Laatste nieuws

HANDTEKENINGEN VAN AUTOSPORTHELDEN – DEEL I

Reportages / 7 november 2021

Maarten Blietz bouwde in 65 jaar, van 1956 tot en met 2021 een indrukwekkende verzameling van 113 handtekeningen op van rallyrijders en coureurs, van Alan B. Fraser (nr 1) tot en met Graaf Hugo van Zuylen van Nijevelt (nr 113), van Juan Manuel Fangio tot en met Maus Gatsonides, Rob Slotemaker en Wim Loos. Zijn boekje ‘Autographs’ ging al die jaren altijd overal mee naar toe. Hij vertelt in drie delen zijn verhaal.

DEEL I: 

Met de klok mee: de winnaars en beste Nederlanders in de Rally Monte Carlo 1956, Tulpenrally 1957, SLS 1957, Le Mans 1957, Rallye van Sestrières 1957, Grand Prix van Nederland 1955, Mille Miglia 1957, Tour de France de l’Automobile 1957, Goodwood 1957, Spa 1957, Grand Prix de l’Europe (Italië) 1957 en Tour de Belgique 1957.

“In 1956, op 13-jarige leeftijd, ben ik begonnen met het bijhouden van een boekje met de handtekeningen van autosporthelden. Daarnaast heb ik een grote collectie auto(sport)boeken opgebouwd. Mijn kleine verzameling Dinky Toys van sport-, rensportwagens en Grand Prix-bolides heb ik inmiddels via Catawiki verkocht. Mijn werkzame leven bracht ik voornamelijk door als Press & PR-manager, eerst bij Alimpo/BMW (‘64-’70), daarna bij Simca/Chrysler Europe/Talbot (‘70-’81) en ten slotte weer bij BMW Nederland (‘81-2006).

Een deel van de collectie Dinky Toys en enkele boeken uit de collectie.

Dankzij de drie prachtige overwinningen van Maus Gatsonides in de Rally Monte Carlo in 1953, van Graaf Hugo van Zuylen van Nijevelt en van Hans Tak in de Tulpenrally’s in 1953 en 1955 werd ik met het autosportvirus besmet. Ook de overwinning van Stirling Moss en Denis Jenkinson in de Mille Miglia van 1955 en het mooie één-tweetje van Fangio en Moss dat jaar in de Grand Prix van Nederland maakten grote indruk, net zoals het vreselijke ongeluk in de 24 Uren van Le Mans.

De eerste verzamelperiode, 1956-1960

In december 1956 zat er bij het pakket Christmas crackers dat ons gezin jaarlijks van Engelse vrienden ontving ook een Autograph-booklet met daarin al vier handtekeningen van Engelse rallyrijders: Alan B. Fraser, George F. Faulkner, Herbert J. Harper en David R. Rawson. Het boekje bevatte niet alleen de handtekeningen, maar ook de gegevens van hun rally’s en auto’s.

Jan en zijn vader Fer Hulsker | Alan Fraser

Brief KNAC-sportsecretaris de heer J.H. van Haaren met de door mij opgevraagde lijst van winnaressen van het EK-Rally

Na ontvangst van het boekje snelde ik onmiddellijk naar de overkant van de Straatweg in Hillegersberg, waar Jan Hulsker (rallyrijder en KNAF-official) woonde. Hij nodigde mij drie jaar eerder uit om de slotraces van de Tulpenrally op Zandvoort te komen bekijken en hij heeft gezorgd voor de tweede Nederlandse handtekening in mijn boekje: (W.J.J.) Hans Tak, die met W.C. Niemöller in een Mercedes 300SL de Tulpenrally in 1955 glansrijk had gewonnen en met John Swaab in een Mercedes 220SE een prachtige 5e plaats had behaald in de Rallye Monte Carlo van 1960. Ook was hij bekend van de sportwagenraces op Zandvoort met, onder meer een Ferrari Monza.

