Laatste nieuws

Ghia’s en behoud van vakmanschap

Reportages / 8 januari 2020

Een onverwarmde boerenschuur, in het Gelderse dorpje Heteren. Daar wordt met vakmanschap gewerkt aan de restauratie van niet één, maar vijf Fiat Ghia 1500 GT’s.

‘De techniek beheersen en doorgegeven aan anderen is mijn doel, zodat het vakmanschap behouden blijft’ Alwin Schulten (links)

Bij binnenkomst zijn Alwin Schulten, de eigenaar van Coachworkz en Jan Hendriks, zijn rechterhand, samen bezig met het plaatwerk van één van de in totaal vijf Ghia 1500 GT’s. Alwin legt zijn werk neer en zegt: “Het is statistisch gezien bijna onmogelijk, maar er zijn wereldwijd ongeveer honderd over van de plusminus achthonderd exemplaren die gemaakt zijn. Vijf daarvan staan hier, in een schuur in Heteren!”

De vijf Ghia’s verkeren in verschillende stadia van restauratie. Een antraciet metalliek gespoten carrosserie is van een eigenaar in Mannheim die na een restauratie elders het assemblagewerk door Alwin laat afmaken. Daarnaast staat een rode Ghia uit Nederland, van een man die hem gesmeekt heeft om de auto, na een slepend restauratieproject van 17 jaar, snel voor hem te voltooien. Een rode Franse Ghia wordt rijklaar gemaakt zodat de eigenaar er eerst een jaartje mee kan rijden voordat een totale restauratie volgt. Dan staan er nog een Franse Ghia en de eigen auto van Alwin.

“Die laatste komt nooit af”, zegt Jan. “Het is onze bok, de mal voor alle andere restauraties. Als we tijd over hebben bouwen we die af, dus dat zal nog wel even duren.” Jan heeft ook een eigen project in de hal staan: een Kadett B die hij restaureert en uit gaat voeren met een 4,3-liter motor uit een Chevrolet. In het rijtje ‘gewonere’ auto’s staat ook nog een Lancia Fulvia carrosserie in de grondverf, de koets van een Studebaker Dictator en een klassieke Mini Cooper ‘in delen’.

Coachworkz is ontstaan uit een hobby. Alwin was, naast zijn baan als productmanager, meestal aan de slag met het opknappen en restaureren van auto’s: een Kever, meerdere Fiat 500’s en een Mini. Gedreven door zijn werktuigbouwkundige achtergrond zocht hij technische uitdagingen, reden waarom hij zich ging bekwamen in plaatbewerking. Doel: de techniek van de carrosseriebouw onder de knie krijgen. Alwin heeft een grote bewondering Touring, Pininfarina en Zagato, die op een chassis van een fabrikant de prachtigste, vaak unieke, koetswerken hebben ontworpen en gebouwd.

Op zoek naar een auto waarmee hij het vak zou kunnen leren, werd hij op het concours bij Paleis Het Loo ‘gegrepen’ door de uitstraling van een Fiat 1100 TV Allemano uit 1954. Nadat hij er achter was gekomen dat het een zeldzame auto was, kwam hij op internet met de zoektermen ‘coachbuild, restoration, italian, car’ op het spoor van een Fiat 1500 Ghia GT. De auto werd in de Verenigde Staten te koop aangeboden voor 10.000 dollar. Tot grote verrassing was zijn lage bod van 7.500 dollar voldoende en kon hij aan de restauratie van zijn eerste ‘coachbuild’ beginnen.

Alwin: “Een Ghia 1500 GT is gebaseerd op een Fiat 1500 sedan, dus de techniek van onderstel, motor en versnellingsbak is niet complex. De moeilijkheid zit in de carrosserie. Die is handgemaakt en dat betekent dat je eerst de auto als het ware moet ‘lezen’. Er is geen stukje plaatwerk recht, alles heeft een kromming of ronding. Dus eerst moet je ontdekken waar de lasnaden lopen, hoe de vormen tot stand zijn gekomen en hoe alles samenvalt. Pas dan kan je beginnen met het namaken van plaatwerkdelen.”

Alwin deelde zijn project op de sociale media en werd al snel benaderd door iemand uit België die ook een Ghia 1500 GT onderhanden heeft. “Zijn idee was dat ik het werk in tweevoud zou uitvoeren, zodat ik zijn restauratie ook kon afmaken. Op dat moment heb ik bedacht dat het dan maar van hobby naar bedrijf moest evolueren en ben ik met Coachworkz begonnen. Eerst voor twee dagen in de week, maar sinds begin 2018 fulltime. Ongeveer een jaar later is Jan erbij gekomen. We werken nu in een hal van 250 m2 die eigenlijk alweer te klein is, dus we hebben kennelijk succes.”

