Laatste nieuws

Iconische Duitsers en een stijlvolle Brit

Man & Machine / 4 februari 2022

In de Top 10 van Addy Oosterom stond de Porsche 911 hoog genoteerd. Niet verwonderlijk als je weet dat hij zelf drie exemplaren van de ‘Elfer’ koestert. Enig tegenwicht wordt geboden door een stijlvolle Brit, een Jaguar XJ6 uit 1972.

“Al op jonge leeftijd was ik gecharmeerd van het verhaal van Porsche; als klein bedrijf begonnen in moeilijke omstandigheden na de oorlog en stapsgewijs uitgegroeid tot iets moois. De combinatie van ondernemerschap en technisch vernuft spreekt mij bijzonder aan. Die bewondering geldt trouwens ook voor de persoon van William Lyons, de man achter Jaguar, die de naam SS na de oorlog niet meer kon of wilde gebruiken. Als gevolg van het voorgaande zal duidelijk zijn dat ik een liefhebber ben van vooral Duitse en Engelse auto’s.

Toen ik verliefd werd op Porsche had het merk slechts drie modellen in het leveringsprogramma: de 911, 924 en 928. De keuze was niet moeilijk, hoewel ik in de loop der jaren zeker meer waardering heb gekregen voor de 924 en 928. Inmiddels is ook een vroege Boxster best gaaf en zeker nog betaalbaar. In de jaren ’70 reed de werkgever van mijn vader in een Jaguar XJ Series 2, een witte die  van Willem Duys was geweest; een ontzettend indrukwekkende auto. Als jochie van een jaar of zes wist ik: die wil ik later ook!

Met wat meer realiteitszin, kocht ik, dankzij een lening bij mijn vader, twee jaar na het behalen van mijn rijbewijs mijn eerste auto, een Honda Civic. Dat ik aan mijn dromen ben blijven vasthouden bewijst mijn huidige wagenpark waarin een Porsche 993 Carrera S uit 1997, een Porsche 911 3.2 Carrera 1986 en een Porsche 911 2.0 T uit 1969 gezelschap hebben van een mooie Jaguar XJ6 uit 1972.

De 911 3.2 Carrera heb ik gekocht in 2011, bij een particulier in Hardinxveld-Giesendam, die zelf een Austin Healey wilde aanschaffen. De carrosserie van de auto was in goede staat maar had wel veel gebruikerssporen en beschadigingen, dus heb ik de auto op meerdere punten laten aanpakken. De 911 is helemaal uit elkaar geweest en opnieuw gespoten en opgebouwd, waarbij rubbers, koplampen, wielen en mistlampen zijn vervangen of gerenoveerd. Verder hoefde er niet veel te gebeuren om de auto in topstaat te krijgen. Het interieur is origineel en in goede staat, met stoffen bekleding met het ‘Porsche’ opschrift. De documenten vertellen dat de auto op 24 september 1986 in Duitsland nieuw is geleverd aan mevrouw Elvira Müleck. In 1997 is hij naar Nederland gekomen en ik ben in Nederland de derde eigenaar geworden.

Het is een Carrera van bouwjaar 1986, maar modeljaar 1987, dus met de G50 versnellingsbak, in de originele kleur zwart (code 700). De zescilinder 3,2-liter boxer (matching numbers) levert 231 pk en is door de eerste Nederlandse eigenaar gereviseerd. Er staat nu 221.000 kilometer op de teller. Alles is origineel en de 911 is af fabriek uitgerust met de volgende accessoires: rechterbuitenspiegel (M528), alarm (M533), voorruit met groene baan (M567) en elektrisch schuifdak (M650). Hij heeft ook een achterruitwisser, die vreemd genoeg niet op de lijst staat. Zelf heb ik 16 x 6 j en 16 x 7 j Fuchs-wielen, Continental-banden met N-codering en een Blaupunkt Bremen SQR46 radio toegevoegd.

Wat ik een echt voordeel vind, is de compactheid van de auto en het lage gewicht; zet er maar eens een nieuwe 911 naast. De zoektocht naar een 911 heeft best lang geduurd, want een echt goede 3.2 vinden was niet zo gemakkelijk. In 2011 waren de prijzen gelukkig nog redelijk te noemen. Het is een gaaf ding; als ik op pad ben is er altijd wel iemand die een duim omhoogsteekt en het blijkt dat Porsche-rijders elkaar onderweg groeten. Kanttekening daarbij is (mijn ervaring) dat hoe nieuwer de Porsche hoe minder er gegroet wordt. Door de hoge productieaantallen is een Porsche inmiddels wel een stuk minder bijzonder en exclusief geworden.

De 911 uit 1969 ondergaat ongeveer dezelfde behandeling als de 3.2 Carrera. De auto is matching numbers en de originele kleur is Burgundrot. Na lang twijfelen heb ik besloten hem Ossi Blau te laten spuiten, niet origineel, maar wel een fabriekskleur in 1969. Naar mijn mening is dat een veel mooiere kleur. Deze 911 komt uit Colorado en na aanschaf heb ik nieuwe interieurdelen, rubbers, Europese verlichting en replica Recaro’s aangeschaft. De auto ligt nu dus helemaal uit elkaar, maar naar verwachting is hij komende zomer klaar. Het is jammer dat ik zelf niet technisch ben en dus alles moet laten uitvoeren. Maar ik kan echt genieten van het geleverde vakwerk.

In 2003 verkocht ik mijn Porsche 911 E uit 1971 voor 19.000 euro. Zelf had ik er in 1999 nog 36.000 gulden voor betaald, maar omdat ik een ander huis ging kopen heeft de Porsche plaats moeten maken. In 2017 zag ik hem weer te koop staan, bij Wolbert Sportscars in Achterveld, voor 85.000 euro. Misschien had ik die toch moeten houden.

De 911 3.2 Carrera heeft geen stuurbekrachtiging, dus parkeren is even hard werken. Verder rijdt de auto uitstekend, zeker op de binnenwegen. Je zit ook lekker knus dicht tegen elkaar aan en het geluid van de boxer is fantastisch. Ook vind ik de vormgeving van deze serie erg mooi, hoewel de oudere F-serie en de 993-modellen misschien nog wel mooier zijn. Mijn 993 staat gewoon heel stevig op zijn wielen en heeft een nog wat krachtigere uitstraling. Ook een heerlijke auto.

Rijden met de Jaguar is vanzelfsprekend een totaal andere ervaring. Het exterieur en interieur ademt klasse en stijl en voor een auto uit die tijd is het comfort uitstekend. Eigenlijk is mijn verzameling nu wel compleet, hoewel er natuurlijk altijd gedroomd kan worden. Daarom vond ik het ook leuk om de Octane Top 10 droomauto’s in te vullen tijdens de kerstdagen. Een Aston Martin Vantage V8 zou weleens kunnen, of een Jaguar Mk2 of een totaal onbereikbare DB2. Zoals gezegd, dromen staat vrij.”

Man & Machine

Porsche 911’s en een Jaguar XJ6

Addy Oosterom


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

65 jaar handtekeningen van autosporthelden - DEEL III

Volgend bericht

Porsche 911 GT3 Touring: géén vleugel, tóch een hoogvlieger





Bezoekers lazen ook


Meer historie

65 jaar handtekeningen van autosporthelden - DEEL III

Maarten Blietz bouwde in 65 jaar, van 1956 tot 2021 een indrukwekkende verzameling van 113 handtekeningen van rallyrijders...

30 January 2022