Laatste nieuws

Honda NSX (1991)

Octane Auto's / 21 maart 2020

‘Yume no chikara’ is Japans voor ‘The power of dreams’, een door Honda gebruikte reclameslogan. Bart Theys heeft zijn droomauto, een Honda NSX, voorzien van een kenteken met dat ‘YUME’ erop.  

“Ruim dertig jaar geleden boekte Honda het ene succes na het andere in de Formule 1. Om de klanten van Honda van die opgedane kennis en ontwikkelingen te laten profiteren, gaf het een groepje ingenieurs onder leiding van Shigeru Uehara de opdracht een hypercar te ontwerpen. De projectnaam was ‘New Sportscar eXperimental’. Het groepje begon met een blank vel en bedacht  al snel dat het project anders aangepakt moest worden ten opzichte van de concurrentie. Mede om aan de strenge Japanse regelgeving te voldoen pasten ze een relatief kleine motor toe en kozen voor een chassis, ophanging en carrosserie uit aluminium. De geboekte gewichtsbesparing maakte het mogelijk om het ontwerp, de Honda NSX, uit te rusten met de nodige luxe zoals airconditioning en elektrisch bedienbare stoelen. De NSX werd in 1991 geïntroduceerd, met een in het midden gemonteerde 3.0i V6, als betrouwbare uitdager van de V8 Ferrari’s.”

“In mijn zoektocht naar een pure en ongeschonden NSX kwam ik er al snel achter dat het aanbod redelijk schaars was. Veel van de 1400 in Europa verkochte exemplaren zijn op het circuit gesneuveld of ten prooi gevallen aan tuning-fanaten die er turbo’s en wide body kits op hebben gezet. Er zijn drie jaar voorbij gegaan totdat ik toevallig bij Lex Classics een ‘pure’ NSX te koop zag staan. De auto stond op flat 15”-16” velgen en is in 2007 vanuit Zwitserland naar Nederland geïmporteerd met slechts 3.700 km op de teller. De Nederlandse collectioneur, een echte Honda purist, had besloten om zijn verzameling af te bouwen. De NSX werd, samen met andere Honda toppers zoals een Integra-R, Accord-R, S2000 en S800, te koop aangeboden. De kilometerstand van de NSX was toen  9820.”

“Na een uitvoerige controle ter plaatse konden wij de Honda op alle punten goedkeuren. Het koopcontract werd gesloten en ik was de gelukkige bezitter van een uitzonderlijk mooie NSX! Na de aflevering is de NSX  voorzien van een nieuwe distributieriem en hebben we een uitvoerige onderhoudsbeurt uitgevoerd. Het chassis en ophanging zijn minuscuul tot in het kleinste hoekje gereinigd, waar nodig zelfs met een tandenborstel. Vervolgens heb ik de auto ingevoerd in België en laten taxeren en inschrijven.”

“In België bestaat de mogelijkheid om een gepersonaliseerde nummerplaat aan te schaffen. Na lang wikken en wegen heb ik besloten om te kiezen voor de letters ‘YUME’, een term met een diepe betekenis voor Honda en voor de NSX. Yume is Japans voor ‘droom’. De reclameslogan van Honda in die tijd was ‘The power of dreams, vrij vertaald ‘Yume No Chikara’. In de communicatie rond de NSX werd dit getransformeerd naar ‘Our dreams come true’. Mijn droom heeft nog een extra dimensie gekregen toen ik in 2009, tijdens een Europese meeting ter ere van het tienjarige bestaan van de S2000 in Italië, het radiopaneel uit mijn S2000 persoonlijk kon laten signeren door Shigeru Uehara. Hij was ook de projectleider voor de S2000, dus dat verklaarde zijn aanwezigheid.”

“In 2016 had Lionel Lucas, de schrijver van het boek ‘Road to the red zone’  over de geschiedenis van de Honda Type-R, het plan opgevat om een tweede boek te schrijven over de sportiefste Honda’s en hun geschiedenis. Naast zijn wens om een grote fotoreportage van mijn NSX te maken voor het boek, wilde hij ook een interview met Uehara San, dé godfather van de meest sportieve Honda’s. Dat spoor leek echter dood te lopen maar via mijn relaties in Italië is het mij uiteindelijk gelukt om een interview te regelen voor Lionel. Als tegenprestatie heeft hij het afdekkapje van de asbak uit mijn NSX meegenomen naar Japan zodat ik ook daarop een handtekening kon krijgen. Door deze handtekening met het Japanse Yume karakter ernaast is mijn NSX nu helemaal af.”

“Het leek mij leuk om de kilometerstand 10.000 niet op een doordeweekse dag rijdend naar de supermarkt te bereiken. In 2018 besloot Honda om, vijfentwintig jaar na de pole position tijdens de ‘24 Uren van Spa’ om de nieuwe NSX in te zetten tijdens deze editie van de race. Ze nodigden NSX-eigenaren uit om deel te nemen aan dit evenement met als hoogtepunt een parade lap op het circuit, enkele uren voor de start van de wedstrijd. Om de tienduizendste kilometer daadwerkelijk op het circuit te bereiken had ik de NSX op een trailer naar Spa gebracht. Op de zaterdagmorgen reden we in een groep van ongeveer vijftig NSX-en bij La Source, met nog 1700 meter te gaan het circuit op. Ik weet nog heel goed dat ik met het oog op de teller Eau Rouge nam om daarna de klim van Raidillon te beginnen, waar bij het begin van Camel Straight de teller het vijfde rolletje voor het eerst in beweging zette. De 10.000 kilometer was een feit.”

“De NSX biedt comfortabele rijeigenschappen en veel luxe voor een sportauto uit die tijd. Rustig over de snelweg rijden en zelfs stadsverkeer doet de stille V6 motor in lage toeren en zonder sputteren. Met de VTEC-motor rond de 5.800 toeren komt er een mooi sonoor geluid uit de uitlaat en komt het koppel pas echt naar boven. Af en toe word ik dan op de vingers getikt als ik te vroeg op het gas ga.”

“Het is nu bijna dertig jaar geleden dat de eerste NSX werd afgeleverd. Het is nu een echte klassieker geworden en daarmee een graag geziene verschijning op evenementen. Mensen nemen foto’s, steken duimen omhoog en misschien zullen ze daarmee ook nog even aan Ayrton Senna denken, die in de pre-productiefase aan de wegligging van deze sportieve Honda heeft bijgedragen. Mijn NSX is één dag later geproduceerd en één dag vroeger is ingeschreven dan de rode NSX van Senna die hij in Portugal reed. Er zit een verschil op van zes nummers in het chassisnummer. Om eerlijk te zijn heb ik er nog niet heel veel mee gereden in drie jaar tijd. De NSX koester ik als mijn droomauto in mijn kleine Honda-collectie. Ik kan er even hard van genieten door ernaar te kijken of te kuisen, dan er mee te rijden.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Honda NSX (1991)

Bart Theys

(Een deel van de beelden is gemaakt door Dennis Noten)


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Honderd  jaar Jinba Ittai

Volgend bericht

BUILD TOUGH: Ford F150 Raptor





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Honderd  jaar Jinba Ittai

De eerste echte personenauto van Mazda dateert van 1960, maar toch viert het merk dit jaar zijn honderdjarige bestaan....

19 March 2020