Laatste nieuws

Heavy New Year Rally

Nieuwsberichten / Reportages / 19 januari 2020

3 – 4 januari: Markelo – Fürsten Forest (D) – Markelo

Aanwinst op de rallykalender, mits…

In het eerste weekend van 2020 stond een nieuwe historische rally gepland: de Heavy New Year Rally. Met een nieuw concept, dat we van andere Nederlandse evenementen nog niet kennen. Een vleugje van de Engelse Rally of the Tests, een snufje Belgian Westhoek Classic en een sprankje Wintertrial.

Zo’n 55 equipes, netjes verdeeld over Expert- en Sportklasse, gingen op vrijdagmiddag van start. Geen Tourklasse bij deze rally, want de organisatie had geoordeeld dat het voor beginnende deelnemers wel eens veel te zwaar zou kunnen worden. Een terechte keuze, zo bleek gaandeweg.
Gebruikelijk bij een historische rally is, dat het voornamelijk aankomt op kaartlezen om de juiste route te vinden, dat je ieder traject binnen de juiste tijd moet afleggen en dat je hooguit een paar keer geconfronteerd wordt met een regularity, die je op de seconde nauwkeurig moet rijden. Hier hadden uitzetters Peter Rovers en Remco Luksemburg, twee topnavigatoren, dat allemaal uit elkaar gehaald. Over twee dagen kregen we meer dan 20 regularities voor de kiezen, een stuk of veertien getimede trajecten en dan nog een aantal tests (in moderne taal: klassementsproeven). De juiste route vinden en dus foutloos navigeren bleef tijdens de hele rally belangrijk.

De start vanuit Markelo bracht ons via de systemen pijlen-kortste-route en ingetekende lijn naar de Duitse grens. We hadden er dan al drie regularities en een getimed traject op zitten! De hele tijdregistratie gebeurde door middel van Rallysafe, een kastje in de auto werkend op GPS. Dat werkte verre van goed. Soms zag je dat het je doorkomst bij een tijdregistratiepunt feilloos gepakt had, een andere keer moest je maar hopen dat het de juiste tijd had opgeslagen. Dat maakte de deelnemers behoorlijk onzeker.

Met nog een paar getimede trajecten en een regularity bereikten we de dinerlocatie aan de rand van het befaamde Fürsten Forest, een voormalig trainingsgebied van het Duitse leger. Daar ging het echt los! Een paar korte bol-pijltrajecten door de bagger, waar de bestuurder al zijn vaardigheden moest tonen om geen tijdstrafpunten op te lopen en de navigator razendsnel aanwijzingen moest geven om de kort op elkaar volgende afslagen niet voorbij te rijden. Na het avontuur in het donkere bos volgden nog een paar pittige trajecten, waarna de deelnemers kort voor middernacht in Bramsche aankwamen voor de overnachting. Na wat napraten over de eerste dag bij een toast op het nieuwe jaar zochten we ons bed op.

Dag 2 voerde ons terug naar Fürsten Forest waar nog een paar stevige tests op het programma stonden. De bogeytijd was gezet door medeorganisator Erwin Doctor, doorgewinterd rallyrijder. Elke seconde langzamer dan hij kostte je strafpunten. Ga er maar aan staan! Direct na het verlaten van Fürsten Forest volgde een tijdsectie, waarbij we bij de start een aangepast kaartfragment ontvingen. Daarin kregen we te maken met een paar omrijdingen, die we op de oorspronkelijke kaart niet gepland hadden. En waar sloot de route weer aan op de oorspronkelijke kaart? Zelfs sommige toppers raakten het spoor hier geheel bijster en verloren veel tijd. Richting lunch in Schüttorf van hetzelfde laken een pak: tijdsecties en regularities.

Vervolgens trok de karavaan op naar Nederland, waar nog wat trajecten met de systemen pijlen-kortste/punten-één-na-kortste-route, pijlen met barricades en kompaspunten wachtten. En nog een handvol regularities. Via De Lutte, Denekamp, Almelo, Luttenberg, Nieuw-Heeten en Holten kwamen we weer in de buurt van Markelo. Inmiddels was het al weer een paar uur donker. De rally werd afgesloten met een laatste test op het zandwinningsterrein Domelaar, waar de bestuurders zich voor de laatste keer konden uitleven.
Algemeen gevoel na de finish: de rally maakte zijn naam (Heavy) volledig waar. Het was een uitputtingsslag!

Was er dan niets aan te merken? Dat wel, een nieuw evenement vertoont altijd wel wat kinderziektes. Het Rallysafe systeem werkte verre van feilloos, met als gevolg dat er twee weken na dato alsnog een herziene uitslag gepubliceerd werd. En zo veel regularities met steeds wisselende snelheden (soms zat ik met drie verschillende tabellen voor mijn neus met daarnaast nog de wedstrijdkaart – om gek van te worden!) vind ik een beetje veel van het goede. Maar verdient de Heavy New Year Rally een vaste plaats op de rallykalender? Wat mij betreft: jazeker! Hij zat kaartleestechnisch uitstekend in elkaar en de verschillende soorten trajecten zorgden er enerzijds voor dat je van start tot finish alert moest blijven en geen seconde achterover kon gaan leunen, maar ook dat je niet de hele dag achtervolgd werd door tijdsdruk. En Rallysafe is leuk voor snelheidsrally’s, maar niet voor historische rally’s. Niet meer gebruiken, dus!

UITSLAGEN

Expertklasse

  1. Kurt Vanderspinnen / Bjorn Vanoverschelde (Alfa Romeo Giulietta Sprint) 1773 strafpunten
  2. Hank Melse / Bart den Hartog (Porsche 911) – 2883
  3. Alexander Leurs / Peter van Hoof (Opel Ascona) – 2966

Sportklasse

  1. Ferry Flinterman / Joost van de Klashorst (Saab 96) – 3941 strafpunten
  2. Laurens van der Velde / Jenny van de Boel (Ford Escort MK1) 5148
  3. Egbert van Goudzwaard / Jolanda Stevens (Volvo 142) 5388

TEKST Fred Hak // FOTO’S Niko Bloemendal


Tags: , , , , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Interclassics Maastricht 2020

Volgend bericht

Volvo P1800 S 'Volvoville' (1966)





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Interclassics Maastricht 2020

De 27e editie van InterClassics in Maastricht heeft als thema ‘Forgotten Classics: Epic designs from the past’. Deze...

19 January 2020

Webdevelopment Passionate Bastards