Laatste nieuws

Historic Motoring Awards 2019

Nieuwsberichten / 3 november 2019

Het Engelse Octane Magazine, ons zustermagazine, organiseert jaarlijks de Historic Motoring Awards. Een vakkundige jury, waarin ook Ton Roks een plek heeft, beoordeelt en eert verschillende aspecten van de klassieke- en sportautowereld van het afgelopen jaar in 18 verschillende categorieën. Naast de jurybeoordelingen hebben ook de lezers van Octane hun stem uitgebracht voor de ‘Car of the Year’-award.

Het feit dat veel van de juryleden vertelden dat, in deze negende editie, hun taak nog nooit zo moeilijk was geweest, spreekt boekdelen over niet alleen de conditie van de klassieke autobranche, maar ook de variëteit daarin. Dit geeft aan dat de prijswinnaars slechts een kleine selectie vormen van een wereldwijde hobby, waar miljoenen mensen van genieten en die duidelijk floreert in vrijwel alle opzichten. Robert Coucher, International Editor van Octane Magazine UK omschrijft het als volgt: “Of het nu evenementen of restauraties zijn, de klassieke autowereld is groter en van een hogere kwaliteit dan ooit tevoren, en ik weet zeker dat u het ermee eens zult zijn dat de inspirerende verhalen van de winnaars deze kwaliteit duidelijk onderstrepen.”

Een greep uit de winnaars van dit jaar:

Car of the year:

1939 Bugatti Type 59/50B

Deze Bugatti, eigendom van de Cité de L’Automobile in Mulhouse, heeft dit jaar het museum verlaten om voor een tweede keer deel te nemen aan de Prescott Hillclimb. Jean-Pierre Wimille reed de auto, met 4,7 liter, type 50B, 8 cilinder motor, ooit bij de eerste Prescott International Hillclimb, georganiseerd door de Bugatti Owners’ Club.

 

Bespoke car of the year:

Aston Martin DB4 GT Zagato Continuation

Voor lezers van Octane is dit een auto die onlangs nog de volle aandacht kreeg in ons magazine en daarmee natuurlijk een terechte winnaar.

 

Performance car of the year:

Porsche Cayman GT4

Nadat vorige keer in deze categorie de Alpine A110 met afstand de winnaar was, geldt dit jaar hetzelfde voor de Cayman. Indrukwekkend, ook gezien de tegenstanders: Ford Mustang Bullet, McLaren GT, Ferrari F8 Tributo en Aston Martin AMR Vantage.

 

Restoration of the year:

Bizzarrini 5300GT Strada (Thornley Kelham).

De restauratie van een aluminium huid over een stalen frame is moeilijk en kost in de regel tussen de 4500-6000 uur. Deze restauratie ging zelfs ver over dit aantal uren heen. Resultaat: deelname aan het concours van Hampton Court Palace 2018 en de eerste plek in deze categorie.

 

Museum of the year:

Het Bugatti Trust Museum.

Gelegen aan de voet van de Prescott Hillclimb in Engeland. De kleine vaste tentoonstelling en het archief met meer dan 27000 tekeningen en 10000 foto’s is het hele jaar geopend voor publiek.

 

Heritage Collection of the year:

De ROFGO Collection.

Een collectie van auto’s in de bekende blauw-oranje Gulf kleuren: McLaren F1, Porsche 908, Ford GT40, Formula Ford en Mirage GR8.

 

Motorsport event of the year:

Peking to Paris Challenge

 

Motoring event of the year:

Rétromobile Paris

 

Concours of the year:

Pebble Beach Concours d’Elegance

 

Club of the year:

Bentley Drivers Club

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tags: , , , , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Nieuwe glans voor Daf in Eindhoven

Volgend bericht

Een nachtje doorhalen





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Nieuwe glans voor Daf in Eindhoven

Op de plek waar Hub en Wim van Doorne op 1 april 1928 een kleine constructiewerkplaats zijn begonnen staat nu het vernieuwde...

31 October 2019

Webdevelopment Passionate Bastards