Laatste nieuws

Giulia 1300 Super ‘Outlaw’

Octane Auto's / 22 augustus 2019

Erwin Arentsen van Balocco Classics houdt van auto’s waaraan alleen kenners zien dat ze heel speciaal zijn. Zijn eigen ‘Super’ is al op vele punten aangepakt maar er staat nog veel meer in de planning.

“De eerste Alfa die mij echt opviel was een GTV6. Het geluid en de uitstraling zijn mij bijgebleven hoewel ik het nu helemaal niet zo’n bijzondere auto meer vind. Toen heb ik in 1993 mijn eerste ‘Supertje’ gekocht en die ben ik gaan modificeren om er op circuitdagen steeds harder mee te gaan. Dan leer je de techniek en de auto goed kennen en daar ben ik niet meer van los gekomen. Daarna heb ik al het geld dat ik kon vinden in een 105-serie gestopt, een ‘brievenbus’. Toen ik die had verkocht, ben ik uit praktische gezinsoverwegingen overgestapt op een Super. Dat verklaart waarom Balocco Classics zich specialiseert zich in de 105’s en dat er voor de Giulia Super veel kennis en passie in huis is.

Ik ben Balocco Classics begonnen nadat ik in contact was gekomen met Alfaholics in Engeland. Wat zij met auto’s doen is echt ongelofelijk. Een Alfa GT/GTV  bouwen ze van de grond af aan helemaal opnieuw op naar de meest bijzondere specificaties. Die gaat dan ook voor meer dan twee ton de deur uit. Als agent voor Alfaholics in de Benelux ben ik me gaan toeleggen op het aanpassen van Alfa’s de levering van onderdelen en de in- en verkoop van auto’s.

Het is een obsessie voor me om auto’s beter te maken dan ze origineel uit de fabriek kwamen. Dat zit hem vooral in het onderstel en de aandrijving. Je kunt het hebben over originaliteit, maar de aanpassingen die ik aan het onderstel van een Super uitvoer, maken het echt een veel betere auto wat rijeigenschappen betreft.

Mijn eigen groene Super is helemaal top. Ik heb weer een aantal verbeteringen in de planning, maar de tijd ontbreekt me. Deze Giulia Super staat mooi laag op een compleet nieuw onderstel en een passende set wielen. De motor is een Twin Spark, met dubbele ontsteking, echter zonder injectie, maar met carburateurs. Het vermogen ligt (ver) boven de 200 pk. Het is een auto die er goed uitziet, veel beter rijdt en ook nog eens veel sneller en krachtiger is dan origineel. Een echte ‘outlaw’!

Zelf hou ik van echte ’understatement’-auto’s. Aan Ferrari’s of Maserati’s heb ik nooit behoefte gehad. Natuurlijk verkoop ik ze wel eens, zoals recent een Testarossa, maar zelf vind ik het erg fijn als alleen kenners zien dat je in iets bijzonders rijdt. De meeste van mijn klanten zijn dat kennelijk met mij eens. Als mensen willen dat een Alfa Romeo beter rijdt dan origineel, zijn ze hier aan het juiste adres.”

Erwin Arentsen

De lijst met uitgevoerde modificaties is lang:

  • 220 pk TwinSpark motor
  • Omex computer
  • Carburateurs (45 millimeter) met speciaal inlaatspruitstuk
  • Roestvrijstalen uitlaatsysteem van Alfaholics
  • Kleppendeksel in GTA/M stijl van Alfaholics
  • Aluminium radiateur
  • Aluminium oliekoeler met thermostaat
  • Elektrische koelventilator
  • Lichtgewicht dynamo
  • Twin Spark startmotor
  • ‘Snellere’ fuseearmen
  • Lichtgewicht vliegwiel met Helix koppelingset
  • Voor remklauwen met vier zuiger en Ferodo DS3000 remblokken
  • Achter nieuwe remklauwen met Ferodo blokken
  • Differentieel 10/43 met 45 % sperwerking
  • Nieuw Alfaholics stuurhuis
  • Bilstein dempers voor, gele Koni’s achter
  • Voor dikkere anti-rolbar met harde lagerbussen
  • Alfaholics track day/race voorwielgeometrie ophanging
  • Achter Alfaholics aluminium T-bar met kogelgewricht
  • Achter Alfaholics lichtgewicht langsarmen met nieuwe bussen
  • Alfaholics 7×15 Superleggera GTA lichtmetalen wielen, donkergrijs gespoten
  • Elektrische brandstofpomp met drukregelaar
  • Nieuwe remleidingen met mantel
  • En nog meer …..

Heeft u ook een mooie, charmante of gewoon leuke klassieker of youngtimer met een verhaal? Stuur een mail naar frankgoedhart@octanemagazine.nl !


Tags: , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Mégane RS Trophy: het had langer mogen duren

Volgend bericht

Een groots Nederlands avontuur





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Mégane RS Trophy: het had langer mogen duren

Na een tamelijk uitbundige roadtrip door Schotland in 2018 met de Mégane RS had hij ons volledig voor zich gewonnen....

19 August 2019

Webdevelopment Passionate Bastards