Laatste nieuws

In de ban van ‘transaxles’

Octane Auto's / 1 augustus 2020

Rick Burgers en zijn vader zijn in de ban van de Porsche 924. Ze combineren werk en hobby door zeldzame versies te verzamelen en voor eigenaren van een 924 de specialist te zijn wat betreft restauratie, onderhoud en technische oplossingen.

“Omdat ik als kind van vier jaar oud al in de Porsche 924 van mijn vader vervoerd werd, is het te begrijpen dat het model mij nooit meer heeft losgelaten. Mijn eerste auto kocht ik toen ik 16 jaar was en dat was een 924S uit 1985. Daarmee is het idee ontstaan om samen met mijn vader zeldzame en speciale edities van de 924 te verzamelen. We zijn begonnen met het ongezien kopen van twee auto’s, waarvan er een ooit als originele ‘Two-Tone’ versie uit de fabriek is gekomen. Die hebben we als eerste aangepakt en helemaal in oorspronkelijke staat gebracht. Het virus was daarmee volledig losgebarsten en in onze speurtocht zijn we in de loop van de tijd onder meer een ‘Le Mans’, ‘Martini’, ‘Kork’, ‘Swiss special’, ‘50 Jahre’ en een ‘Sebring’ op het spoor gekomen.”

“Wij houden ons bezig met de zogenaamde ‘transaxles’ van Porsche, de 924, 944, 968 en de 928, maar vooral de 924. ‘Transaxle’ staat voor een versnellingsbak die zich achter in een auto bevindt met de motor voorin. Deze auto’s lenen zich door de betere gewichtsverdeling prima voor sportief rijden terwijl ze erg betrouwbaar en praktisch zijn en ook nog eens zuinig in het gebruik. De beleving en het rijplezier zijn natuurlijk het belangrijkst en beide zijn in de 924 ruimschoots beschikbaar. Je waant je in een echte sportauto uit de jaren ‘70/’80. Sturen is nog sturen en van het ontkoppelen krijg je gespierde bovenbenen. Als ik uitstap, adem ik nog de geur van olie en benzine en kijk ik altijd even om naar deze fraai gelijnde coupé. Het feit dat het ontwerp mede door een Nederlander, Harm Lagaay, tot stand is gekomen, is een leuk extra.”

“In de 2,0 liter viercilinder motor is NIETS hetzelfde als bij een Audi of VW LT zoals wel wordt beweerd. Dus de 924 heeft absoluut geen Audi motor, want hij heeft een gesmede krukas met vijfvoudige lagering, een hogere compressie dankzij gegoten zuigers met uitsparing voor kleppen en een gegoten cilinderkop. De nokkenas is vijfvoudig gelagerd en de carterpan is met een groot aantal koelvinnen speciaal ontworpen om een betere oliekoeling te verkrijgen. Het K-Jetronic injectiesysteem is voor die tijd zeer modern.”

“Een mooi ‘period-correct’ voorbeeld van de speciale versies is de 924 2.0 Kork; er zijn 300 stuks geproduceerd in de derde maand van 1979. Voor de Engelse markt zijn er 50 exemplaren als 924 Doubloon verkocht. De Kork is gespoten in Pearl metalliek lak met een kurkbruine pinstripe over de achter- en zijkanten, ook in het interieur is deze kleurstelling doorgezet.”

“Onze 924 Polizei is een replica die we zelf hebben gebouwd met originele onderdelen. We hebben er onze persoonlijke twist aan toegevoegd omdat het niet onze ambitie was om een kopie te bouwen. Het was een model dat hoog op ons wensenlijstje stond.”

“Na veel speurwerk hebben we ook een zeer originele en goed gedocumenteerde 924 Martini gevonden in Duitsland. Om deze auto op een trailer naar huis te rijden hebben we een goede trekauto gekocht, een Audi S4 V8 uit 1992, die zeker niet uitblinkt in lage verbruikscijfers. De ‘Martini’ bleek een zeer fraaie en complete auto te zijn, ook technisch helemaal in orde. Het enige dat we konden ontdekken waren een verkeerde buitenspiegel en wat andere details.”

“Inmiddels is onze verzamelwoede uitgebreid met de zoektocht naar zeldzame kleuren. Zo hebben we nu een Viper-groene 924 uit het eerste productiejaar 1976 en een ‘Rallye Gelb’ uit 1977 die origineel in Nederland is geleverd. Deze staan te wachten op restauratie in onze werkplaats waar we ook onderhoud en restauraties uitvoeren voor onze klanten. We kunnen zelf ook putten uit een grote voorraad nieuwe en gebruikte onderdelen voor de 924. Door het verzamelen rijden we helaas te weinig. Elk jaar doen we een aantal auto’s in de verzekering en belasting om deze te gebruiken voor de vakantie- en plezierritten.”

“De prijzen voor deze ondergewaardeerde echte (!) Porsche zijn de afgelopen tijd behoorlijk gestegen. Voor een net exemplaar met boekjes en bekende geschiedenis wordt nu al rond de 12.000 euro gevraagd. Dit geldt voor niet-verprutste exemplaren en dat is belangrijk omdat het steeds moeilijker wordt om een 924 origineel te maken door de schaarste van de onderdelen. Vooral voor de vroege exemplaren is dat moeilijk omdat de fabriek elk jaar wijzigingen doorvoerde waardoor de  onderdelen niet in grote aantallen zijn gemaakt. Als je een 924 wilt kopen, let dan bij auto’s van voor 1980, die nog niet geheel verzinkt zijn, op roestvorming bij de krikpunten aan de voorzijde, op de dorpel en de bij slotvangers voor de achterklep. Bij lange stilstand moet meestal het injectiesysteem worden nagekeken. Het model wint duidelijk aan populariteit en dat betekent dat er voor slechte exemplaren soms te veel geld gevraagd wordt.”

“Wij verzamelen op een rustig tempo verder en hebben nog elke dag plezier in het zoeken van nieuwe kleuren en edities. De zoektocht is minstens zo leuk als het bezit. Daarnaast is de 924 een fijne auto om aan te werken, en weten steeds meer ‘transaxle’-bezitters de weg naar Elst te vinden. Zo hebben wij het geluk dat onze hobby ook echt ons werk is!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Porsche 924   

Rick Burgers

 


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Studebaker Avanti, de toekomst komt eraan

Volgend bericht

Pontiac Firebird, geen vreemde vogel  





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Studebaker Avanti, de toekomst komt eraan

 Palm Springs in Californië is zowel het spirituele als het letterlijke thuis van de Studebaker Avanti, de auto die liet...

31 July 2020