‘Het vak van plaatbewerker is zo mooi en zo specialistisch, dat mag niet verloren gaan’

Alwin heeft een missie: “Het vak van plaatbewerker is zo mooi en zo specialistisch, dat mag niet verloren gaan. De techniek beheersen en doorgegeven aan anderen is mijn doel, zodat het vakmanschap behouden blijft. Maar ik ben ook verliefd geworden op de Ghia 1500 GT. Ik wil zoveel mogelijk Ghia’s in goede staat brengen en laten overleven. Ik heb inmiddels acht Ghia projecten op mijn naam staan, dus dat is een mooi begin.”

Jan en Alwin passen de ‘flexible shape pattern’ methode toe om plaatwerk te spiegelen en na te maken. Over een laag behangersplakband wordt structuurtape aangebracht waardoor er een ‘afdruk’ ontstaat van het plaatdeel. Deze tape rekt niet en geeft daardoor een goede weergave. Het losgehaalde ‘vel’ wordt op een nieuwe staalplaat aangebracht waardoor precies de benodigde bolling en rondingen duidelijk worden. In de auto van Alwin zitten veel kleine boorgaatjes. Hij legt uit dat hij een exacte kopie kan produceren door het nieuwe plaatwerk daarover te passen. Het vormen van het staal op een Engels wiel is dagelijkse routine. “Ik vind het jammer dat we veel fouten van anderen moeten herstellen als we aan een auto beginnen. Dat je er hele stukken plaatwerk uit moet slijpen om het vervolgens goed te doen. Wij hebben van de Ghia 1500 GT inmiddels alle lasnaden en plaatwerkstukken op tekening vastgelegd.”

Volgens de heren moet een Ghia 1500 GT origineel blijven. De vraag van een klant om er een cabriolet van te maken werd dan ook netjes met ‘nee’ beantwoord. Alwin is echter wel geïnteresseerd in het maken van plaatdelen in aluminium. Ook omdat hij het bewerken van aluminium mooi vindt. “Moeilijk is dat niet, het is zachter en lichter dan staal. Het lassen ervan vergt echter wel meer aandacht. Een Ghia weegt 995 kilo, met aluminium plaatdelen kun je zomaar 100 kilo winnen. Dat is voor deze auto met zijn 1,5-liter motor een grote winst. Daarom ben ik bezig een eerste set aluminium deuren, motorkap en achterklep te maken”.

Naast de restauratieprojecten heeft Coachworkz een groeiende handel in onderdelen voor de Ghia 1500 GT. Zo worden de voorruiten die Alwin heeft laten maken inmiddels wereldwijd verkocht. “Veel onderdelen zijn nauwelijks te vinden, maar er zijn inventieve oplossingen voorhanden. De bodemplaat van de kofferbak is gelijk aan die van de Fiat 125 ‘Polski’. Achterlichten zijn duur, want die zijn hetzelfde als van de Ferrari 275 GTB.”

Er worden ook auto’s aan Alwin te koop aangeboden: “De waarde van een compleet gerestaureerde 1500 Ghia GT ligt nu rond de 75.000 euro. Als je dan een projectauto kunt kopen voor rond de 15.000 euro en je stopt er in tijd en materialen nog eens 30.000 euro in, dan kun je toch nog heel goed uitkomen. Maar voorlopig beperk ik me tot klantenauto’s. Er komen straks twee Italiaanse projecten bij, dus voorlopig heb ik werk genoeg.”

Er is volgens de heren duidelijk een opleving in het ‘coachbuilden’. Steeds meer luxe automerken hebben een afdeling die zich met unieke auto’s voor welvarende klanten bezighoudt. Alwin is positief: “Ik vind dat een mooie ontwikkeling. Het is altijd zo geweest dat mensen veel geld over hebben voor iets unieks, dus dat is prima. De knop is bij de topmerken duidelijk om en dat is goed voor het vak en voor de autoliefhebbers.”

TEKST & FOTO’s Frank Goedhart

Overige beelden: Marko Schulten en Jan Duker.

 

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Opel Kadett B Coupé (1972)

Volgend bericht

FORD ESCORT 1600 GT MEXICO





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Opel Kadett B Coupé (1972)

De broers Luuk en Ries Berkheij wijken met hun Opel Kadett B Coupé af van de gewoonte om vooral Italiaanse en Amerikaanse...

8 January 2020