Laatste nieuws

Ghibli Hybrid, een onverwacht fijne Maserati

Rij-impressies / 27 februari 2021
Een Maserati met een viercilinder motor, wees niet te snel met eventuele verontwaardiging, want met merk met de drietand heeft zeker en vast een historie met viercilinders. In de autosport overigens, in de succesvolle 4CL uit het begin van de jaren vijftig en later ook de 150S.

De viercilinder in de Ghibli Hybrid is afkomstig van Alfa Romeo, en voor een motor van dat merk hoef je je nimmer te schamen. Het is in de basis dezelfde tweeliter als van de 280 pk Giulia Veloce, echter door Maserati’s Innovation Lab in Modena aanzienlijk aangepakt. De maatvoering en delen van de cilinderkop zijn nog hetzelfde, de rest zou nieuw zijn. Belangrijkste kenmerken van de in Termoli geproduceerde motor zijn het véél hogere vermogen en koppel. In de Ghibli Hybrid levert de viercilinder maar liefst 330 pk, ongehoord veel voor een tweeliter. De trekkracht piekt bij 450 Nm, 50 Nm hoger dan bij de Giulia Veloce.

Om het hogere vermogen te bereiken heeft de Ghibli een nieuwe ECU van Bosch en een grotere turbo plus een opvallende toevoeging die Maserati ‘eBooster’ noemt. Dat is een 48 Volt elektromotor die zich in het inlaattraject van de turbo bevindt, op de hoofdas daarvan. De elektromotor drijft de turbo mee aan, zodat hij veel sneller op toeren komt, waardoor er eerder trekkracht is en het turbogat, dat bij grotere turboladers altijd forser is, wordt geminimaliseerd. Bij een hoog toerental, in de stand ‘sport’, wordt de eBooster ingezet om zo veel mogelijk vermogen te leveren.

Het werkt uitstekend. De viercilinder, die slechts 20 pk minder levert dan een Ghibli met V6, pakt fantastisch mooi op en gedraagt zich als een motor met een veel grotere inhoud. Hij brengt de Hybrid in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/h en geeft hem een topsnelheid van 255 km/h. Hybrid is overigens een tikje een groot woord voor deze Ghibli, daar er immers geen sprake is van elektrische aandrijving, op z’n hoogst elektrische ondersteuning van de turbolader. De effecten daarvan zijn echter goed merkbaar, niet alleen qua prestaties: de C02-uitstoot zou volgens WLTP-data 25% lager zijn dan die van Maserati’s V6. Het voordeel wordt gehaald door een 48 Volt systeem dat de energie opslaat die vrijkomt tijdens vertragen en remmen. De hoofdcomponenten zijn een gecombineerde startmotor/dynamo (BSG, voor ‘Belt Starter Generator’) en een accu, die voor een betere gewichtsverdeling inde kofferbak is ondergebracht). Tijdens vertragen wordt de door de BSG opgewekte energie in die accu opgeslagen en aangewend om de eBooster direct te voeden. Mocht de vraag van de eBooster groot zijn, dan wordt hij rechtstreeks door de BSG van energie voorzien.

Verwacht qua zuinigheid geen wonder dat een voettocht naar Santiago de Compostela rechtvaardigt, als je een ascetische natuur hebt, kun je wellicht 1 op 11 halen, veel beter wordt het niet. Je kunt echter heel veel kaarsen opsteken van de BPM die je bespaart dankzij de lagere uitstoot van deze Hybrid. In het geval van de V6 moet je € 46.862 euro aan onze tollenaars afdragen, bij de Hybrid moeten ze met ‘slechts’ € 16.190 afdruipen. De Hybrid kost daardoor € 92.100, wat een dikke 30 mille minder is dan de slechts marginaal rappere V6. Van dat verschil kun je een aardig aantal feestelijke bedevaarten naar de Dolomieten, Highlands, Pyreneeën en Andalusië maken.

Vermogen en snelheid zijn er volop, de viercilinder is lekker gretig en klinkt goed, warmer en melodieuzer dan die van de Veloce. Aan passagiers zullen je nimmer hoeven uit te leggen dat er ‘slechts’ een vierpitter onder de kap ligt, want ze worden geregeld stevig in de stoelleuning gedrukt en de soundtrack past prima bij de prestaties. Kortom, alles is Maserati-waardig. Er is nergens op beknibbeld, ook de Hybrid heeft links en rechts dubbele uitlaatmonden – vandaar dat hij zo goed klinkt – en hij ziet er in alle opzichten net zo gelikt uit als de V6 en V8. Alleen passagiers die thuis een Ghibli met V6 of V8 hebben, zouden weleens nieuwsgierige vragen kunnen stellen, de rest niet.

Ook het uiterlijk verraadt nauwelijks iets, enkel een paar subtiele blauwe accentjes vertellen spotters met arendsogen dat ze een Ghibli Hybrid voorbij hebben zien komen. De drie luchtinlaten op de voorschermen zijn van randjes voorzien, de bliksemschichten op de C-stijlen hebben er een streepje bijgekregen en ook de remklauwen (van Brembo) zijn blauw. Dat om de efficiëntie van de motor te benadrukken, aldus Maserati, dat ook van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt de achterlichten een klein facelift te geven en de connectiviteit en het multimediasysteem te updaten. Dat heeft nu niet alleen aan veel mooier scherm maar laat zich ook veel logischer bedienen.

Slotsom: de Ghibli Hybrid is een onverwacht fijne auto en zeker geen bloedeloos instapmodel. Hij stuurt erg goed, heeft kanjers van remmen die je vanaf 100 km/h binnen 35,5 meter volledig to stilstand brengen, en hapt gulziger naar de apexen dankzij het lagere gewicht voorin. De Hybrid straalt klasse uit en temperament, ook hij is een Italiaanse sportsedan van formaat, met een eigen karakter en altijd bereid zich te voegen naar de wensen van een stuurman die zijn handen geregeld flink uit de mouwen wil steken.
TEKST TON ROKS

MASERATI GHIBLI HYBRID
MOTOR 1998 cm3 viercilinder met eBooster en 48 Volt Belt Starter Generator VERMOGEN 330 pk bij 5750 min-1 KOPPEL 450 Nm bij 4.000 min-1 TRANSMISSIE achttraps automaat van ZF, achterwielaandrijving, sperdifferentieel WIELOPHANGING voor dubbele driehoekige draagarmen en anti-rollbar, achter multi-link en anti-rollbar REMMEN geventileerde schijven rondom 345/330 mm AFMETINGEN LxBxH 4971 x 1945 x 1461 mm, wielbasis 2998 mm, bagageruimte 500 liter, tankinhoud 80 liter GEWICHT 1878 kg  TOPSNELHEID 255 km/h, ACCELERATIE 0 – 100 km/h 5,7 seconden VERBRUIK gemiddeld 1 op 8,5 à 10,4 (WLTP) PRIJS vanaf € 92.100 (NL), € 75.050 (B)


Tags: , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Lekker dwarsgaan gewaarborgd

Volgend bericht

Outlaws en de opleving van creativiteit





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Lekker dwarsgaan gewaarborgd

Voor Aad de Winter is de Ford Escort een hobby die nu al 40 jaar duurt. Zijn huidige Escort RS2000 Mk2 is geheel gerestaureerd...

26 February 2021