Laatste nieuws

GR Yaris, ‘n bandeloze straatraket

Rij-impressies / 14 juni 2021
We hebben er lang op moeten wachten, hadden het eigenlijk al een beetje opgegeven, maar nu is er eindelijk weer een, een echte homologatie special. Een bandeloze straatraket waarvoor de techneuten van GAZOO Racing helemaal los zijn gegaan, gewoon omdat het kan. Dat laatste is relevant, want bij Toyota, de grootvader van de hybride, kan een auto als de GR Yaris nog. Het rode bommetje is namelijk geen lieverdje als het gaat om CO2-uitstoot, maar Toyota bouwt zo veel Priussen die dat braaf compenseren, dat de Frans’ Timmermans van deze wereld geen stokjes hebben om de Japanse reus te slaan.

De GR is gebouwd als special om de Yaris te homologeren voor het WRC-rallyseizoen van dit jaar, maar daar heeft Toyota hem niet meer voor nodig omdat de regels veranderd zijn, toch is hij – fijn voor ons – in productie genomen.

Het zijn de 32x fast forward tussensprintjes waarmee hij de grootste grijnzen op je tronie tovert

Als je de neiging hebt je neus op te halen voor kleine driecilindertjes, moet je daarmee vanaf nu stoppen. Die van de GR Yaris is fonkelnieuw en volgens Toyota is het niet alleen de kleinste en lichtste driepitter ter wereld, maar ook de krachtigste. Ondanks zijn slechts 1,6-liter inhoud en dankzij zijn turbo levert hij een vermogen van 261 pk en een koppel van 360 Nm. Dat gaat naar de wielen via een zestraps handbak en Toyota’s GR Four vierwielaandrijfsysteem, dat drie standen kent. Normaliter rijd je met 60 % van het koppel op je voorwielen, in Sport wordt dat echter 30% voor en 70 achter, in Race ontvangen beide assen evenveel trekkracht.

Er is echter ook de nog sportievere GR Yaris Performance – die reed Octane – met niet alleen andere wielen en banden, maar ook met rode remklauwen en iets radicaler afgestemde veren, dempers en stuurbekrachtiging. Anders dan de ‘gewone’ GR Yaris is de Performance uitgerust met een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling in de aandrijflijn en Torsen sperdifferentiëlen in de voor- en achteras. Daarmee kan de Yaris zijn trekkracht nog sneller en beter op alle vier de wielen bedienen. De Performance kost maar 2500 euro meer, en is daarmee een koopje.

De GR Yaris gaat er vandoor alsof de duivel hem op de hielen zit, de meeste andere weggebruikers verbijsterd achter zich latend. Hij voelt zelfs een stuk sneller aan dan je op basis van de cijfers zou geloven, vermoedelijk doordat geen Newtonmeter trekkracht door de vierwielaandrijving verloren gaat. In 5,5 seconden accelereert hij van 0 naar 100 km/h, en dat is niet eens het indrukwekkendste: het zijn de 32x fast forward tussensprintjes waarmee hij de grootste grijnzen op je tronie tovert. Een sprintje van 80 naar 120 km/h deed hij zo uit de losse pols in nauwelijks meer dan vier seconden, indrukwekkend! De topsnelheid is begrensd op 230 km/h.

Voordat je instapt, moet je weten dat het eigenlijk geen Yaris meer is, er is zoveel veranderd. Alleen de verlichting voor en achter, de buitenspiegels en de dakantenne zouden rechtstreeks van de kleine Toyota zijn overgenomen. Zo heeft hij een 3,5 kilo lichter dak dat van C-SMC is gemaakt, wat een ‘gesmeed’ koolstofmateriaal is, aldus Toyota. Zijn portieren, motorkap en achterklep zijn van aluminium, wat 24 kilo zou schelen. Hij weegt in totaal tussen de 1280 en 1310 kilo, en dat is niet eens veel als je weet hoeveel extra techniek er in zijn kleine driedeurs lijfje is gepropt.

In die paar dagen dat we de GR Yaris ter beschikking hadden, was er meer ‘spontane’ aanloop dan bij welke andere supermachine dan ook. Voor het iets meer geoefende oog is meteen zichtbaar wat voor vlees je in de kuip hebt: breed uitgebouwde spatschermen, vooral achter, forse koelopeningen in de neus voor de remmen en tussenkoeler, twee dikke uitlaatpijpen en een dak dat schuiner afloopt dan normaal, een keuze die gemaakt is om de luchtstroom van de WRC-machine extra goed naar diens veel grotere achterspoiler te leiden.
Omdat het er verhit aan toe kan gaan onder de motorkap is de driecilinder voorzien van een watergekoelde oliekoeler van aluminium die zich direct bij de uitlaat van de extra grote, en door een riem aangedreven, waterpomp bevindt. Doordat de accu achter in de auto is geplaatst, is er voorin ruimte voor een extra groot luchtfilter, waardoor de driecilinder niet alleen vrijer inademt maar ook lekker strijdlustig klinkt.

