Laatste nieuws

Hard werken, veel plezier

Man & Machine / 23 juli 2022

Als jongste deelnemer aan deze rubriek heeft de 13-jarige Redmer de Vries al een gedetailleerd lijstje met droomauto’s in zijn hoofd. Maar voorlopig concentreert hij zich op de Westfield 1600 Sports van zijn vader.

Westfield is in 1982 opgericht door Chris Smith. Zijn eerste auto was een replica van de 1956 Lotus XI Le Mans, die hij bouwde in de garage van zijn huis in Westfield House in Engeland. Net als Caterham is het bedrijf nu gespecialiseerd in variaties op het thema ‘Lotus Seven’, die zowel compleet afgebouwd als in kitvorm geleverd worden. Het bedrijf heeft sinds de start 13.000 auto’s verkocht aan liefhebbers over de hele wereld.

“Mijn naam is Redmer de Vries en ik ben 13 jaar oud. In maart 2020 heeft mijn vader een Westfield gekocht, een auto die gebaseerd is op de Lotus Seven. Jammer genoeg hebben we er het eerst seizoen niet veel mee kunnen rijden omdat mijn vader een blessure opliep met als gevolg dat hij zijn arm twee maanden in het gips had. Na zijn herstel hebben we volop met de Westfield gereden en ook dit jaar staat er veel op de planning; ritjes in de vakanties en evenementen met de SuperSevenClub NL. Voor deze auto had mijn vader een motor maar die werd weinig gebruikt. De Westfield is de vervanger en komt wat betreft vrijheid van rijden het dichtst in de buurt. Als dagelijkse auto rijden we een Ford F-150 Harley-Davidson Edition bouwjaar 2008, waaraan we een aantal kleine dingen, zoals LED-verlichting voor en achter, hebben aangepast. Daarvoor hebben we een Nissan Patrol GR gehad.

De Westfield is een 1600 Sports uit 2008 en de viercilinder van Ford levert ongeveer 135 pk. We denken dat de topsnelheid ergens rond de 200 km/h ligt, maar dat hebben we niet uitgeprobeerd; eigenlijk is rustig rijden over landweggetjes veel leuker. We weten dat de auto van iemand is geweest die er meerdere tegelijk bij Westfield in Engeland had gekocht, met het idee ze te verhuren. Waarschijnlijk is dit nooit gebeurd, waardoor wij de auto in 2020 hebben kunnen kopen met 9000 kilometer op de teller, inmiddels is dat 15000.

Mijn vader heeft al heel lang interesse voor bijzondere, niet alledaagse auto’s en hij heeft mij ook een beetje aangestoken. Met een voorliefde voor op de Lotus Seven gebaseerde autootjes zoals de Caterham en natuurlijk de Nederlandse Donkervoort, is zijn keuze na de motor gevallen op de Westfield. Het is een goed geconstrueerde auto met fijne rijeigenschappen en, niet onbelangrijk, nog enigszins betaalbaar. Het rijden is fantastisch, tenminste als je de luxe van moderne auto’s, zoals stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, een geluidsinstallatie en dergelijke , niet zo belangrijk vindt.

We hebben de auto gekocht om te rijden, niet als sleutelproject. Natuurlijk hebben we wel een aantal dingen veranderd: de schokdempers zijn iets omhoog gezet zodat je niet bij elke verkeersdrempel aan de grond zit en er zijn betere stoelen met vierpuntsgordels gemonteerd. Ook hebben we een aantal extra tellertjes, twee 12-Volt aansluitingen en een quick-release stuur toegevoegd. Op de buitenkant wat mooie race strepen en een kleinere kentekenplaat voor en tot slot hebben we koptelefoons voor de langere ritten om het windgeruis wat tegen te gaan.

“…hij heeft geen stuurbekrachtiging en gasgeven, remmen, ontkoppelen, sturen en schakelen gaat best zwaar; het is nog echt autorijden”

Het leuke aan het hebben van deze auto zijn de vaak positieve reacties van mensen, zowel van volwassenen als kinderen. Ze vinden het een grappige auto om te zien en we maken altijd wel een praatje om uit te leggen wat het is. De Westfield is geen auto voor dagelijkse gebruik want je kan er niet veel in meenemen, hij heeft geen stuurbekrachtiging en gasgeven, remmen, ontkoppelen, sturen en schakelen gaat best zwaar; het is nog echt autorijden. Het vermogen lijkt laag met 135 pk, maar met het lage gewicht van 600 kg is het een snelle auto. We gebruiken hem vooral voor ritjes in het weekend of om een keer tussendoor met mooi weer nog even naar de winkel heen en weer te gaan. Soms ga ik ook al aan het stuur van de Westfield of de Ford zitten, voor een rondje op eigen terrein. En heel soms ga ik stiekem….

Het is tot nu toe nog de enige ‘hobby auto’, misschien komt er over een paar jaar, als we meer ruimte hebben, nog een opknappertje bij. Voor mij staat een Porsche 944 (Turbo) uit 1982-1991 hoog op mijn droom-lijstje. Je ziet deze Porsche’s niet zoveel rijden en ze waren destijds sneller en reden beter dan de 911’s. Bovendien vind ik de ‘heupen’ van de 944 heel mooi en is het complete ontwerp strak; de klapkoplampen, de achterlichten, de lijnen. Hoewel ik vooral fan van de wat oudere Porsche’s ben, zie ik ook dat de nieuwere zoals de 992 erg mooi zijn. Naast Porsche’s staan ook de Audi RS6 C6 met de Gallardo V10 en de 2020 Ford F-150 Harley-Davidson Edition op mijn verlanglijst. Helaas moet ik nog een paar jaartjes wachten tot ik mijn rijbewijs mag gaan halen. Ook wat oudere auto’s vind ik gaaf, zoals de oude BMW’s, Audi’s, Alfa’s, Aston Martins en oude Engelse auto’s zoals een Land Rover, Bentley of Rolls Royce. Voorlopig hoop ik nog een aantal jaren samen met mijn vader van de Westfield te kunnen genieten.

Man & Machine

Redmer Roef de Vries

Westfield 1600 Sports (2008)

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

456 GT in 'Swaters' blauw

Volgend bericht

Amerikaanse spieren, Italiaanse finesse





Bezoekers lazen ook


Meer historie

456 GT in 'Swaters' blauw

De Ferrari 456GT van onze eindredacteur Wil van Lierop stond in 'Swaters' blauw te glanzen op het veld van de Octane Scramble....

15 July 2022