Daarna ben ik met trein en bus naar Bussum gereisd om Henk van Zalinge te laten tekenen. In zijn werkplaats was een wonderschone Hirondelle in aanbouw. Acht jaar later volgde ik bij hem en Rob Slotemaker de rensportcursus op het circuit van Zandvoort; in een Austin Mini 7, de langzaamste auto in een veld van sportwagens. Op een zaterdag was het hele circuit in een ijsbaan veranderd, waardoor de drie Mini’s prompt op 1, 2 en 3 eindigden.

Henk van Zalinge met zijn Hirondelle

Daarna ben ik met het Hofpleintreintje naar de Rijnstraat in Den Haag gereisd, waar Fred van der Vlugt (Tulpen- en Monte Carlo Rally’s) z’n kantoor had; oprichter/hoofdredacteur van mijn toenmalige lijfblad Autovisie en ook initiator van de Auto-van-het-Jaarverkiezing (1964). Vervolgens ging ik op mijn fietsje naar Rotterdam-Overschie, waar Rob Gorris woonde, een bekend rallyrijder die later BMW-dealer Enzab in Leiden gestart is. Rob reed op Zandvoort in juni 1957 in tweede positie achter Dr. Wim Gerlach, ook in een Porsche, toen laatstgenoemde in zijn cabrio verongelukte, in de later naar hem vernoemde bocht achter de pits.

In 1966 werden Rob Slotemaker en Rob Gorris heel knap zesde in de Rallye de Monte Carlo met de BMW 1800tisa, geserviced door Maarten van Wamelen en journalist Vic Sniekers van De Tijd/Maasbode. Met een BMW 2000ti werden Rob Gorris en ik in 1967 eerste en tweede in de klasse tot twee liter én in de groep I in de Internationale KNAC Heuvelklim te Vaals. Driemaal achtereen deelname op de Camerigerberg bij Vaals leverde mij ten slotte 10 punten op voor het NK Toerwagens tot 2 liter.

Rob Gorris en Rob Slotemaker in de Rally Monte Carlo 1966. Zij werden knap 6e – Int. KNAC Heuvelklim 1967 op de Camerigerberg bij Vaals met de Witte Beer – Vredestein reclame seizoen 1967. Het ‘bewijs’.

Na een telefoongesprek mocht ik Maus Gatsonides, glorieus winnaar van de Rally Monte Carlo in 1953, mijn handtekeningenboekje opsturen. Hij heeft de voorkant van de bladzijde met zijn handtekening ook alle rally’s en races die hij ooit had gereden opgeschreven en nog 200 nationale wedstrijden. Op de achterkant staan de ongeveer 40 automerken waarmee hij al die wedstrijden had gereden. Opengeslagen bij de handtekening van Maus Gatsonides heeft het boekje enkele jaren in de Gatso-vitrine in het Louwman Museum in Den Haag gelegen. Jaren later heb ik zijn zoon Tom gevraagd om ook te tekenen; het tweede vader-zoon-team. Beiden zijn bekend van de Economy Runs met een Citroën, waarvan zij er vele wisten te winnen, en vanzelfsprekend ook van de Gatsometer voor tijdopname bij zwemwedstrijden en controle van de verkeerssnelheid.

Maus Gatsonides en Ed Pennybaker

De volgende rijder was voor mij een ‘makkie’, omdat Hans Kreisel Renault-dealer voor Rotterdam was, bij wie mijn vader zijn Renault Frégate had gekocht. Hij won in 1957 de Tulpenrally met een Renault Dauphine. In mijn straat kon ik de handtekening van Fer Hulsker Sr. ophalen, mijn eerste vader-en-zoon-koppel.