Hij heeft onderin meteen al forse trekkracht, maar hij vindt het ook okay als je hem tot hoge toerentallen opzweept, en mede dankzij de uitstekende gespatieerde en fijn schakelende zesbak is het geen kunst om Yaris driepitter voortdurend schietklaar te hebben. Van een turbogat is ondanks de grootte van de turbo nauwelijks sprake. Je hoeft je ook geen zorgen te maken op een gehavend wegdek, je kunt gewoon het gas erop houden, het onderstel is weliswaar stevig, maar hij dendert overal overheen zonder zich van zijn koers te laten gooien. Zijn dempers moeten nogal wat straatgeweld voor hun kiezen krijgen, willen ze niet meer in staat zijn de banden stevig op de weg te drukken. Hij wordt overigens geleverd op 18-inch lichtmetaal met Dunlop SP Sports MAXX 050 rubber in de maat 225/40R18. De GR Yaris Performance wordt met lichtere, gesmeed lichtmetalen tienspaaks wielen van BBS op je stoep gezet en met Michelin Pilot 4S banden.

Je hoeft niet veel kilometers te maken om erachter te komen dat je jezelf enorm veel mee met de GR Yaris kunt veroorloven. Je kunt hem hard een scherpe hoek inlaten ‘vallen’ en puur op tractie en vermogen er uitaccelereren. Het enige waarover je na moet denken is op welk moment je het gas vloert – en natuurlijk moet je de handen aan het stuur houden om op de goede lijn te blijven. Je hebt auto’s die uitmunten door een mooie balans, waarmee je grote bochtsnelheden kunt halen door met zorg en finesse je lijn te kiezen en het vermogen te doseren. Nu, zo’n type is de GR Yaris niet. Finesse is zijn ding niet zo, bij hem zijn tractie en grip de dominante factoren, inderdaad, zoals bij een rallyauto. Insturen, waarbij hij gerust even nerveus mag worden, en gas geven, waarmee je hem meteen stabiliseert, dáár houdt hij van.

Hij vertoefde op de redactie toen we een avond sneeuw hadden, en die gelegenheid hebben we meteen gegrepen om uit glijden te gaan. Op gladde ondergrond toonde hij zich behoorlijk onderstuurd, je kon de neus dan toch naar snel naar binnen te krijgen door een stoot gas geven, vooropgesteld dat je voor de stand Sport had gekozen, want alleen dan gaat het grootste deel van de trekkracht naar de achterwielen. Een andere en effectieve strategie was een korte ruk aan de handrem, die volledig mechanisch is, speciaal om je meesturende diensten te verlenen.
Over de remmen hoef je geen zorgen te hebben, er zitten schijven op die vergelijkbaar zijn met die van de GR Supra, het eerste sportmodel van GAZOO Racing, en ze zijn berekend op circuitgebruik, zegt Toyota. Het stopvermogen is zeer vertrouwenwekkend, de remafstand van 100 naar 0 km/h bevindt zich tussen de 30 en 35 meter.
De GR Yaris is zeker geschikt voor dagelijks transport, het rijcomfort en het geluidsniveau staan dat zeker niet in de weg, maar je moet wel beseffen dat hij heel graag stoute dingen doet. Zelfbeheersing is een vereiste.

Nu even over de prijs en de concurrentie. De basisversie kost € 50.495 en gaat je zeker tot een gelukkig mens maken, en als je € 52.995 op tafel legt, krijg je de Performance. Gezien hetgeen beide auto’s bieden, zijn het allebei koopjes, vooral de Performance! De eerste ‘concurrent’ die te binnen schiet is de veel goedkopers Ford Fiesta ST die echter alleen voorwielaandrijving heeft en 60 pk op de GR Yaris tekort komt. Op de schaal pret per euro scoort hij echter ook hoog, maar niet op hetzelfde niveau als de Toyota.

Voor nagenoeg hetzelfde bedrag als de Yaris heb je ook een Focus ST met 280 pk, wat over de hele linie een meer volwassen en ook grotere auto is, echter zonder het extreme party-animal karakter van de GR Yaris. Beide Fords zijn in staat autorijden heel erg leuk te maken, maar de nieuwe held van GAZOO Racing doet dat net iets beter. Dat hij ook in staat is huishoudelijke taken te verrichten, is bij de Toyota een toevallige eigenschap, of eentje die bij de ontwikkeling een stuk verder onderaan de prioriteitenlijst bungelde dan bij beide Fords. Wat nog het meest in het voordeel van de GR Yaris spreekt, is dat het een echte homologatiespecial is, een ras dat ons fabelachtige automobielen heeft gegeven. Als je er hem over een paar jaar meeneemt naar een concours voor youngtimers, mag hem je zondermeer bij de Sierra RS 500 Cosworth, Peugeot 205 Turbo 16 en Ford RS200 parkeren. Niemand zal het wagen je weg te sturen.

TEKST TON ROKS

TOYOTA GR YARIS
MOTOR 1608 cm3 driecilinder met turbo VERMOGEN 261 pk bij 6500 min-1 KOPPEL 360 Nm tussen 3000 – 4600 min-1 TRANSMISSIE zestraps automaat, vierwielaandrijving GEWICHT 1285 kg REMMEN stalen schijven rondom, 356/297 mm, vóór geventileerd TOPSNELHEID 230 km/h (begrensd), ACCELERATIE 0 – 100 km/h 5,2 sec., 0 – 160 km/h in 12,5 sec., 0 naar 200 km/h in 21,9 sec. PRIJS € 50.495 (NL), € 36.940 (B)


Tags: , , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

De rode draad in 20 Lancia's

Volgend bericht

De Mille Miglia op Ecomaxx





Bezoekers lazen ook


Meer historie

De rode draad in 20 Lancia's

Paul van Beukering heeft recent de sleutels in ontvangst genomen van zijn twintigste Lancia, een Thesis Bicolore. Hij analyseert...

11 June 2021