Laatste nieuws

Gouden cadeau van Porsche

Chrono / 7 december 2018

 

In de jaren ’50 was het heel bijzonder als je probleemloos 100.000 kilometer met een auto reed. Porsche schonk je dan zelfs een gouden horloge.
Laatst kreeg ik een horloge in handen met ‘Porsche’ op de wijzerplaat en ‘100.000 km’ in de achterkant gegraveerd. Het was van goud en waarschijnlijk in Zwitserland gemaakt, en het mooie was dat de dame die het toonde, Ellen Koopmans, me de gehele – intrigerende – geschiedenis ervan kon vertellen.

In de jaren ’50 was het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je met je auto de 100.000 kilometer haalde – de meeste hadden zelfs niet eens een teller met meer dan vijf cijfers. Als je erin slaagde zonder schade en grote reparaties keurig netjes het klokje rond te rijden, was je een bijzonder goed chauffeur – er waren diverse fabrikanten die je dan beloonden met een horloge, zoals VW, Auto Union en ook Porsche, dat zelfs een gouden horloge schonk.
Ellen Koopmans bleek zelfs nog de originele begeleidende felicitatiebrief te hebben bij die haar vader Jacob Frederik (met initialen J.F.K.) in 1959 samen met het horloge van Porsche had gekregen, ondertekend door niemand minder dan Ferdinand Porsche zelf.
Uiteraard raakten we daarover in gesprek en het bleek dat J.F. Koopmans een gekoesterde klant van Porsche was. Ellen: “Mijn vader had een groothandel in textiel, Flamingo Mode. Hij hield van mooie dingen, niet alleen kleding, maar ook auto’s. En hij moest heel veel rijden, ook in het buitenland. Daarvoor kocht hij een Porsche, een 356A. Hij is heel graag in Porsches blijven rijden, als hij er 100.000 kilometer mee gereden had, ruilde hij hem in voor een nieuwe. Hij heeft wel een stuk of vijf 356’s gehad en daarna nog twee 911’s. Pas in de jaren ’70, toen hij dik in de 50 was, is hij op een Audi Coupé overgestapt.”

Uit een foto die Ellen me liet zien, bleek dat J.F.K. kennelijk ook graag sportte met zijn 356, er stond namelijk een nummer op: 158. Ellen zei dat haar vader er vermoedelijk ooit de Tulpenrallye mee heeft gereden. Na wat zoekwerk bleek dat inderdaad zo te zijn. In de deelnemerslijst van 1952 is ene J.F. Koopmans te vinden, met startnummer 158, rijdend in een Porsche 356A, samen met navigator E.D. Frank.
Ellen kan zich al die Porsches nog goed herinneren. “Ik ben in ’59 geboren, hetzelfde jaar waarin hij het gouden horloge kreeg, en in een reiswieg heb ik heel wat kilometers op het achterbankje van een 356 meegemaakt. En later heb ik heel vaak achterin op het kuipstoeltje van een 911 ingeklemd gezeten.”

J.F. Koopmans heeft tweemaal een gouden horloge van Porsche gehad met ‘100.000 km’ erop, maar het tweede is helaas verloren geraakt. Denk niet dat hij die 100.000 haalde doordat hij zo voorzichtig met zijn 356’s reed. Ellen: “Mijn vader reed dikwijls veel te hard, het regende bonnen. Maar een hem goedgezinde agent in Enschede legde ze steeds onderop de stapel, zodat hij nooit aan de beurt kwam. Op een gegeven moment kon dat niet meer, de politie zou zijn rijbewijs komen ophalen. Mijn vader was echter gewaarschuwd en had heel snel een internationaal rijbewijs geregeld om in elk geval in het buitenland te kunnen rijden. Er heeft zelfs een tijdje een agent in de buurt van ons huis staan posten, om te kijken of hij niet stiekem toch reed. Mijn moeder heeft mijn vader toen geregeld naar de grens moeten rijden, waar hij zelf achter het stuur stapte.”
Een mooi verhaal, dat bewijst dat de waarde van een horloge helemaal niet altijd in het uurwerk zelf hoeft te zitten. Voor Ellen vertegenwoordigt het een onbetaalbare herinnering aan een belangrijke deel van de familiegeschiedenis, ze koestert naast de brief en het horloge ook nog een model van de 356A, een Knickscheibe, en de letters ‘Porsche’ die ooit achterop een van de 356’s hebben gezeten.
Ik heb nog even gekeken of Ellen iets van haar vaders liefde voor auto’s heeft geërfd. Ze stapte in een Autobianchi A112. Dat zit wel goed dus.

Roel van den Haak is gespecialiseerd in vintage horloges en heeft een winkel in de Amsterdamse Reestraat (www.amsterdamwatchcompany.nl). Hij is tevens dealer van de fabrikanten Squale, Dornblüth, Christiaan van der Klaauw en Roland Oostwegel.


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Ware meesterwerken van Angelus

Volgend bericht

Een beroemde dame op je arm




Uitgelicht

Ware meesterwerken van Angelus

Tegenwoordig is het horloge bij de meeste mannen het enig verantwoorde sieraad. En waarom zou het geen onbekend merk mogen...

7 December 2018

Webdevelopment Passionate Bastards