Laatste nieuws

Hybriden van Renault, het heeft even geduurd

Nieuwe auto's / 9 juli 2020
Renault had relatief snel drie volelektrische auto’s in zijn showrooms staan – de Zoe, Twingo Z.E. en Kangoo Z.E. – maar met hybriden heeft het zijn klanten lang laten wachten. Nu zijn ze er echter, drie stuks tegelijkertijd, hybride versies van de Clio, Captur en Mégane. Overtuigend goede zelfs.

De reden waarom Renault zo lang op zich heeft laten wachten met hybriden is dat het met drie modellen tegelijkertijd op de markt wilde komen, zodat de kopers meteen behoorlijk wat keuze zouden hebben. Dat is althans de officiële lezing van de fabriek. Er komen nog meer hybride-versies aan, onder meer van de Talisman, en in 2022 moet het totale aantal op 22 staan.

De drie nieuwkomers in de showrooms heten voluit Clio E-TECH Hybrid 140, Captur E-TECH Plug-In Hybrid 160 en Mégane E-TECH Plug-In Hybrid 160. Daarmee is meteen duidelijk wat voor vlees we in de kuip hebben en wat de vermogens zijn waarmee ze aan de start komen. De Clio is een ‘gewone’ hybride, de Captur en Mégane zijn Plug-In hybriden, wat betekent dat ze twee vulopeningen hebben, een om benzine te tanken en een om het accupakket op te laden. Dat laatste hoeft niet, maar het kan wel, en je wordt daarvoor beloond met een elektrische actieradius van 50 kilometer of meer. Een mooie start van de dag, want het betekent in veel gevallen dat je naar je werk kunt rijden zonder dat de benzinemotor hoeft aan te springen. Je kunt zonder probleem de snelweg op, want zowel de Captur als de Mégane heeft een elektrische topsnelheid van 135 km/h.

De Mégane is te bemachtigen voor een prijs vanaf € 33.090, de Captur vanaf € 33.290 en de Clio vanaf € 22.990. Om de Nederlandse pers corona-proof met de nieuwkomers te laten kennismaken, had Renault NL een paar vrachtwagens vol naar het hoofdkantoor laten komen, inclusief een klein legertje Fransen met mondkapjes, die de nieuwe Renaults niet alleen oplaadden maar ook zorgvuldig het interieur schoonmaakten alvorens een nieuwe testpiloot aan boord te laten. Rondom Schiphol-Rijk waren meerdere testroutes uitgezet van 50 minuten.

Speciaal voor de nieuwe hybriden heeft Renault een modulaire elektrische aandrijflijn ontwikkeld (E-TECH) die met 150 patenten is beschermd en gemakkelijk in Renaults nieuwe platform past. Bij alle drie de nieuwkomers wordt de benzinemotor – een aangepaste 1,6-liter – bijgestaan door twee elektromotoren, waarvan een de aandrijving voor zijn rekening neemt (de primaire) en een andere (de secundaire) als starter opereert en de bediening van de koppelingsloze automatische versnellingsbak voor zijn rekening neemt. Een elektronisch brein zorgt ervoor dat alle systemen onmerkbaar samenwerken en het elektrisch voortbewegen continu wordt geoptimaliseerd.

De Clio E-TECH Hybrid heeft een batterij van 1,2 kWh aan boord en als stadsauto zou hij daarmee 80% van de ritten volledig elektrisch kunnen afleggen, zegt Renault. Ten opzichte van een conventionele Clio zou de hybrideversie bovendien 40% zuiniger zijn. Zoals Renault’s andere hybriden gaat de Clio elektrisch uit de startblokken en als je het gaspedaal loslaat wordt de bewegingsenergie van de auto gebruikt om de batterij te laden. De invloed daarvan op het remgedrag is zo gering dat de Clio aanvoelt als een ‘gewone’ auto. Je kunt overigens ook voor sterker remgedrag – en daarmee sterker regenereren – kiezen door de automatische transmissie in stand B (voor Brake) te zetten. Met enige oefening kun je dan zodanig rijden dat het rempedaal niet of nauwelijks wordt beroerd. De Clio E-TECH heeft een systeemvermogen van 140 pk, dat bereikt wordt als de primaire elektromotor en de benzinemotor tegelijkertijd voor je aan het werk zijn. Hij levert dan een tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h in 6,9 seconden. Met alleen de electromotor kun je een snelheid van 70 tot 75 km/h halen, meer dan voldoende in een stedelijke omgeving, al zou 80 tot 85 km/h beter zijn geweest voor ringwegen en dergelijke met een hogere limiet. Het extra aandrijfsysteem voegt 80 kilo toe aan het gewicht van de Clio en daar voel je in de praktijk weinig tot niets van.

Een speciale display in het dashboard zorgt ervoor dat je precies kunt zien hoe de aandrijfsystemen voor je aan het werk zijn. Bij de Captur en Mégane is dat overigens duidelijker te zien en beter te volgen. Bijzonder van het E-TECH systeem is dat de benzinemotor tijdens het rijden niet alleen gebruikt wordt om de auto voort te bewegen maar ook om de batterij op te laden – het systeem doet dat zodanig dat de efficiëntie van de verbrandingsmotor optimaal wordt benut. In de display is goed te zien wanneer dat proces plaatsheeft.

In de Captur en Mégane functioneert het totale aandrijfsysteem nog harmonischer dan in de Clio, door de grotere hoeveelheid elektrische energie die beide Renault’s in hun 9,8 kWh accupakket kunnen meevoeren, dat overigens 105 kilo weegt. Ook daarvan merk je weinig tot niets. Beide auto’s hebben een systeemvermogen van 160 pk, en kunnen 50 kilometer (Captur) of 65 kilometer (Mégane) vol-elektrisch afleggen – en het is mogelijk met een snelheid tot 135 km/h te rijden. In beide auto’s lever je zo goed als niets aan bagageruimte in, doordat de accu onder de achterbank is onder gebracht.

Het heeft enige tijd geduurd voordat Renault zijn klanten met hybriden kan bedienen, maar het voordeel daarvan is dat het meteen goed uitgerijpte en opvallend harmonisch functionerende auto’s zijn, met slimme techniek die niets van de praktische bruikbaarheid afneemt. Daardoor passen deze auto’s net zo gemakkelijk in een dagelijks leven als conventionele Renaults. Na de zomer kan er proefgereden worden bij de dealers.


Tags: , , , , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Taycan Turbo S: Superman The Ride is er niks bij

Volgend bericht

Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Taycan Turbo S: Superman The Ride is er niks bij

De Taycan Turbo S is meest verrassende auto in lange tijd. De acceleratie is absoluut fenomenaal. Van 0 naar 100 in 2,8 seconden...

2 July 2020