Laatste nieuws

Het effect van de LightMobile was fenomenaal

Alle columns / Matthijs van Dijk / 7 december 2018

Het was voor mij de eerste keer West-Coast en de tweede keer USA. We reden van Klamath Falls (Oregon) naar San Francisco. De zon scheen op zijn felst. Het was warm. De natuur van Chasta County is niet echt overweldigend maar indrukwekkend genoeg. Zo halverwege de reis veranderde langzaam de scenery, maar niet het landschap. Een unheimisch gevoel maakte zich van me meester. Er leek een waas over heuvels en bergen uitgespreid. Eerder gemakkelijk te onderscheiden details in het landschap waren nu blurry. Het licht veranderde ook. Het leek alsof het landschap werd aangelicht door het oranje schijnsel van straatlantaarns – op klaarlichte dag. Het deed me denken aan de eerste kleurenfoto’s van Mars, die als groot nieuws op het journaal getoond werden. Dit was toch anders. Het monochromatische licht van lantaarns maakt alles tot een oranje soep, maar aan deze interstate waren de witte letters op de groene borden nog steeds wit – bijna witter dan wit. ‘Redding 10 miles’, een kraakheldere witte tekst in een oranje surrealistische wereld, het was alsof we in een space-ship zaten. We zochten de zon, en vonden haar, ze was niet meer dan een oranjerode cirkel tegen een zwartgrijze achtergrond. Regenwolken? Nee, rook. We ontdekten rechts in de verte ook vlammen – torenhoge. ‘Forest Fire!’ riep mijn vriendin. De bosbrand bij Carr bleek een van de grootste uit de geschiedenis van Californië te zijn en strekte zich uit over ongeveer 400 vierkante kilometers, éénderde van de provincie Utrecht. Dergelijke branden creëren een eigen microklimaat. Door de hitte ontstaan luchtstromen zo sterk als tornado’s, waardoor ontembare vuurvortexen ontstaan en alles in de hens zetten. Meer dan 1000 woningen zijn verwoest. Wat de oorzaak was van deze uit Firenado’s bestaande hel? Een auto met pech. Ik dacht nog: ‘Toch geen Tesla die in de fik is gevlogen? Dat overleven ze dan niet.” Nee, het was een auto die lekke band had gekregen. De velg op het asfalt had vonken veroorzaakt die het kurkdroge bos deden ontbranden.

Ik wilde deze vakantie niet nadenken over auto’s, maar het was dus onvermijdelijk. Schuilt achter elk verhaal een auto? Achter elke auto schuilt in ieder geval een verhaal. “Hee, eigenlijk heb ik er nog niet veel gezien”, zei ik bij het inhalen van een Tesla Model 3 net voor de Californische grens. In Tesla-Country zijn de 3’s nog op één hand te tellen. Begin vorig jaar liepen het aantal geproduceerde Leafs en Tesla’s (alle modellen samen) nog gelijk met elkaar op: 300.000 stuks. Mensen geloven in beloften klaarblijkelijk. De waarde van Tesla is veel meer dan Nissan, en het is stuivertje wisselen, met GM om plaats 1. Mind boggling. Nog nooit eerder rolden er zoveel Tesla’s van de band. Misschien krijgt onze verlichte wereldverbeteraar eindelijk gelijk en gaat de 3 het succes worden dat Tesla uit de rode cijfers haalt en van een belofte tot een American Dream maakt. Een symbool voor anderen om in een beter Amerika te investeren.

We werden in San Francisco door kunstenaar Eric Staller uitgenodigd om een trip te maken met zijn LightMobile, de eerste uit zijn serie urban-ufo’s. Dat beloofde wat. Hij zou ons oppikken. het moest wel donker zijn. We stonden te wachten toen we in de verte een soort knipperende lichtbal zagen aankomen. Dichterbij kon ik zien dat het een oude kever was, nog met de kleine achterlichten. Maar helemaal vol met lampjes. Het dak, de deuren, spatborden, kofferklep en motorkap waren doorboord met fittingen, in een grit van 5 bij 5 cm of zo, met lampjes er ingedraaid. Deze lampjes werden aangestuurd door een centrale regeleenheid welke destijds, begin jaren ‘80, op de kermis en in de theaterindustrie gebruikt werd. Allemaal techniek van nog voor het computertijdperk waarmee allerlei verschillende knipperende lichtpatronen te genereren zijn. Gewoon knipperen, of dwarsstrepen die van achter naar voren over de auto heenlopen (of andersom), of patronen die het vorm-thema extra benadrukken, als een soort onzichtbare handen die de welvingen en rondingen van de auto strelen. De urban-ufo bleek een lichtvoetige cabaretier. Het was een fantastisch gezicht en zo ontwapenend. Het tegenovergestelde van hetgeen de laatste 20 jaar in automotive design usance is. Dat elke auto alleen nog maar boze en agressieve bekken trekt. ‘Stap maar in’. Het effect van de LightMobile op mensen in de straat was fenomenaal. Ik heb nog nooit zoveel positieve reacties gezien op een auto. Iedereen wilde ermee op de foto. De auto is eigenlijk illegaal, maar de politie kan ook alleen maar glimlachen. Eric maakte er die avond een echte performance van. Hij kent de plekken in de stad waar je gemakkelijk even kan stoppen en waar veel mensen zijn die een goed uitzicht hebben op de straat. “Wacht maar, het duurt een paar seconden, maar als ze ons eenmaal gezien hebben …” Lachende mensen overal. Ik lachte terug. Als inzittende is het je taak om erin mee te gaan. Alles is goed, de wereld is goed, alle mensen zijn lief, ik hou van jou. En ik zong luidkeels in mijn hoofd:

I believe in love… I’ll believe in anything
That’s going to get me what I want and get me off my knees
And then we’ll burn your house down
Don’t it feel so good?
There’s a forest fire every time we get together

(Forest Fire van Lloyd Cole and the Commotions)

MATTHIJS VAN DIJK
Matthijs van Dijk is professor Mobility Design aan de TU Delft, professor Strategic Design aan de NTNU in Noorwegen en is directeur van het consultancybureau Reframing Studio in Amsterdam, zusterbedrijf van Gran Studio in Turijn. Hij heeft ondermeer een Rover P6 en een 3500 Vitesse, een Alpine Renault A310 V6 en een Voxan Café Racer.


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

In malse billen prikken

Volgend bericht

Ik stelde me voor een luchtdeeltje te zijn dat door de diffuser wordt uitgespuwd




Uitgelicht

In malse billen prikken

Niet alleen de Maserati Ghibli, maar ook de Levante heeft een update gekregen. Het is even wennen geweest, een SUV van Maserati,...

5 December 2018

Webdevelopment Passionate Bastards