Laatste nieuws

Hommage aan de Lotus Type 62

Nieuwsberichten / 3 januari 2022

Een wedergeboren racer van Lotus, gebouwd met instemming – en onderdelen – van Lotus. Door Radford, een wedergeboren firma en een samenwerking van Ant Anstead, Jenson Button en ontwerper Mark Stubbs.

De Lotus werd vorig jaar onthuld in Californië, in de kleuren van Gold Leaf, en hij draagt de naam 62-2, duidend op een weinig bekende raceauto van Lotus, de 62, waarvan hij een eerbetoon is. Lotus heeft slechts twee van deze Groep 6-prototypes gebouwd in 1969. De Type 62 was een evolutie van de Europa en Type 47 racer, echter met een spaceframe van buizen in plaats van het gebruikelijke ruggengraatchassis van Lotus. De fabriek is na één seizoen gestopt met de 62 en heeft er een verkocht aan de jazzmuzikant Chris Barber, waarna er privé mee is geracet.

Van de nieuwe 62-2, die met volledige medewerking van Lotus gebouwd wordt, zullen slechts 62 stuks gemaakt worden. Voor het chassis zal een gemodificeerde aluminium ‘kuip’ van Lotus gebruikt worden, de carrosserie zal van koolstofvezel gemaakt worden, en de motor zal de 3,5-liter V6 met compressor zijn van de Exige. Wat de transmissie betreft kan er gekozen worden tussen een zestraps handbak of een zeventraps DCT-automaat.

Er wordt een gewicht onder de ton beloofd. Reken op een vermogen van 430 pk en 600 pk voor de nog te onthullen JPS-versie. De auto’s worden gebouwd door het ‘herboren’ Radford, een bedrijf dat geïnspireerd is door de Londense koetswerkbouwer Radford & Co die in de jaren ’60 speciale Mini’s en Aston Martin shooting brakes vervaardigde. De leiding is in handen van Mark Stubbs, Jenson Button, de ‘Wheeler Dealers’ tv-presentator Ant Anstead en een zakelijk adviseur.

Ontwerper Mark Stubbs: “Het is een fikse uitdaging geweest om deze hommage te creëren, want niets is precies hetzelfde als de originele 62. De wielen zijn groter, de overhangen zijn langer en de positie van de cockpit en de motor zijn anders. Maar we zijn erin geslaagd de essentie van de Type 62 in onze 62-2 te vatten, daarvan ben ik overtuigd.” Jenson Button, de F1-wereldkampioen van 2009, heeft het chassis afgestemd. Hij voegt eraan toe: “De Type 62-2 weegt minder dan 1000 kilo, dat is extreem weinig in vergelijking met hedendaagse sportwagens. Door het lage zwaartepunt ligt hij als een raceauto op de weg, en zo reageert hij ook. Maar hij is soepel en vergevingsgezind op de openbare weg.”


Tags: , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Ongelimiteerd plezier

Volgend bericht

Renaults & Alpines: Oud ontmoet Nieuw





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Ongelimiteerd plezier

Na een aflevering van Top Gear waarin Richard Hammond zichtbaar veel plezier beleefde met een Fiat Barchetta wist Cas-Jan...

31 December 2021