifel.

Ultiem voor ons waren de keren dat we met vijf à zes auto’s de Alpen in zijn gegaan om een weekje te rijden en genieten. Ondanks de leeftijd van de auto’s verliep elke editie voorspoedig en de auto’s kwamen altijd op eigen kracht thuis. De band met onze Baur groeide tot het niveau dat mijn vrouw Tamara verklaarde dat er maar één auto onze trouwauto kon worden!

Om de auto iets meer te prepareren voor wat uitdagender ritten hebben we wel wat modificaties doorgevoerd, met in het achterhoofd dat de auto altijd teruggebouwd moet kunnen worden naar het fabrieksorigineel. Motorisch is er niets gewijzigd, want in plaats van een paar paardenkrachten te vinden, kan er in mijn ogen beter geïnvesteerd worden in het weggedrag. Daartoe zijn er de nodige Alpina aanpassingen doorgevoerd: dikkere stabilisatorstangen, een extra versteviging aan de voorzijde, veren van Eibach, schokdempers van Bilstein, en een veerpootbrug. Ook de remmen zijn aangepakt; aan de voorzijde zijn Wilwood klauwen met vier zuigers gemonteerd en aan de achterzijde de remmen van een E30 om de rembalans weer op orde te brengen en om iets meer keuzemogelijkheden te hebben voor remblokken. Het merendeel van het sleutelwerk doe ik zelf. Het uiterlijk moest zoveel mogelijk origineel blijven; niet te veel verlaging en period correct 15” Alpina wielen. In het interieur zijn meters ingebouwd voor oliedruk en olietemperatuur en daarmee is de auto wat mij betreft nu wel af en is hij verzekerd van een vaste plaats in onze collectie.

In de afgelopen jaren heeft zich een verzameling van E21 3-series gevormd, deels samen met mijn goede vriend Ite opgebouwd. We hebben alle varianten: van instap- tot en met topmodel, van restauratieobject tot en met ‘prêt à conduire’. Omdat de opslag nu vol is en omdat we het leuk vinden om ook andere BMW’s te rijden, moet er nu nodig opgeruimd worden. Enkele E21’s zijn al verkocht, maar uiteindelijk hebben we ook besloten twee mooie exemplaren van de hand te doen, dus die brengen we bij deze maar even schaamteloos onder de aandacht! Een daarvan is een spierwitte (Chamonix) 316, een basismodel uit het allereerste jaar van productie. Dat maakt hem zeldzaam, ook door de details die echt alleen in het eerste jaar gevoerd werden, zoals het tweedelige bakelieten stuur en de stuurhendels die rechtstreeks uit de 02-reeks afkomstig zijn.

De andere is een zilvergrijze (Polaris) 323i Baur cabriolet, een kopie van mijn eigen auto. Met een zeer goede kap, dito origineel interieur, stuurbekrachtiging en automaat. Het is aantoonbaar een origineel Nederlandse auto die alleen een iets later kenteken heeft gekregen na een kort verblijf in het buitenland. Beide auto’s hebben een aannemelijke en goeddeels gedocumenteerde kilometerstand van net onder de ton en zijn in een goede en rijklare conditie. Niet sleutelen maar instappen en genieten. En dat laatste is iets dat je met een E21 zeker kan doen: Freude am Fahren!”

Man & Machine

Meerdere BMW 3-serie E21

Jeroen de Laat

Foto’s: Jeroen de Laat/De Laat Foto, foto’s trouwdag: Arno de Bruijn/Trouwdag in Beeld


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Jeugdliefde met een flathead

Volgend bericht

De perfecte 10 - De uitslag





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Jeugdliefde met een flathead

De stelling dat jonge mensen geen interesse meer zouden hebben voor auto’s in het algemeen en voor klassiekers in het bijzonder...

25 February 2022