Laatste nieuws

Giga-klus: restauratie ‘uitgeklede’ race Alfa

Nieuwsberichten / 10 april 2020

Een Alfa Romeo 6C 1750 Super Sport met een nogal turbulente geschiedenis gaat gerestaureerd worden door het Britse bedrijf Thornley Kelham. De Alfa is op 13 januari 1930 voor 60.000 Lire nieuw geleverd aan de Italiaanse dictator die hem ook voor races ingezet heeft.

Er bestaan meerdere foto’s en zelfs filmopnamen van Mussolini in zijn aanwinst. De Alfa, met chassisnummer 6C312898, staat er echter lang niet meer zo fris bij als toen. Hij is ingrijpend gemodificeerd, tot op de draad versleten en heel veel onderdelen ontbreken. Mussolini heeft de auto niet lang in zijn bezit gehouden, er waren andere zaken waarvoor hij meer belangstelling had.

De 6C 1750 SS was een gezochte en succesvolle raceauto in zijn tijd, in de Mille Miglia van 1930 kwamen er niet minder dan dertien aan de start, waarvan er acht de finish haalden, waaronder de winnaar. Niet minder dan zeven van deze Alfa’s bevonden zich onder de eerste tien. Ze werden nieuw verkocht als rollende chassis’ en daarna door ondermeer Touring, Zagato en Stabilimenti Farina van een koetswerk voorzien.

Thornley Kelham heeft zwart-witfoto’s van de auto in Archivio Luce in Italië gevonden evenals filmbeelden van Mussolini aan het stuur tijdens de rally van Roma naar Ostia. Op basis daarvan gaat hij de auto in de staat terugbrengen zoals hij met carrosserie van Farina geleverd is.

De Alfa is na Mussolini in handen geweest van meerdere eigenaren en is op 21 maart 1937 is de 6C 1750 SS verkocht aan ene Renato Tigillo die hem mee heeft genomen naar de toenmalige Italiaanse kolonie Eritrea. In die tijd gingen veel jonge Italianen daar wonen en namen hun auto mee voor heuvelklims en straatraces zoals de Coppa di Natale of de Coppa Governatore. Het is duidelijk dat de Alfa daar ‘uitgekleed’ is en van een zo licht mogelijk carrosserie is voorzien, die geen enkele gelijkenis meer vertoont met de originele en fraaie creatie van Farina.

Volgens Thornley Kelham is zo goed als niets van de oorspronkelijke carrosserie behouden gebleven, maar het chassis, de achteras en versnellingsbak zijn echter origineel. Het is een gigantische uitdaging de Alfa terug in de staat te brengen zoals hij aan Mussolini is geleverd want tientallen onderdelen ontbreken en zijn waarschijnlijk weggegooid toen de auto in Eritrea vertoefde. Autogeschiedenis als deze moet worden bewaard, vindt Thornley Kelham, die al heel wat concourswinnende restauraties op zijn naam heeft staan en dit karwei uitvoert in opdracht van de Amerikaanse eigenaar. Bij ons is echter de vraag gerezen of het ook niet de moeite waard had kunnen zijn de Alfa te bewaren zoals hij op Eritrea geracet heeft. Ook dat is immers geschiedenis…

FOTO’S Archivio Luce, Ashley Border






Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Autorijden, kan dat eigenlijk nog wel?

Volgend bericht

De droom van Merlin Cofano




Meer historie

Autorijden, kan dat eigenlijk nog wel?

Overvolle wegen, rekeningrijden, milieuzones, stikstofproblematiek; de auto is meer dan ooit voer voor verhitte discussies...

8 April 2020