Hans Kreisel

Werner Engel, Rally Europa Meister 1955, had ik m’n boekje in 1957 opgestuurd en weer snel teruggekregen. Helaas is hij tijdens de slotraces van de Tulpenrally in 1958 om het leven gekomen in zijn Mercedes 300SL Cabrio. Hermann Stock (Mercedes Diesel, Porsche in Tulpenrally 1954) was een zakenrelatie van mijn vader en moest er natuurlijk ook in. John D. Melvin, Joseph en Philip Kat, de laatste twee ook wel bekend als The Kat Brothers, heb ik tijdens de Tulpenrally 1957 kunnen strikken. Een bijzonder, maar weinig bekend feit is dat Hans Tak en Joseph Kat derde werden in hun klasse in de Coupe des Alpes in 1954 met een Triumph TR3. Joseph vond de combinatie van de namen Kat-Tak kennelijk inspirerend genoeg om een keer samen te rijden.

Piet E. Tuinhout was een vriend van mijn ouders. Hij reed in de jaren vijftig de Tulpenrally en de Scheveningen-Luxemburg-Scheveningen Rally met een grote Humber en drie passagiers. Zij hadden veel plezier. Eén van de grootste Engelse rallyrijders is Peter Harper geweest, veelal uitkomend met auto’s van Rootes zoals de mooie Sunbeams Talbot, Alpine en Rapier. Hij won diverse keren zijn klasse in de Rally Monte Carlo, in de Coupe des Alpes en in de Mille Miglia. Die laatste zelfs met Pat Moss. Fantastisch om zijn handtekening erbij te hebben.

De Humber en rechts Peter Harper

Pat Moss en Ann Wisdom

In 1958 kon ik bij de finish van de Tulpenrally bij Huis ter Duin in Noordwijk de handtekening van Pat Moss toevoegen. Zij was vijf keer de beste rallyrijdster in het Europees kampioenschap en later algemeen winnares van de Tulpenrally (1962), met Ann Wisdom in een Mini-Cooper. Pat was de zuster van Stirling Moss en in 1963 getrouwd met Erik Carlsson. Ook Maximilian Riess (Duitsland, Alfa Giulietta Ti) en de Française Madeleine Blanchoud (Coupe des Dames Rallye Monte Carlo 1956) hebben daar hun handtekening gezet.

Als verzamelaar pak je elke kans om je collectie aan te vullen en in 1958 kon ik op een vakantie in Zwitserland een paar Zwitserse coureurs erbij krijgen: Hermy Trümpy won in zijn klasse met Bugatti, MG T Midget en Veritas, diverse bergraces en sneeuwrally’s. Peter Hirt werd Schweizermeister in 1949 met een A.F.M. In Glarus heb ik Harry Zweifel op kantoor bezocht. Hij was Schweizermeister 1957 met Cooper’s F3 en F2. Aan de linkerkant van zijn briefpapier was een lijstje met 13 prijzen afgedrukt, die hij in een tijdsperiode van 1950-1958 had gewonnen. Op de terugweg vanuit Zwitserland kon ik in Düsseldorf de handtekening kon ophalen van Toni Ulmen, Deutscher Automobil Meister 1949/50/51/52 en ook F2-kampioen, voornamelijk met Veritas-BMW.

 

 

 

 

Een bijzondere handtekening is die van Carel Godin de Beaufort, de racende jonkheer, die zijn racehobby uit eigen zak bekostigde. Hij schreef mij in augustus 1958: “Hier zie je mij zonder race-auto, zonder overall en zonder racehelm. Racefoto’s en verhalen over mijn ups-and-downs vind je toch wel in Autovisie en De Auto. Als souvenir voeg ik hierbij een Porschespeldje toe. Kareltje”. Compleet met foto en zes jaar voordat hij tijdens de training voor de Grand Prix van Duitsland op de Nürburgring in 1964 op 30-jarige leeftijd verongelukte met zijn Porsche F2.

Kareltje

Binnenkort: Deel II 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

2 x 4 = VEEL PLEZIER

Volgend bericht

Ferrari 812 Competizone, superfast aan de speed





Bezoekers lazen ook


Meer historie

2 x 4 = VEEL PLEZIER

In het jaar dat de Renault 4 zijn 60-jarige bestaan viert, vindt Nadia Segeren het hoog tijd om het charmante autootje...

5 November 2021