Laatste nieuws

Honderd  jaar Jinba Ittai

Nieuwsberichten / 19 maart 2020

De eerste echte personenauto van Mazda dateert van 1960, maar toch viert het merk dit jaar zijn honderdjarige bestaan. Vanaf de start in 1920, als fabrikant van kurk in Hiroshima, is Mazda uitgegroeid tot wereldwijde autoproducent.

De eerste auto die Mazda produceerde was een vrachtwagentje op drie wielen, de Mazda-Go, geïntroduceerd in 1931. De daaropvolgende tijd was Mazda vooral een fabrikant van vrachtwagens en lichte bedrijfsauto’s.

De eerste personenauto, de Mazda R360, kwam in 1960 op de markt voor een prijs rond de 800 dollar. Het was meteen een groot succes in het Japanse segment van kei cars, autootjes met maximale afmetingen van 3 x 1,2 meter. De topsnelheid was 90 km/h en het lage gewicht van 380 kg werd niet alleen door de geringe afmetingen bereikt, maar ook door het toepassen van gewicht besparende onderdelen zoals een achterruit van plexiglas.

Volgens Mazda  laat de eigen geschiedenis interessante mijlpalen zien. Vanzelfsprekend is men er trots op dat, nu 50 jaar geleden, de innovatieve  Wankel-motor door Mazda is vercommercialiseerd – dat vanaf de introductie van de Cosmo Sport 110S. Deze ontwikkeling kwam voort uit een licentieovereenkomst met het Duitse NSU. Waar NSU niet succesvol was  met deze techniek (toegepast in de Ro80), lukte het Mazda wel om uiteindelijk meer dan twee miljoen auto’s met een Wankel-motor te verkopen. In 1991 was Mazda het eerste Aziatische merk dat de 24 Uren van Le Mans wist te winnen, met de door een Wankel-motor aangedreven 787B.

Het introduceren van een betrouwbare roadster, geïnspireerd door de Lotus Elan, bleek ook een goede zet. De Mazda MX-5 is ‘s werelds bestverkopende roadster met meer dan een miljoen verkochte exemplaren sinds 1989.

Dit jaar introduceert Mazda zijn eerste volledig elektrische auto, de MX-30. Als connectie naar het verleden is in het interieur milieuvriendelijk kurk toegepast. Volgens president en CEO Akira Marumoto zijn ‘Jinba Ittai’, de verbinding tussen auto en rijder, en de ‘Kodo – Soul of Motion’ ontwerpstijl taal nog steeds de basis waarop Mazda nog vele jaren innovatieve auto’s zal blijven produceren.

 

 


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Escort RS2000 (1973), Cortina GT (1965), Transit (1970)

Volgend bericht

Honda NSX (1991)





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Escort RS2000 (1973), Cortina GT (1965), Transit (1970)

Het Ford-virus waarmee Triny van Rooij uit Veghel behept is, heeft ertoe geleid dat hij inmiddels drie klassieke Fords tot in de puntjes...

15 March 2020