Laatste nieuws

In ‘Dakar Yellow’ naar de Nordschleife

Octane Auto's / 30 oktober 2020

Omdat een E46 M3 CSL (nog) onbereikbaar is, heeft Tim Goedhart met de aanschaf van een handgeschakelde BMW 330Ci alvast een stap in de goede richting gezet.

“Net als andere autoliefhebbers (waarschijnlijk), vind ik het heerlijk om op Marktplaats het autoaanbod goed in de gaten te houden. Eindeloos langs droomauto’s scrollen en herhaaldelijk bedenken hoe het zou zijn om die ene auto te bezitten. Tijdens een dergelijke Marktplaats-sessie viel mij op een pagina vol met donkere auto’s deze gele BMW direct op. Na het lezen van de advertentie was ik eigenlijk al verkocht; ik moest en zou deze auto hebben. Een dag later ben ik meteen maar gaan kijken. De eigenaar bleek, net als ik, een BMW-liefhebber te zijn. In zijn verzameling moest de 330Ci die ik op het oog had de aandacht te veel delen met een E30 325i, een getunede 335d Touring en een M135i. De koop was snel gesloten.”

“Het is een BMW 330 Ci uit 2002, in de zeldzame ‘individual’ kleur Dakar Yellow, met het optionele M-Tech pakket. In de auto ligt de M54 motor, een 3,0-liter 6-cylinder in lijn die origineel 231 pk en 300 Nm levert. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h zou in 6,5 seconden moeten kunnen. Een belangrijk koopargument was voor mij de handgeschakelde versnellingsbak. De auto is zo goed als origineel en ook het M-Tech pakket en het lederen M-interieur zijn af fabriek gemonteerd. Een paar aanpassingen zitten onderhuids. Hij staat op een verstelbaar KW-raceonderstel, er is een Eisenmann uitlaatsysteem gemonteerd en de remleidingen zijn van staal.”

“Voor mij zit de aantrekkingskracht van deze auto in het totaalpakket. De vierde generatie 3-serie E46 wordt door kenners hoog gewaardeerd. Het is persoonlijk, maar ik vind het ontwerp van deze generatie 3-serie het mooiste, misschien wel omdat het een van de laatste BMW’s is voor de Chris Bangle periode van start ging? Hoewel veel mensen even aan de kleur moeten wennen, krijg ik van mijn vrienden en andere BMW-liefhebbers veel complimenten. Het is een leuke ‘community’ die ook op Instagram veel informatie en ervaringen met elkaar deelt (@dutch_330). Voor mij is het belangrijk dat een auto zowel op de weg als op het circuit tot zijn recht komt. Mijn auto voldoet volledig aan die eis. Waar de standaard vering van de 330Ci naar mijn zin een beetje te comfortabel is, biedt het hardere onderstel onder mijn auto echt geweldig veel rijplezier. En het geluid van de zes-in-lijn is fantastisch.”

Mijn liefde voor auto’s is me met de paplepel ingegoten. Er zijn foto’s van mij als klein jongetje met een omgekeerde bak Lego voor de televisie, waarop de oranje-zwarte Formule 1 auto van Jos Verstappen voorbij scheurt. Voor mijn vader een mooie manier om zijn lievelingssport te bekijken terwijl hij ook mij bezig kon houden. Tijdens en na mijn studie aan de IVA in Driebergen heb ik al een groot aantal auto’s mogen rijden en ook zelf in bezit gehad. Mijn allereerste auto was een metalliek groene Opel Corsa die ik van mijn tante kon overnemen. De jaarlijkse IVA-rally mocht ik met de Lancia Thema 8.32 van mijn vader rijden. BMW’s die ik hiervoor gehad heb zijn een door en door rotte E30 coupe, een hele snelle E39 540i met brullende V8, een 318i Compact met origineel M-pakket en een aantal tijdelijke circuitauto’s.”

“Tijdens mijn werk bij Jan de Jong BMW in Amersfoort introduceerde BMW de 2-serie Active Tourer. Dat was voor mij en een aantal van mijn mede-collega’s het moment om moderne BMW’s te laten voor wat ze zijn en dan maar hobbymatig te focussen op alles dat voor die tijd in München is geproduceerd. Voor mij vertaalt ‘Freude Am Fahren’ zich in strak sturende, handgeschakelde, achterwielaangedreven krachtpatsers. Een aflevering van Top Gear, waarin Jeremy Clarkson een M3 CSL over een verlaten eiland stuurde heeft de E46 op mijn netvlies gebrand. De BMW M5 E60, met de uit de Formule 1 afgeleide V10 staat als gedroomde volgende auto op mijn wensenlijstje. Maar ook een E46 M3 of een E92 M3 en wie weet ooit, na het winnen van een loterij, een E30 M3?”

“De 330Ci is goed onderhouden en dus is er nog niets aan gerestaureerd. In verband met een scheurtje is de voorruit is door het zeer klantvriendelijke Carglass vervangen. En afgelopen weekend heb ik de auto achtergelaten bij de specialisten van The Engineer’s Garage in Breukelen voor onderhoud en een aantal aanpassingen. Zij zijn gespecialiseerd in sportieve BMW’s (en Ferrari’s) en ze zijn erg goed in het afstellen van motor en onderstel. Hoewel ik zelf al heel blij was met de prestaties van de coupé, voelden zij tijdens een proefritje al dat er ergens vermogen verloren gaat. Dat gaan ze nu voor mij terugvinden. Hij moet uiterlijk zo origineel mogelijk blijven. Wel wil ik verdere aanpassingen laten doen om de auto nog iets sportiever en meer ‘track-focussed’ te maken; betere remmen, banden en wat motor-upgrades.”

“De BMW kwam tijdens een rondje op de Nordschleife helemaal tot leven”

“Doordat ik in Amsterdam woon en werk heb ik de auto niet dagelijks nodig. In de stad is het parkeren bijna onmogelijk en dus gebruik ik ‘binnen de Ring’ vooral mijn motor, ook een BMW! De auto is een hobby voor in het weekend. Samen met een vriend ben ik een weekend op bedevaart geweest naar de Nürburgring. De auto gedroeg zich geweldig op de Autobahn en kwam tijdens een rondje op de Nordschleife helemaal tot leven. Het is een leuk reisdoel, want je ontmoet daar veel mede-liefhebbers en de Eifel is een regio met veel echte stuurmanswegen.”

Nog niet genoeg over BMW’s gelezen? Eerder in Octane Auto’s: BMW 323i en BMW 535i

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

BMW 330 Ci (E46), 2002

Tim Goedhart

 


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Het Ferrari archief van Jean-Louis Bezemer wordt geveild

Volgend bericht

Porsche 911 Carrera 2.7 RS (1973)





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Het Ferrari archief van Jean-Louis Bezemer wordt geveild

In de rubriek Quality Time in Octane Magazine 028 deden wij verslag van een bezoek aan collectioneur Jean-Louis Bezemer,...

28 October 2020