Laatste nieuws

Het bedwingen van de Nürburgring

Reportages / 23 september 2021

De Nürburgring is een waar bedevaartsoord voor auto- en motorliefhebbers. Vanaf 25 euro per ronde kan iedere amateur op de Ring de uitdaging aangaan. Martijn Goedhart heeft inmiddels de smaak te pakken.   

De ‘groene hel’ heeft altijd tot mijn verbeelding gesproken; een circuit van bijna 100 jaar oud, ruim 20 kilometer lang met 73 bochten en waanzinnige hoogteverschillen. De eerste keer dat ik er gereden heb is zo’n tien jaar geleden, als onderdeel van een ‘pakketaanbieding’, in een gestripte Audi TT. Van die ronde herinner ik me bijzonder weinig, behalve heel veel richting aangeven naar rechts; het circuit is officieel ‘openbare weg’, dus de langzaamste weggebruikers houden rechts, zelfs op in een bocht.

Deze zomer ben ik met een paar vrienden naar de Eifel gereden om een paar ronden te rijden. Mijn vrienden reden in een circuitauto pur sang, een Lotus Exige Clubracer. Voor mij was het de ideale gelegenheid om ook mijn Renault Mégane RS (zie Octane Auto’s Mégane RS) eens goed aan de tand te voelen. De administratie is heel modern want je kunt via de website (www.nuerburgring.de) een account aanmaken en je krediet opwaarderen. Met een QR-code op je smartphone kun je de poortjes openen. Het is ook mogelijk om een ouderwets pasje thuisgestuurd te krijgen en dat werkt in de regen beter dan de QR-code. Als de poortjes eenmaal opengaan, sta je er alleen voor. Het behoeft geen uitleg dat de auto’s die je rond de ingang van het circuit kan spotten een attractie op zichzelf zijn.

Voor mij bleek dat het rijden op de Ring niet te vergelijken is met de vele rondjes die ik op de Playstation had afgelegd; niets was herkenbaar en vooruitkijken lukte bijna niet, want de linkerbuitenspiegel vroeg steeds mijn volledige aandacht. Maar tijdens mijn tweede ronde kwam er al wat meer herkenning en het lange rechte stuk voelde als een overwinning, een soort ereronde totdat je weer de hel induikt. Na twee rondjes met een rondetijd van ongeveer een minuut of tien was ik toe aan een broodje bratwurst en een koel drankje. Met een tevreden gevoel over de bescheiden eerste prestaties.

Al vrij snel daarna gingen we weer, maar dit keer had ik via een van de vele lokale bedrijven een instructeur geboekt, een expert die met je meerijdt in je eigen auto. De stijl per instructeur verschilde, maar ze hebben een ding gemeen: ze kennen het circuit als hun broekzak. De instructeur gaf mij heel nuttige tips, zoals gas geven waar ik intuïtief voelde dat ik moest remmen en insturen terwijl ik de bocht nog niet kon zien. Heel spannend, maar met een instructeur voelde ik me veel zekerder, vooral met opmerkingen zoals ‘the next three corners are flat out lefts’; en waag het dan niet om te liften! Ook rempunten en mikpunten om in te sturen bleken uitermate nuttig en zorgden ervoor dat ik met meer durf en bravoure de rondjes durfde af te werken.

Voor mij voelt het bedwingen van de Ring inmiddels als een levensmissie. Mijn uitdaging zit in het feit dat het vanzelfsprekend is dat ik door GT3’s en GT4’s om de oren wordt  gereden, maar het zit me dwars dat zelfs, kennelijk meer bedreven, chauffeurs met minder pk’s onder de rechtervoet mij voorbijgingen. Het kost tijd, maar vooral respect om me thuis te voelen op de Ring. De Mégane RS is een geweldige auto die zonder speciale afstelling of aanpassingen al heel goed voelt op het circuit. Niet zo ‘hard core’ als de Lotus, maar hij biedt zeker een grote dosis rijplezier.

Over een maand gaat de slagboom weer open voor weer wat rondjes en hopelijk leiden mijn ervaring en zekerheid dan tot verbeterde prestaties. De Ring begint een verslaving te worden en mocht je het als autoliefhebber nog niet ervaren hebben, dan is het zeker een aanrader!

Martijn Goedhart


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Hommage aan de Ferrari 308

Volgend bericht

Octane 054 ligt nu in de winkels......





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Hommage aan de Ferrari 308

Gianluca Maggiore ziet zijn restomod Project M als een eerbetoon aan de Ferrari 308. De introductie van de auto had onlangs...

22 September 2021